بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
یکی از امتیازاتی که این دو شرکت دارند، استراتژیک و مهم بودن محصولات تولیدی است که در کنار عاملی دیگر، مسیر سودآوری را هموار کرده است.
کد خبر : ۱۸۷۸۰۴
خاطری‎ آسوده از آن روغنی‎ها/ ادامه پیشتازی «غبهشر» و «غمارگ» با حمایت دوجانبه

به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در بازار سهام دو شرکت «صنعتي بهشهر» و «مارگارین» در حوزه تولید روغن نباتی فعالیت می‎کنند که ساختاری تقریبا مشابه به هم دارند و با کمی‎اختلاف گام به گام یکدیگر در حرکت هستند.
 
هر دو این شرکت‎ها سال مالی منتهی به آذر ماه دارند و در دوره مالی 97 بالغ بر 26707 میلیارد ريال درآمد فروش عاید شرکت «صنعتي بهشهر» شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد رشد نشان می‎دهد.






شرکت «مارگارین» نیز در همین مدت 9084 میلیارد ريال درآمد عملیاتی کسب کرد که نسبت به سال مالی قبل 23 درصد افزایش یافته است.

«غبشهر» از هر نظر فعالیت بیشتری نسبت به رقیب خود دارد؛ به خصوص آن که بر خلاف «غمارگ» نسبت به صادرات روغن نیز اقدام می‎کند. نکته جالب توجه این است که نرخ روغن صادراتی از نرخ داخلی کمتر است. در جدول ذیل مقدار تولید و فروش و همچنین مبلغ فروش این دو شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به آذر ماه 97 را مشاهده می‎کنید.


 


بر اساس نرخ فروش روغن نباتی به عنوان محصول اصلی، باز هم «غبشهر» از «غمارگ» پیشی گرفته است و محصول خود را در سطوح قیمتی بالاتر به فروش می‎رساند. همانطور که ملاحظه می‎فرمایید، نرخ روغن نباتی یک روند صعودی را طی کرده و در «غبشهر» به سطح 65.6 میلیون ريال و در «غمارگ» به سطح 60.6 میلیون ريال رسیده است.


 
در دوره یک ماهه منتهی به دی ماه 97 نیز شرایط به همین صورت بوده و تقریبا سطوح قیمتی حفظ شده است. قیمت روغن نباتی «غبشهر» در این ماه 60 میلیون ريال و «غمارگ» 58.4 میلیون ريال بود.
یکی از امتیازاتی که این دو شرکت دارند، اختصاص یارانه به روغن نباتی به عنوان کالای اساسی خانوارها با ارز دولتی است که همین امر آن‎ها را در حفظ سطح بهای تمام شده تولید تا حدودی آسوده خاطر کرده است. از طرف دیگر، با افزایش نرخ تورم، توانسته اند بر نرخ‎های فروش خود بیافزایند و به این ترتیب، نفع دوجانبه ببرند.

اما در این مسیر با یک ریسک و مخاطره مواجه هستند؛ ریسک کاهش تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم. البته از آن جا که محصولات تولیدی جزو ضروریات مصرفی خانوارها به شمار می‎رود، انتظار نمی‎رود تغییر چندانی در میزان تقاضا حادث شود.

در مجموع، اوضاع این دو شرکت مثبت ارزیابی می‎شود و در صورت ادامه روند چند ماه اخیر، سال مالی 98 نیز بسیار پربارتر خواهد بود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدرضا تیموری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
علت حمله جند روزه حقوقی ها به مارگارین کم کم معلوم میشه