بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مهم‌ترین مزایای کاهش شعب بانک‌ها

جلوگیری از حبس پول ؛ تبدیل دارایی های غیر مولد به مولد ؛ افزایش سودآوری بانک ؛ کاهش هزینه های ثابت ناشی از استهلاک و هزینه های اجاره ؛ کمک به اقتصاد جامعه و... از مهم ترین مزایای کاهش شعب فیزیکی بانک ها است.
کد خبر : ۱۸۷۵۲۷
به گزارش بورس نیوز، به رغم تاکید دولت بر کاهش تعداد شعب فیزیکی بانک ها، تعداد شعب بانکی در کشور سیر صعودی داشته و در حال حاضر بیش از 23 هزار و 500 شعبه بانکی در کشور فعال است. با این وجود، به دلیل الکترونیک شدن فعالیت های بانکی و امکان ارائه خدمات بدون نیاز به شعبه بانک، کاهش شعب بانک ها اقدامی ضروری می نماید. ضمن اینکه هر یک از شعب فیزیکی، هزینه هایی به بانک تحمیل می کنند که این روزها منتقدان بسیار دارد.

محمدرضا مروجی کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر کاهش شعب بانک ها بیان کرد: در گذشته های نه چندان دور، بانک ها به جهت ارائه خدمت به تمامی مشتریان مجبور بودند تعداد شعب (با در نظر گرفتن توزیع جغرافیایی) زیادی داشته باشند.
لذا در بانک های دولتی بدون در نظر گرفتن توجیه اقتصادی، شعب افتتاح می شدند. اما با ظهور بانک های خصوصی علاوه بر خدمت به مشتریان، موضوع سودآوری بانک نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت. همچنین با گسترش خدمات بانکداری الکترونیک، مشکلات ارائه خدمت به همه مشتریان تا حدودی مرتفع گردید. بنابراین در افتتاح شعب توجیه اقتصادی و سودآوری مورد توجه ویژه قرار گرفت و بانک ها به این مهم پی بردند که کاهش شعب می تواند کمک زیادی به سودآوری و تقویت ساختار مالی بانک کمک کند. از طرفی بانکداری الکترونیک موضوع خدمت به مشتریان را هم مرتفع کرد. 

وی در رابطه با مهمترین دلایل کاهش شعب گفت: جلوگیری از حبس پول ؛ تبدیل دارایی های غیر مولد به مولد ؛ افزایش سودآوری بانک ؛ کاهش هزینه های ثابت ناشی از استهلاک و هزینه های اجاره ؛ کمک به اقتصاد جامعه از منظر تامین منابع مالی فعالان اقتصادی ؛ و بهبود شاخص های بهره وری و کارایی شعب از جمله سرانه سپرده شعب از مهم ترین مزایای کاهش شعب فیزیکی بانک ها است.         

مروجی افزود: کاهش شعب در بانک هایی که با مازاد شعب مواجه هستند، (خصوصا بانکهای دولتی که بدون طرح توجیهی، شعبه ایجادشده) می تواند آثار مثبتی در پی داشته باشد. 

این کارشناس بانکی در خاتمه تصریح کرد: لازم به ذکر است تعاونی های اعتباری که درسال های گذشته خدمات بانکی ارائه می کردند، شعب زیادی داشتند که از گردونه خدمات دهی خارج شدند. لذا به نظر می رسد درحال حاضر بیشتر بانک های بزرگ دولتی و اصل 44 هستند که باید هر چه زودتر جهت کاهش تعداد شعب فیزیکی اقدام کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر