بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد:

سیاست غلط تولید و صادرات محصولات آب‌بر

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور و کمبود آب و اینکه تمامی کشورها در زمینه استفاده بهینه از آب و بارورسازی ابرها فعالیت می‌کنند تولید و صادرات محصولات آب‌بر مانند هندوانه و محصولات جالیزی سیاست غلطی است.
کد خبر : ۱۸۷۵۲۲

به گزارش بورس نیوز، جلال محمودزاده در خصوص کشت محصولات آب‌بر و صادرات آب مجازی، گفت: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور و کمبود آب و اینکه تمامی کشورها در زمینه استفاده بهینه از آب و بارورسازی ابرها فعالیت می‌کنند تولید و صادرات محصولات آب‌بر مانند هندوانه و محصولات جالیزی سیاست غلطی است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس دهم با بیان اینکه در سال‌های اخیر به برخی کشورهای عربی هندوانه را به قیمت هر کیلوگرم 400تومان صادر کرده‌ایم، تصریح کرد: برای تولید هر هندوانه 10 کیلو گرمی بیش از 300لیتر آب مصرف می‌شود با صادرات هندوانه 10 کیلوگرمی در اصل 300 لیتر آب را با قیمت 4 هزار تومان صادر کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه با صادرات محصولات کشاورزی آب‌بر به صورت مجازی آب موجود در کشور را صادر می‌کنیم، عنوان کرد: روند صادرات محصولات آب‌بر باید برعکس شود و محصولاتی که برای تولید آنها نیاز به آب فراوانی است را باید از کشورهایی پرآبی که میزان بارندگی مناسبی دارند وارد کنیم.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه باید محصولات استراتژیکی که نیاز به میزان آب کمتری دارند را در کشور تولید کنیم و این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی از سوی وزارت جهادکشاورزی است، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در بخش ترویج و آموزش کشاورزی در روستاها عملکرد بهتری داشته باشد و خطرات تولید محصولات آب‌بر و صادرات آنها را برای کشاورزان تشریح کنند.

محمودزاده با بیان اینکه محصولات جایگزین کشت‌های آب‌بر باید به کشاورزان معرفی شود، گفت: لزومی ندارد هر محصولی که در کشور نیاز به آن داریم را تولید کنیم، این موضوع نه اقتصادی است و نه سیاست‌گذاری صحیحی دارد، باید محصولاتی را تولید کنیم که با شرایط اقلیمی کشور همخوانی داشته باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه ضرورت ندارد برای محصولی که می‌توانیم با قیمت پایین‌‌تری آن را وارد کشور کنیم میزان زیادی آب مصرف شود، خاطرنشان کرد: باید ابتدا بر روی محصولات استراتژیک کم‌‌آب‌بر تمرکز کنیم سپس محصولاتی که نیاز به آب بسیار زیادی دارند را از طریق واردات تامین کنیم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در قانون برنامه ششم توسعه انجام شد؛

ممنوعیت واردات محصولات تراریخته

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:

بهره‌برداری از معادن با مصرف حداقلی آب

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

پرداخت تسهیلات به کشاورزان با سود 7 درصد

ارسال نظر