بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی ادغام بانک‌ها

بحران احتمالی هر یک از این بانک‌ها، هزینه‌های اجتماعی به مراتب سنگین‌تری نسبت به آثار تورم اقتصادی در بر داشت.
کد خبر : ۱۸۹۱۹۷
به گزارش بورس‌نیوز ادغام ۵ بانک قوامین، انصار، کوثر، حکمت و مهر اقتصاد در بانک سپه این روزها سوژه داغ محافل اقتصادی شده و موافقان و مخالفانی دارد. 

واقعیت این است که اکثر این بانک‌ها، بانک‌های مشکل داری بوده‌اند و به نظر می‌رسد ادغام، حرکت روی لبه تیغ بوده و ممکن است در سال‌های آینده سبب بروز بحران در بانک سپه شود. البته در صورت حمایت دولت از این ادغام، این مشکل پوشش داده شده و جای نگرانی بابت بحران بانکی نخواهد بود؛ ولی حمایت دولت و تزریق منابع مالی جهت کاهش مشکلات، تورم زا خواهد بود.

محمد عابد مدیرعامل کارگزاری بانک پاسارگاد در گفتگو با بورس نیوز در خصوص ادغام بانک‌های نظامی بیان کرد: ادغام بانک‌ها اقدام مثبتی بوده و اکثر بانک‌های مشمول فرآیند ادغام دارای مشکلاتی بوده‌اند و با انجام این ادغام ، مشکلات نظام بانکی کاهش یافته و وضعیت بهتری شاهد خواهیم بود. ولی به هر حال ادغام هزینه های اجتماعی و تورمی هم به اقتصاد تحمیل خواهد کرد. 

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با آثار این ادغام گفت: بعضی از بانک‌های در حال ادغام، سودده و بعضی دیگر زیان‌ده بوده و برای رفع مشکلات این بانک‌ها و انجام فرآیند ادغام، دولت متحمل هزینه‌هایی می‌شود که تورم‌زا خواهد بود. 

عابد در پایان خاطرنشان کرد: با این حال باز هم ادغام را گزینه مناسب و مثبتی ارزیابی میکنم؛ چرا که در صورت تداوم روند قبلی و تشدید مشکلات، بحران احتمالی هر یک از این بانک ها، هزینه های اجتماعی به مراتب سنگین تری نسبت به آثار تورم اقتصادی در بر داشت.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ali
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
بله باید هم از نظر این مدیر ادغام بانک ها کار درستی باشه ایشون که از سهامدارن این بانک ها نیستند که به فکر سهامداران خرد این بانک ها باشند و باید از همکاران و مدیران فاسد این بانک ها حمایت کنند سازمان بورس هم که اصلا براش حقوق سهامدار مهم نیست و با حق السکوت چرب دهنش رو بسته