بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
وزیر نفت گفت: تولید بنزین از 52 میلیون تن در روز در سال 57، در سال جاری به 105 میلیون تن در روز افزایش یافته است که بخشی از آن در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود.
کد خبر : ۱۸۷۹۹۸

افزایش دوبرابری تولید بنزین در 40 سال اخیر

به گزارش بورس نیوز، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشستی که با هدف تشریح دستاوردهای صنعت نفت در سال‌های پس از انقلاب اسلامی برگزار شد گفت: در این سال‌ها ظرفیت پالایشگاه‌های گاز، 30 برابر شده یعنی به عدد 1060 میلیون ظرفیت رسیده است. همچنین پوشش گازرسانی در سال‌های اول انقلاب صفر بوده اما در حال حاضر 92 درصد از کل کشور تحت پوشش قرار دارند و به بیش از 27 هزار روستا گازرسانی شده است که می‌توان گفت بیش از 77درصد جمعیت روستایی اکنون از نعمت گاز برخوردارند. درحال حاضر 750 هزار میعانات گازی در کشور تولید می‌شود که این میزان در سال‌های اولیه انقلاب صفر بود.

وی با اشاره به اینکه در راستای جلوگیری از خام‌فروشی اقداماتی انجام شده است افزود: در سال 57 مجموع فروش خالص یک میلیون تومان و بوده که امسال فروش خالص و محصولات پتروشیمی به 30 میلیون تن افزایش یافته و فروش آن به بیش از 17 میلیارد دلار رسیده است که از این میزان پنج و نیم میلیارد دلار در داخل کشور عرضه می‌شود. یعنی در اختیار صنایع پایین‌دستی پتروشیمی قرار می‌گیرد که ظرفیت توسعه این بخش در آینده نیز وجود دارد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: میزان پالایش نفت کشور در سال 57، 1/1 میلیون بشکه بود که در سال جاری به 2/2 افزایش یافته است.

زنگنه افزود:در سال 57 مجموع ذخیره هیدروکربن مایع کم بوده است که در حال حاضر علیرغم مصارف و ذخایره باقیمانده به 160 میلیارد بشکه رسیده است.

وی ادامه داد: تولید نفت از میادین مشترک مانند پارس جنوبی چندین برابر افزایش یافته است.

وزیر نفت افزود: تولید گازهای مشعل نیز تا دوسال و نیم آینده تمام می‌شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: تولید بنزین از 52 میلیون تن در روز در سال 57، در سال جاری به 105 میلیون تن در روز افزایش یافته است که بخشی از آن در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود.

وی در خصوص ایجاد پایانه صادراتی جاسک در خارج از خلیج فارس نیز تصریح کرد: اقدامات مربوط به احداث مخزن و ایجاد ترمینال در این خصوص انجام شده که اواخر سال 99 این پروژه در عمان به بهره‌برداری می‌رسد و تاکنون دو پالایشگاه در این زمینه مجوز دریافت کردند.

وزیر نفت با اشاره به اهمیت توسعه ظرفیت‌های ساخت داخل درایران گفت: از لحاظ مهندسی و پیمانکاری اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و بخش مهمی از ساخت تجهیزات نفتی در ایران انجام می‌شود.

زنگنه با اشاره به قرارداد 6میلیارد و 200 میلیون دلاری با پیمانکاران داخلی گفت: نقدینگی مبالغ موردنیاز برای این قرارداد باید از نقدینگی داخلی تامین شود که فروش آن نیز با هدف ایجاد اشتغال است.

وی در خصوص طرح‌های آینده صنعت نفت نیز گفت: از سال 75 تاکنون 21 فاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفته که در اواخر اسفند سال جاری نیز 6 پالایشگاه دیگر با ظرفیت 110 متر مکعب افتتاح می‌شود که به تبع آن سه میلیارد فوت مکعب در کشور گاز ایجاد می‌شود.

وزیر نفت افزود: با افتتاح این پالایشگاه‌ها می‌توان گفت که فقط پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی از سال‌های آینده افتتاح خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه ارزش این طرح‌ها در سال 97 بیش از 100 میلیارد دلار است ادامه داد: فاز 3 دریاچه خلیج فارس نیز در سال جاری افتتاح می‌شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت:

تولید میانگین روزانه 76میلیون لیتر بنزین یورو

معاون مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان فارس گفت:

گازرسانی صنعتی در استان فارس

ارسال نظر