بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
مدیرعامل بورس کالای ایران مطرح کرد:

افزایش 60 درصدی ارزش کل معاملات بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در دوره ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۹۷ یک هزار و ۵۶۷ هزار میلیارد ریال بوده است که رکورد جدیدی در ارزش معاملات از ابتدای راه‌اندازی بورس کالای ایران به شمار می‌رود. ارزش کل معاملات نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است.
کد خبر : ۱۸۹۷۹۷


از ثبت رکوردهای جدید تا چالش های ارزی در معاملات کالایی بورس

حامد سلطانی نژاد

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه با افزایش حجم معاملات رکوردهایی جدیدی در سال ۹۷ به ثبت رسید، گفت: پارسال نوسانات نرخ ارز بر همه بازارهای کالایی تاثیر گذار بود که بورس کالا نیز از این قاعده مستثنی نبود.

به گزارش بورس نیوز، حامد سلطانی نژاد درباره حجم معاملات بورس کالا و تغییر آن نسبت به گذشته اظهار کرد: ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در دوره ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۹۷ یک هزار و ۵۶۷ هزار میلیارد ریال بوده است که رکورد جدیدی در ارزش معاملات از ابتدای راه‌اندازی بورس کالای ایران به شمار می‌رود. ارزش کل معاملات نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از کل معاملات انجام گرفته ۷۷۳ هزار میلیارد ریال ارزش معاملات بازار فیزیکی بوده و ۸۸۴ هزار میلیارد ریال نیز ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا است.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: بازار فیزیکی بورس کالای ایران در دوره مورد اشاره با رشد ۷۳ درصدی ارزش معاملات رو به رو شده است و سهم قراردادهای نقدی از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی با ارزش معاملاتی ۴۷۷ هزار میلیارد ریال ۶۲ درصد بوده است.

سلطانی نژاد درباره ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی گفت: ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی با ۲۸۳ هزار میلیارد ریال در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است.در بازار پتروشیمی نیز بیش از چهار میلیون و ۲۳۲ هزار تن انواع محصولات به ارزشی بیش از ۲۶۶ هزار میلیارد ریال معامله شده که رکورد جدیدی در حجم و ارزش معاملات سالانه محسوب می شود.

وی درباره معاملات محصولات فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: ارزش معاملات بازار محصولات فرآورده‌های نفتی نیز به رقمی بیش از ۱۹۳ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال رسیده و رکورد جدیدی در ارزش معاملات این بازار به ثبت رسیده است. معاملات محصولات پتروشیمی افزایش ۱۵ درصدی در مقدار و ۹۲ درصدی در ارزش را در دوره مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی طی این دوره ۱۱۶ درصد افزایش داشته است.

بورس کالا چه برنامه ای برای توسعه معاملات جدید دارد؟

مدیرعامل بورس کالا درباره برنامه این بازار برای توسعه معاملات جدید افزود: بورس کالای ایران هم اکنون قراردادهای معاملاتی متنوعی ایجاد کرده است و در سال‌های آینده قصد دارد محصولات جدیدی را به عنوان دارایی‌های پایه ابزارهای موجود معرفی کند.

چه ابزارهای معاملاتی جدیدی قرار است در بورس کالای ایران معرفی شود؟

وی درباره معرفی ابزارهای معاملاتی جدید بورس کالا توضیح داد: علاوه بر توسعه دارایی پایه بر روی ابزارهای موجود، بورس کالای ایران قصد دارد تا ابزارهای جدیدی نیز در سال آینده به فعالان اقتصادی معرفی کند.

سلطانی نژاد ادامه داد: راه‌اندازی معاملات «اوراق خرید دین» به عنوان یک ابزار تأمین مالی جدید و راه‌اندازی معاملات «حق امتیاز» از برنامه‌های سال آینده بورس کالای ایران است.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: معاملات اوراق خرید دین در صورت راه‌اندازی، موجب گشایش جدی در تنگنای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی در سال آینده خواهد شد و از این طریق موجب افزایش نقدشوندگی دارایی‌های مالی راکد تولیدکنندگان خواهد شد. با راه‌اندازی اوراق حق امتیاز و توسعه این بازار، بورس کالای ایران می‌تواند در راستای افزایش شفافیت کمک کند.

وی افزود: همچنین در سال آینده با توجه به نیاز مشتریان، روش‌های معاملاتی و تسویه جدیدی در بازار فیزیکی معرفی خواهد شد و با فراهم کردن امکان انجام معاملات تقاضا محور (مبتنی بر مناقصه) و فراهم کردن امکان انجام تسویه چند مرحله‌ای در معاملات برخی نیازهای فعلی عرضه‌کنندگان و خریداران کالا در بورس کالای ایران مرتفع خواهد شد.

سلطانی نژاد درباره مهم‌ترین چالش در معاملات بورس کالا در سال گذشته گفت: در سال ۹۷ نوسانات نرخ ارز بر همه بازارهای کالایی تاثیر گذار بود که بورس کالا نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و در مقاطعی با توجه به عرضه محصولات با نرخ ۴۲۰۰ تومان شاهد افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش حجم معاملات بودیم.

وی درباره معاملات قیر صادراتی که سال گذشته از بورس خارج شد توضیح داد: عدم مشخص بودن نرخ ‌گذاری وکیوم تهاتری (ماده پایه تولید قیر)،که در خارج بورس عرضه می‌ شود، دو نرخی شدن قیمت وکیوم، سوء‌استفاده از وکیوم تهاتری برای صادرات قیر و عدم مصرف آن در پروژه‌های مربوطه و عدم نظارت کافی بر پیمانکاران مصرف‌کننده قیر تهاتری از سوی ارگان های متولی از جمله مشکلاتی بود که زمینه خروج قیر از بورس را فراهم کرد.

مدیرعامل بورس کالا گفت: وجود موانع تحریمی و تأثیر آن بر معاملات فرآورده‌های نفتی، مشکلات ناشی از حمل و نقل در صادرات کالا و لزوم کنترل و نظارت لازم از سوی بورس با توسعه ارتباط الکترونیکی بین گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بورس کالا نیز از دیگر عوامل به شمار می رود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رییس ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، گفت:

نقش مجلس برای مقابله با قاچاق کالا و ارز

معاون بازرگانی شرکت نفت پاسارگاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خبر داد:

ضرورت حمایت جدی دولت در حمل‌و‌نقل حامل‌های انرژی/ اختصاص سهم عمده قیر به صادرات

از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد؛

اعلام تعرفه های گمرکی

ارسال نظر