بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ریسک کمتر صنایع پایین‌دستی و صادرات‌محور/ سیاست «حقوقی‌ها» عرضه سهام نیست

در صورت حذف ارز دولتی، بهای تمام شده صنایعی مانند دارو افزایش یافته و می بایست نرخ فروش محصولات این صنعت نیز متناسب با بهای تمام شده اصلاح گردد. افزایش احتمالی نرخ فروش محصولات، درآمد ریالی شرکت ها را افزایش خواهد داد و افزایش درآمد ریالی شرکت ها مستقیما قیمت سهم ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
کد خبر : ۱۹۰۴۲۶
ریسک کمتر صنایع پایین دستی و صادرات محور فولاد و پتروشیمی

به گزارش بورس نیوز، رنگ سبز هنوز بر قامت شاخص کل خودنمایی می کند. به اعتقاد تحلیلگران، تورم انتظاری و احتمال کاهش نرخ سود بانکی موجب جذابیت بازار سرمایه و ورود نقدینگی جدید توسط حقیقی ها شده است. تکنیکالیست ها اما معتقدند شاخص باید در این محدوده وارد فاز اصلاح شود و بعد از یک دوره اصلاح کوتاه مدت، موج صعودی بعدی را آغاز کند. سهامداران البته به نظر می رسد با نگاهی اندکی هیجانی، معامله می کنند. به هر حال صف نشینی جزئی از فرهنگ ما ایرانی ها است و امیدواریم صف نشینان این روزها به محض ورود بازار به فاز اصلاحی، در صف فروش قرار نگیرند.

سیدعلی هاشمی فشاركى مدیر تحلیل شرکت مشاور سرمایه گذاری مدبران هما در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص روند بازار سرمایه بیان کرد: روند بازار در کوتاه مدت بستگی به عرضه‌و‌تقاضای بازار داشته و چندان قابل پیش‌بینی نیست؛ اما بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت صعودی خواهد بود. 

وی افزود: ارزش فعلی بازار سرمایه با نرخ ارز در بازار آزاد فاصله بسیار دارد و به نظر می رسد با فرض نرخ ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی دلار، بازار سرمایه پتانسیل رشد حداقل ۵۰ درصدی را خواهد داشت. البته با توجه به ریسک هایی مثل تحریم ها و قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی، احتمالا بعضی سهامداران در نقاط فعلی فروشنده خواهند بود. 

هاشمی ادامه داد: ظرف روزهای آینده نظر ترامپ در مورد تحریم های نفتی ایران اعلام خواهد شد و در صورتی که تصمیمی اتخاذ شود که فروش نفت ایران را کاهش دهد، در کوتاه مدت اثر منفی بر بازار خواهد گذاشت. این روزها می تواند برای سرمایه گذاران میان مدت و بلندمدت (حداقل ۶ ماهه)، وقت مناسبی برای خرید باشد؛ ولی نوسان گیران احتمالا در روزهای آینده امکان خرید با قیمت کمتری خواهند داشت. البته ریسک های سیاسی ممکن است شرایط را تغییر دهد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا ممکن است با فشار عرضه حقوقی ها در روزهای آینده، رشد بازار متوقف شود؟» اظهار داشت: شاید در روزهای پایانی سال، حقوقی ها برای تامین نقدینگی تمایل به عرضه داشتند؛ ولی در شرایط کنونی و با توجه به ارزش ذاتی بالای سهم ها، به نظر می رسد سیاست حقوقی ها نیز عرضه سهام نباشد. 

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با گزینه های برتر برای سرمایه گذاری گفت: سهم صنایع صادرات محور پتانسیل بیشتری برای رشد دارند. البته شرکت های کوچکتر که احتمالا مشکلات کمتری برای صادرات دارند، از جمله صنایع پایین دستی فولاد و پتروشیمی، گزینه های مناسب تری به نظر می رسند.

مدیر تحلیل مدبران هما ضمن تاکید بر سودمندی حذف ارز دولتی، تصریح کرد: با حذف ارز دولتی کاملا موافق هستم. در صورت حذف ارز دولتی، بهای تمام شده صنایعی مانند دارو افزایش یافته و می بایست نرخ فروش محصولات این صنعت نیز متناسب با بهای تمام شده اصلاح گردد. افزایش احتمالی نرخ فروش محصولات، درآمد ریالی شرکت ها را افزایش خواهد داد و افزایش درآمد ریالی شرکت ها مستقیما قیمت سهم ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: باید دید میزان افزایش نرخ محصولات هر شرکت چقدر خواهد بود. بدون شک در صورت حفظ حاشیه سود ثابت برای شرکت های تولیدی، افزایش درآمد فروش به رشد قیمت سهم ها منجر خواهد شد و می تواند علتی برای جذابیت سهم باشد. سرمایه گذاری در این سهم ها هم توجیه پذیر است؛ مشروط بر آنکه اثر مثبت این اتفاق در قیمت سهم ها پیشخور نشده باشد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر