پربیننده ترین عناوین
پربحث ترین عناوین
کد خبر: ۱۹۰۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: نرخ بلیت پروازها در تعطیلات نوروز افزایش نیافت و بلیت‌ها براساس دامنه نرخ تعیین شده در آذرماه 97 به فروش رسید.

به گزارش بورس نیوز، مقصود اسعدی سامانی، درباره وقوع سیل و کاهش قابل توجه تعداد مسافر در نوروز اظهار کرد: در تعطیلات نوروز با توجه به شرایط اقتصادی مردم و بروز بحران سیل، با کاهش قابل توجه تعداد مسافر و پرواز روبه‌رو شدیم. تعداد پروازهای داخلی در تعطیلات سال نو 20 درصد و پروازهای خارجی 50 درصد کاهش یافت. بحران سیل و اخطار درباره عدم سفر به استان‌های سیل‌زده و سیل‌خیز از میانه تعطیلات به لغو بسیاری از سفرهای هوایی انجامید.

وی افزود: براساس مقررات اگر مسافر به هر دلیلی از سفر منصرف شود باید به شرکت‌های هواپیمایی جریمه بپردازد اما با همراهی این شرکت در تعطیلات با مردم، همه مبلغ بلیت به خریداران بازگشت داده و جریمه نقدی هم دریافت نشد. بروز این مشکل از پنجم تا نهم فروردین ماه زیان قابل توجهی را برای شرکت‌های هواپیمایی به بار آورد که همان خسارت سیل برای شرکت‌های هواپیمایی است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: نکته دیگر اینکه نرخ بلیت پروازها در تعطیلات نوروز افزایش نیافت و بلیت‌ها براساس دامنه نرخ تعیین شده در آذرماه 97 به فروش رسید. تلاش کردیم با تقویت نظارت جلوی بروز تخلف درباره قیمت را بگیریم و خوشبختانه جز تخلف بعضی واسطه‌ها، همه شرکت‌های هواپیمایی در همراهی با مردم و سیاست‌های دولت نرخ بلیت را افزایش ندادند.

اسعدی سامانی درباره تلاش شرکت‌های هواپیمایی با وجود تحریم بیان کرد: تلاش شرکت‌های هواپیمایی با وجود فشار تحریم‌ها و مشکلات تامین ارز پایداری خدمت است. فشار تحریم دسترسی به قطعات هواپیما را محدود کرده و ارز نیمایی هم با سرعت لازم در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آزادسازی نرخ، شرکت‌ها قیمت بلیت را سر به سر تعیین می‌کنند تا مسافران را از دست ندهند اما این انتظار از دولت وجود دارد که محدودیت‌ها و تکلیفی کردن نرخ برای شرکت‌های هواپیمایی را به طور کلی کنار بگذارد. براساس قانون برنامه پنجم توسعه و مصوب شورای عالی هواپیمایی آزادسازی نرخ از سیاست‌هایی است که به خدمات مناسب و پایداری آن می‌انجامد زیرا سرکوب نرخ هم به ضرر بخش خصوصی فعال در این صنعت و هم به ضرر مسافران است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخصوص هزینه تمام‌شده برای شرکت‌های هواپیمایی افزود: اکنون هزینه تمام شده هر ساعت صندلی برای شرکت‌های هواپیمایی 45 تا 50 دلار است و تلاش شرکت‌ها این است که خدمات را در همین بازه قیمت به مسافران ارائه کنند. تغییر قیمت باتوجه به شناور بودن نرخ ارز یا در زمان‌هایی که تردد کمتر است روشی است که همه شرکت‌های هواپیمایی دنیا براساس آن عمل می‌کنند.

اسعدی سامانی بیان کرد: مکلف کردن شرکت‌های هواپیمایی به اعمال نرخ‌های ثابت به ضرر مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاران در این صنعت است و این در حالی است که اگر دولت تعیین نرخ را به مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار این صنعت واگذار کند، علاوه بر منافع شرکت‌ها منافع مصرف‌کنندگان هم تامین می‌شود و امکان استفاده اقشار کم‌درآمد از خدمات شرکت‌های هواپیمایی رشد می‌کند. برای مثال قیمت امروز بلیت تهران- مشهد 150 هزار تومان است درحالیکه هزینه تمام شده ارائه این پرواز برای شرکت‌های هواپیمایی 600 هزار تومان است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: تلاش شرکت‌های هواپیمایی این است که فشارهای اقتصادی را به نیروی انسانی منتقل نکنند اما تعدیل نیرو پیامد ضمنی کاهش پرواز و به دنبال آن کاهش درآمد شرکت‌هاست. اگر دولت از نرخ‌گذاری دست برندارد، اشتغال 30 هزار نفر که به طور مستقیم در شرکت‌های هواپیمایی فعالیت می‌کنند به خطر می‌افتد و این آمار غیر از افرادی است که معاش آن‌ها به طور غیرمستقیم به این بخش بستگی دارد.