بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
ابزارهای جدید مالی به بازارسرمایه می آیند؛

احتمال آمدن ابزارهای صندوق زمین و مستغلات به بازارسرمایه

عضو هیات مدیره سازمان بورس گفت: صندوق زمین و مستغلات یکی از ابزارهایی است که امکان دارد به بازار سرمایه بیاید. ابزارهای مالی اسلامی در کشورهای اسلامی وجود ندارد که در کشور ما وجود نداشته باشد. برای استفاده از اوراق وکالت هم کارها انجام شده و به زودی اجرایی می‌شود.
کد خبر : ۱۸۹۲۱۵

به گزارش بورس نیوز، سعید فلاح‌پور درباره زمان استفاده از وارانت و فروش استقراضی در بازار سرمایه ایران اظهار کرد: در حال حاضر طراحی اصلی برای این ابزارهای مالی انجام شده و کمیته فقهی نیز تأیید داده است. وارانت مصوبه شورای عالی بورس را نیز گرفته است و در دستورالعمل فروش استقراضی و وارانت در حال نگارش است. این دستورالعمل‌ها در حال نهایی شدن هستند و ممکن است تا پایان سال جاری از این ابزارها رونمایی می‌کنیم.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس دراین باره که کدام بانک‌ها برای فروش اموال مازاد خود به بازار سرمایه رجوع کرده‌اند، بیان کرد: تقریباً همه بانک‌های دولتی این کار را کرده‌اند. در واقع باید بگویم همه بانک‌هایی که به آن‌ها تکلیف شده که اموال مازادشان را بفروشند، پیگیر هستند.

فلاح‌پور درباره ابزارهای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها تصریح کرد: وزارت اقتصاد قصد دارد که برای این واگذاری‌ها ابزارهای جدید طراحی شود و ما نیز این کار را انجام داده‌ایم. بازار سرمایه آمادگی دارد هم به روش قدیم و هم به روش جدید این واگذاری‌ها را انجام دهد.

وی افزود: یکی از روش‌ها استفاده از صندوق‌های ETF است ما می‌توانیم از طریق این صندوق‌ها شرکت‌ها را واگذار کنیم و در مورد اموال می‌توانیم از صندوق‌های زمین ساختمان بهره ببریم. حتی واگذاری‌ها از طریق بورس کالا هم مطرح شده است و بازار سرمایه از این بابت هم آمادگی دارد.

فلاح‌پور درباره آمادگی بازار سرمایه برای آزادسازی سهام عدالت از طریق صندوق‌های ETF گفت: لایحه سهام عدالت در مجلس است و آنجا نحوه آزادسازی را بررسی می‌کنند. اما اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، ما این آمادگی را داریم.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس درباره دیگر ابزارهای مالی که ممکن است به بازار سرمایه بیاید گفت: صندوق زمین و مستغلات یکی از ابزارهایی است که امکان دارد به بازار سرمایه بیاید. ابزارهای مالی اسلامی در کشورهای اسلامی وجود ندارد که در کشور ما وجود نداشته باشد. برای استفاده از اوراق وکالت هم کارها انجام شده و به زودی اجرایی می‌شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز خبر داد:

تسهیل سرمایه‌‌گذاری با چاشنی تقویت نظارت

معاون اموربانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت:

برنامه‌های وزارت اقتصاد برای روان‌سازی فضای کسب و کار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

تنظیم بازار کالاهای اساسی به وسیله بورس کالا

ارسال نظر