پربیننده ترین عناوین
پربحث ترین عناوین
کد خبر: ۱۸۸۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مطرح کرد:
پیش بيني شده در سال 2030 ميزان 55 درصد موتور خودروها احتراقي خواهد بود كه 45 درصد اين ميزان بنزيني و 10 درصد ديزلي خواهد بود. خودروي هيبريد سهم 35 درصدي خواهد داشت و 10 درصد خودروها نيز برقي خواهند بود.

احتراقی بودن 55درصد موتور خودروها در سال 2030

به گزارش بورس نیوز،‌ هاشم يكه زارع گفت: ظرفيت‌هاي خوبي در خودروسازي و دانشگاه‌ها وجود دارد كه در صورت تعريف درست مساله مي‌توان نتايج خوبي هم كسب كرد.

وي درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه و عدم شكل‌گيري ارتباط مستمر با نتيجه عيني گفت: اگر دانشگاه قابليتي براي پژوهش و نوآوري و ارايه محصول قابل فروش به خودروساز دارد بايد پيشقدم شود، خودروساز نيز زمينه لازم همكاري را فراهم مي‌كند.

یکه زارع در تببين اهميت صنعت خودرو از منظر جهاني گفت: در سال 2018 حدود 97 ميليون خودرو با گردش مالي 3 هزار ميليارد دلار در جهان توليد شده كه اين تعداد توسط 70 ميليون نيروي انساني به توليد رسيده است.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اين كه در سال 2018 حدود يك ميليون و پانصد هزار دستگاه خودرو در ايران توليد شده گفت: براي توليد اين تعداد 4 ميليارد دلار ارز از كشور خارج شده كه در صورت واردات آن بايد 22 ميليارد دلار ارز از كشور خارج مي‌شد.

وي افزود: با اضافه كردن گردش مالي لوازم يدكي مورد نياز ميزان ارزبري اين تعداد به 27 ميليارد دلار مي‌رسيد، اين رقم برابر با 97 درصد صادرات غيرنفتي، 50 درصد صادرات نفتي و 3/2 برابر بودجه عمراني كشور است.

يكه زارع اشتغالزايي را از ديگر مزيت‌هاي خودروسازي خواند و با بيان اين كه به ازاي هر شغل مستقيم پنج شغل غيرمستقيم در اين صنعت ايجاد مي‌شود گفت: 850 هزار نفر در خودروسازي كشور مشغول به كار هستند.

وي افزود: درحال حاضر هزينه ايجاد هر شغل در كشور دست كم 300 ميليون تومان است كه ايجاد شغل براي 850 هزار نفر 255 هزار ميليارد تومان هزينه دربردارد، درحالي كه اين تعداد اشتغال قبلا ايجاد شده و بايد حفظ شود.

يكه زارع افزود: ايران در سال 2018 رتبه دوازدهم توليد خودرو و رتبه دهم فروش را در جهان داشته، در آسيا رتبه پنجم و در منطقه رتبه اول فروش را دارد. در گذشته كشورهاي توسعه يافته 83 درصد توليد جهاني خودرو را خود انجام مي‌دادند و كشورهاي توسعه نيافته انگيزه لازم براي ورود به اين صنعت را نداشته‌اند، اما كشورهاي توسعه‌يافته توليد خود را در سال‌هاي اخير به كشورهاي درحال توسعه منتقل كرده‌اند و به اين ترتيب سهم 83 درصدي آنان به 43 درصد كاهش يافته و سهم 10 درصدي كشورهاي درحال توسعه به 53 درصد رسيده است.

وي مهم‌ترين مساله صنعت خودرو را طراحي پلتفرم دانست و گفت: وقتي كه توانايي طراحي پلتفرم همراه با قواي محركه شامل موتور، گيربكس و اكسل را داشته باشيم مي‌توانيم ادعا كنيم كه خودروساز هستيم.

يكه زارع افزود: پیش بيني شده در سال 2030 ميزان 55 درصد موتور خودروها احتراقي خواهد بود كه 45 درصد اين ميزان بنزيني و 10 درصد ديزلي خواهد بود. خودروي هيبريد سهم 35 درصدي خواهد داشت و 10 درصد خودروها نيز برقي خواهند بود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به نامگذاري سال با محور اقتصادي توسط مقام معظم رهبري تاكيد كرد: اين كشور را توليد و صادرات نجات مي‌دهد، بايد محصول صادرات محور توليد كنيم تا بتوانيم نياز ارزي خود را تامين كنيم.