بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

موفقیت صندوق تثبیت در زمینه کنترل تعادل در بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: استفاده ار منابع مالی صندوق تثبیت در شرایط عدم تعادل در بازار بعنوان مانعی در برابر ایجاد جو افراطی در بورس محسوب می شود که این صندوق تاکنون در این زمینه موفق بوده است.
کد خبر : ۱۸۸۱۹۹

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز گفت: بر اساس قانون رفع موانع تولید مقرر شد که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت در راستای کنترل نوسان‌ها و جلوگیری از نوسانات مخرب بازار استفاده شوند که تا پیش از تصویب قانون تشکیل صندوق تثبیت ، صندوق توسعه بازار از طرف بانک‌ها و برخی از حقوقی‌های بازار به همین منظور تشکیل شد اما به دلیل کمبود منابع در این صندوق و نیز بزرگتر شدن بازار و نیاز بیشتر آن به منابع مالی اقداماتی در خصوص تشکیل صندوق تثبیت انجام شد.

وی بابیان اینکه کارکرد صندوق تثبیت استفاده از منابع آن در شرایط عدم تعادل بازار است، گفت: این امر مانعی را در برابر ایجاد جو افراطی در بازار را فراهم می‌کند که به تبع آن میزان نقد‌شوندگی بازار که عاملی مهم در جذب سرمایه‌گذاران محسوب می شود نیز سیر نزولی را در پیش نمی‌گیرد.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تاکنون این صندوق در زمینه کنترل تعادل بازار موفق عمل کرده است، افزود: باتوجه به رشد 100 درصدی شاخص بازار سرمایه در ابتدای سال جاری، در آبان ماه بازار یک روند اصلاحی را در پیش گرفت که مقایسه این روند با دوره اصلاحی سال 92 نشان دهنده پایداری بیشتر بازار و کاهش دردسرهای دوره اصلاحی در سال جاری بوده که در این زمینه نمی‌توان نقش مرکز مالی و صندوق‌های توسعه بازار و دیگر صندوق ها را نادیده گرفت.

دارابی افزود: متاسفانه به دلیل وجود دامنه نوسان زیاد در بازار سرمایه کشور مدت زمان دوره اصلاح قیمتی 4 برابر دوره رشد به طول می انجامد اما در بازار ایالت متحده معمولا سرعت دوره افت 1.3 دوره رشد است.

وی تصریح کرد: وجود صندوق ها و بازار گردان ها و بازیگرهایی که نقدینگی را در زمان اوج حساسیت وارد بازار کنند نقش مهمی را در راستای کاهش مدت زمان دوره افت در بازار ایفا می‌کند.

دارابی پس از تشبیه بازار سرمایه به ققنوس تصریح کرد: این بازار پس از دوره رشد دوره افت را پشت سرمی گذارد یعنی از خاکستر خود بلند می شود و هرچه دوره افت سریع تر و بدون فرسایش روانی انجام شود بازار در دوره رشد کمتر دچار مشکل می شود و راحت تر به تعادل باز می گردد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی یک بحران در اقتصاد ایران محسوب می شود، افزود: به تبع افزایش نرخ ارز در کشور مشکل کمبود شدید نقدینگی نیز ایجاد می شود زیرا بنگاه های اقتصادی باید مبلغ بیشتری را بابت خرید ارز پرداخت کنند و از سویی دیگر عواملی همچون تحریم نیز در این زمینه موثر هستند.

وی با بیان اینکه پیش از اعمال تحریم ها خرید کالاها با استفاده از فاینانس و یوزانس و با پیش پرداخت حدود 15 درصدی انجام می شد،ادامه داد: اما در شرایط فعلی باید این امر امکان پذیر نخواهد بود و باید مبلغ بیشتری برای خرید و واردات کالا به کشور پرداخت شود.

دارابی با بیان اینکه کمبود نقدینگی بزرگترین مشکل بنگاه های اقتصادی محسوب می شود، گفت: بازار سرمایه نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می کند و دولت برای نجات این بنگاه ها چاره ای جز انبساط مالی نخواهد داشت.

وی با اشاره به نقدینگی 4 هزار میلیارد تومانی که باید به خودروسازان و قطعه پرداخت شود، تاکید کرد: دولت باید در راستای تزریق نقدینگی به دیگر بخش های اقتصادی نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
براساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول؛

ایران در جایگاه پانزدهم اقتصاد بزرگ جهان می‌ایستد

ارسال نظر