بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
مدیرعامل شرکت پارس سرام در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

بررسی دلایل جهش قیمت «کسرام» / تحول در راه است

با توجه به اهداف و برنامه های گروه مدیریتی جدید، خوشبینی هایی در مورد آینده شرکت ایجاد شده است.
کد خبر : ۱۸۸۷۴۷
به گزارش بورس نیوز، سهم شرکت پارس سرام با نماد «کسرام» از معدود سهم هایی است که در وانفسای بازار خوش درخشیده و از ابتدای زمستان بازدهی بیش از ۲4۰ درصدی نصیب سهامداران خود کرده است. 

این شرکت در سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۹۷ با تحقق زیان بیش از ۲۶ میلیارد ریالی مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شد و در ۳ ماهه منتهی به پایان آذرماه ۹۷ نیز بیش از ۵ میلیارد ریال زیان شناسایی کرد. این شرکت به تازگی تغییرات سهامداری را پشت سر گذاشته و محسن عالی خانی حدود یک ماه است که سکان مدیریت شرکت را به عهده گرفته است. 

جهت بررسی وضعیت این شرکت و دلایل اقبال نسب به سهم، خبرنگار بورس نیوز گفت‌و‌گوی تفصیلی با عالی‌خانی مدیرعامل شرکت پارس سرام انجام داده که چکیده آن را می خوانید.

*علت جهش قیمت و جذابیت سهم شرکت پارس سرام چیست؟

عالی خانی: رشد قیمت و اقبال سهم ناشی از چند دلیل بوده است. مهمترین دلیل جذابیت سهم، تغییرات مدیریتی بوده که در شرکت رخ داده و با توجه به اهداف و برنامه های گروه مدیریتی جدید، خوشبینی هایی در مورد آینده شرکت ایجاد شده است. 

عامل دیگر جذابیت سهم، پتانسیل این شرکت جهت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های شرکت بوده است. همچنین برنامه های مدیریت جدید شرکت که روند سودآوری شرکت را تغییر خواهد داد، از دیگر عوامل جذابیت سهم است. 

*با توجه به اینکه این شرکت در پایان شهریورماه ۹۷ در شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته، معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی ها شامل حال «کسرام» خواهد شد؟

عالی خانی: با مصوبه فعلی قانون بودجه 97، مشمول معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها نیستیم؛ ولی اگر قانون جدیدی تصویب شود که شامل شرکتهایی که در سال 97،مشمول ماده 141 شده اند،بشود ،از این فرصت بهره خواهیم برد. 

همان طور که در صورتهای مالی اشاره شده است ،بهای تاریخی دارایی های ثابت شرکت بسیار پایین تر از ارزش روز آن ها است و طبق ارزیابی به عمل آمده ، شرکت پتانسیل افزایش سرمایه چشمگیری از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها خواهد داشت. 

*علت خوشبینی به رشد سودآوری شرکت چیست؟

عالی خانی: ظرفیت اسمی سالانه شرکت ۱۴ هزار و ۲۰۰ تن است؛ در حالی که این شرکت در سال مالی قبل فقط حدود ۴ هزار تن محصول تولید کرده است. تلاش می شود ظرفیت تولید واقعی افزایش یابد و رشد مناسب تولید و فروش، اثر با اهمیتی بر رشد سودآوری شرکت خواهد داشت. کوره دوم شرکت که مدت ها خاموش بوده، از اوایل اسفندماه روشن و فعال شده و حجم تولید افزایش خواهد داشت.

مهمترین برنامه ی مدیریت جدید شرکت، کنترل هزینه ها و کاهش بهای تمام شده است و با اقدامات به عمل آمده، بهای تمام شده مواد اولیه شرکت کاهش تقریبا ۳۰ درصدی خواهد داشت. ضمن اینکه با افزایش ظرفیت تولید و سرشکن شدن هزینه های سربار، بهای تمام شده محصولات بابت این موضوع هم کاهش خواهد داشت.

علاوه بر این، تا کنون صادرات محصولات شرکت از طریق واسطه ها انجام می شده و پیگیر حذف واسطه ها و صادرات مستقیم و همچنین شناسایی و ورود به بازارهای صادراتی جدید هستیم.شایان ذکر است تا قبل از این، فروش صادراتی نیز به صورت ریالی بوده است اما پیگیر صادرات مستقیم و ارزآوری هستیم.  تحقق این اهداف هم اثر به سزایی در افزایش سودآوری «کسرام» خواهد داشت. به جد پیگیر این موضوع هستیم و به محض انعقاد قرارداد صادراتی، اطلاع رسانی رسمی انجام خواهد شد.

*با توجه به محدودیت های انتقال ارز، صادرات این روزها کار آسانی نیست؛ چطور درآمدهای صادراتی را به کشور منتقل خواهید کرد؟

عالی خانی: بخشی از مواد اولیه شرکت، وارداتی است و در ازای ارز صادراتی، مواد اولیه مورد نیاز از طریق شرکت های بازرگانی خارجی که خریدار محصولات نیز هستند، تامین و وارد خواهد شد و به این ترتیب می توان مواد اولیه وارداتی با کیفیت را با قیمت کمتر تامین کرد. البته به لحاظ ریالی کمتر از ۱۰ درصد از مواد اولیه شرکت وارداتی است.همچنین طبق بخشنامه های بانک مرکزی،تا سقف یک میلیون یورو صادرات در سال،امکان تبدیل به ریال از طریق صرافی های مجاز را دارد و مشکلی از این بابت،وجود ندارد.

*با توجه به رکود صنعت ساختمان در کشور و مشکلات صادرات، در صورت افزایش ظرفیت تولید، مشکلی جهت فروش محصولات نخواهید داشت؟

عالی خانی: اگر چه صنعت ساختمان دچار رکود شده؛ ولی کاهش رقبا به بهبود روند فروش داخلی کمک خواهد کرد. در حال حاضر تقاضای چینی بهداشتی در بازار داخلی،در سطح مطلوبی قرار دارد. علاوه بر این تقاضای محصولات چینی بهداشتی در بازارهای صادراتی منطقه از جمله سوریه، نویدبخش روزهای روشنی است. البته مشکلاتی در مورد حمل محصولات به بازار سوریه وجود دارد که در حال بررسی راهکارهای قابل انجام هستیم.

گلوگاه اصلی در فرایند فروش محصولات، ضعف و کندی فرایند بارگیری محصولات در آخرین مرحله از خط تولید است. افزایش فروش در گرو افزایش ظرفیت این بخش است که امیدواریم ظرف ۲ ماه آینده این مشکل، برطرف گردد. تمام توان خود را برای افزایش سهم از بازار صنعت چینی بهداشتی،به کار خواهیم بست.ان شاالله گزارشات تولید و فروش ماهانه از بهمن به بعد و همچنین صورتهای مالی میان دوره ای،بیانگر نتایج این اقدامات خواهد بود.

با در نظر گرفتن این شرایط، به آینده شرکت و بهبود روند سودآوری پارس سرام خوشبین هستیم و امیدواریم در تحقق اهداف تعریف شده، موفق باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر