بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
فعال حوزه بلاکچین و رمزارز در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فروش اموال مازاد بانک ها از طریق بلاکچین، هیاهوی بسیار برای هیچ!

طرح فروش اموال مازاد بانک ها از طریق بلاکچین، هیچ تغییر مثبتی در وضعیت واگذاری های بانک ها ایجاد نخواهد کرد.
کد خبر : ۱۸۸۲۹۸
به گزارش بورس نیوز، یکی از مباحث اصلی بانک ها، واگذاری دارایی های مازاد آنها است. با توجه به وضعیت رکود اقتصاد کشور، واگذاری اموال مازاد به کندی انجام می‌شود و به چالشی برای برخی بانک ها تبدیل شده است. در خبرهای روز گذشته، خبر عجیبی از قول یک مقام مسئول بانکی با این مضمون منتشر شد: آغاز فروش اموال مازاد بانک ها در زنجیره بلاکچین و با توکن های دارای پشتوانه طلا!
جهت بررسی این موضوع و آثار احتمالی اجرای این روش واگذاری، خبرنگار بورس نیوز نظر یکی از کارشناسان توسعه دهنده سرویس های مبتنی بر بلاکچین  و رمز ارز را جویا شد.

ایوب ترابی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص ماهیت بلاکچین بیان کرد: «بلاکچین» لیستی از داده های در حال رشد که بوسیله کریپتوگرافی به هم متصل شده اند و ساختار توزیع شده ای جهت کاربردی خاص برقرار کرده اند، است. در روش سنتی ثبت و نگهداری اطلاعات مالی، اطلاعات در سرور مرکزی قرار گرفته و کاربران مختلف امکان دسترسی و کپی برداری از آن را داشتند. با ظهور بیت کوین، بلاکچین به عنوان زیرساختی برای «بیت کوین» عرضه شد تا در بستر بلاکچین رمزنگاری و توزیع شود و از دخل و تصرف و جعل و کلاهبرداری در این زمینه جلوگیری شود. 

وی افزود: اختراع بلاکچین توسط Satoshi Nakamoto بوده، اما اگر ساختارش را صرفا بخواهیم اشاره کنیم از خیلی سال های قبل تر موجود بوده و در کاربردهای دیگری مورد استفاده قرار می گرفته است؛ اما نخستین بار ساتوشی توانست از ساختار کریپتو کارنسی بیت کوین  استفاده کند.

ایوب ترابی تصریح کرد: اینکه چطور واگذاری اموال مازاد بانک ها را به بلاکچین ربط داده اند، مشخص نیست. همانطور که این روزها فروش ماشین و موبایل و ملک و... هم با این تبلیغات، بازاریابی می کنند. بدون شک واگذاری اموال بانک ها از روش های معمول، روش مؤثرتر و کم هزینه تر و قابل اعتماد تری خواهد بود و موجب می شود تا تجربه بد برخی ازبلاکچین های تازه رونمایی شده در این مورد هم تکرار نشود. بلاکچین نه تاثیری در شناسایی مشتری جدید خواهد داشت و نه هزینه های نگهداری و واگذاری دارایی های بانک ها را کاهش خواهد داد و نه فرآیند معامله را تسهیل خواهد کرد. بلکه حتی بالعکس راه اندازی و نگهداری سرویس بلاکچین و آموزش پرسنل بانک جهت استفاده از بلاکچین، ردیابی و چگونگی آموزش به کاربر نهایی و ... هزینه جدیدی به بانک ها تحمیل خواهد کرد. بنابراین طرح فروش اموال مازاد بانک ها از طریق بلاکچین، هیچ تغییر مثبتی در وضعیت واگذاری های بانک ها ایجاد نخواهد کرد. خریداران احتمالی اموال مازاد بانک ها، قبل از سرمایه گذاری چشم انداز آینده را رصد می کنند و روش واگذاری تاثیری در چشم انداز ترسیم شده از آینده نخواهد داشت.
همچنین اشخاصی که قصد دارند با کلمات کلیدی این حوزه، انگیزه ای ایجاد کنند باید بدانند که مخاطبین بسیار بروز شده اند و مطمنا در موارد پایه ای کار، قبل از پرداخت سریع سرمایه تحقیقات کاملی انجام می دهند. از طرفی با توجه به شرایط زیرساخت ارتباطی، رویکرد ایجاد زیرساخت های بلاکچینی موازی در کشور، نه تنها بهینه نیست؛ بلکه هزینه افزوده ای هم به مخاطبین و سازمان ها تحمیل میکند. 

 ایوب ترابی در خاتمه ضمن انتقاد از برخی تبلیغات و اظهار نظرات غیر واقعی در مورد بلاکچین و رمزارز ها ، گفت: گاهی برخی اشخاص در مورد ارزهای رمزنگاری شده صحبت هایی می کنند که مبنای علمی و منطقی وتجربی ندارد و صرفا از سر ناآگاهی و جهت تبلیغات و جوسازی است. استفاده از بیت کوین برای دور زدن تحریم و انتقال درآمدهای صادراتی، بیشتر مانند یک مزاح بوده و نتیجه ای جز زیان در بر نخواهد داشت. در نظر داشته باشید که بیت کوین قابل ردیابی بوده و اصولا بلاکچین در مقایسه با جابجایی وجه نقد، شفافیت بیشتری ایجاد کرده است و رصد مسیر پول امکانپذیر است. ضمن اینکه هزینه تبدیل وجه نقد به بیت کوین و تبدیل بیت کوین به وجه نقد هم درصد ضرر قابل توجهی برای بازرگانان در بر خواهد داشت. همچنین نرخ بیت کوین به شدت نوسان دارد و به عنوان مثال طی این ۳ ماه، بیت کوین افت تقریبا ۵۰ درصدی تجربه کرده است که با توجه به ارسال بار و مدل های پرداخت صادراتی در طی این ۳ ماه؛ صادرکننده سود که نکرده هیچ، ضرر هم کرده است. امیدواریم قبل از هر گونه اظهار نظر، در مورد آنچه مطرح می شود اطلاعات کافی کسب شود تا موجب گمراهی عده ای نگردد. همچنین بهتراست مسئولین بجای استفاده های تبلیغاتی از کلمات این حوزه دنبال رگولاتوری مناسب در جهت کسب حقوق و امتیاز افراد فعال این امر باشند. در پایان امیدوارم قانون گذاری کند و بروز نبودن ساختارهای تصمیم گیرنده و مدیران مرتبط، باعث ضرر و زیان مردم و فعالین این حوزه نگردد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر