بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
زمزمه هر روز تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه، صبر و اجتناب از جوزدگی است. بررسی‎ها نشان می‎دهد اغلب شرکت‎ها در میان‎مدت و بلندمدت سهامداران خود را متضرر نکرده‌اند. در این گزارش شرکت‎ها بر حسب بازدهی رتبه‎بندی شده‌اند.
کد خبر : ۱۸۷۸۸۰

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در حال حاضر بازار سرمایه حال ناخوشی دارد و با وجود انتشار اخبار مثبت همچنان سر ناسازگاری گذاشته و قصد ندارد کام سهامداران را در روزهای پایانی سال شیرین کند.

با همه این اوصاف، بررسیها بیانگر این است که اغلب شرکتها از ابتدای سال جاری تا کنون بازدهی مطلوبی نصیب سهامداران خود کردهاند. بر این اساس، در بازه زمانی اول فروردین ماه سال 97 تا 14 بهمن ماه، 93 درصد از شرکتهای حاضر در بازار سهام افزایش قیمت داشته‎اند و به سهامداران خود سود رسانده‎اند و در این بین، تنها 7 درصد متحمل زیان شده‌اند.

کدام شرکت‎ها بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند / بازار پایه‎ای‎ها گوی سبقت را ربودند

نکته دیگر این که از بین 93 درصد شرکتهای سبزپوش، 7 درصد بازدهی بسیار جالب توجهی به معرض نمایش گذاشته‌اند و ارقامی‎ فراتر از 200 درصد را تجربه کرده‌اند. همچنین، 17 درصد بین 100 تا 200 درصد و 34 درصد نیز بین 50 تا 100 درصد رشد قیمت به ثبت رسانده‌اند. 42 درصد نیز بی‎نصیب نمانده و کمتر از 50 درصد سود در سبدهای خود جمع‎آوری کرده‌اند.

کدام شرکت‎ها بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند / بازار پایه‎ای‎ها گوی سبقت را ربودند

به این ترتیب، در مدت یاد شده، نماد «غوینا» رشد خیرهکننده 1409 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد و از این حیث در رتبه اول بازار سهام ایستاد. پس از آن، «فبیرا» و «قاروم» به ترتیب موفق به ثبت رشد قیمت 1183 و 915 درصدی گردیدند. نکته جالب توجه این است که 3 شرکت برتر بر اساس بازدهی در سال جاری از بازار پایه فرابورس هستند. در لیست 20 شرکت برتر باز هم نمادهایی از این بازار پرریسک اما بسیار پربازده به چشم میخورد.

کدام شرکت‎ها بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند / بازار پایه‎ای‎ها گوی سبقت را ربودند

با این اوصاف میتوان چنین نتیجهگیری کرد که 93 درصد سهامداران صبور در سال جاری موفق به کسب سود شده‌اند و حال ناخوش بورس تنها به 7 درصد شرکتها و سرمایه گذاران سرایت کرده است. بنابراین، در صورتی که سهامداران و سرمایه گذاران دید بلندمدت و حتی میانمدت به بازار سرمایه داشته باشند، با احتمال بسیار بالایی منتفع میشوند و بر سرمایه آنها افزوده خواهد شد. این موضوع بارها در صحبتهای کارشناسان و تحلیلگران خبره بازار تکرار شده و همواره توصیه به صبر و اجتناب از جوزدگی و تصمیمات عجولانه، کرده‌اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر