بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
بورس‌نیوز در گفت‌وگو با عضو هیات مدیره سازمان بورس بررسی کرد؛

مسئولیت بلوکه شدن سرمایه ها با کیست / عرضه اولیه قبل از مجامع سمی برای بازار سهام

زمان‎بندی عرضه اولیه در اختیار بورس‌ها و سهامدار عمده شرکت‌ها قرار دارد و سازمان بورس به این موضوع ورود نمی‌کند.
کد خبر : ۱۹۲۵۴۸

مسئولیت بلوکه شدن سرمایه ها کیست؟ / عرضه اولیه قبل از مجامع سمی برای بازار سهام

به گزارش بورس نیوز، عرضه اولیه «جم پیلن» روز دوشنبه هفته جاری انجام خواهد شد. اما نکته این است که این نماد چند روز پس از عرضه اولیه متوقف خواهد شد تا در دومین روز تیر ماه به استقبال مجمع عمومی عادی سالیانه برود.

بنابراین، علاوه بر این که ۴۵۰میلیارد تومان سرمایه و نقدینگی برای مدتی بلوکه خواهد شد، به دلیل این که به هر کد معاملاتی مقدار اندکی از سهام «جم پیلن» تعلق می گیرد، مبلغ سود نقدی چندانی عاید سهامداران نمی شود و رقم قابل توجهی در حساب های شرکت می ماند و عملا بخشی از سرمایه سهامداران در قالب سود نقدی آب می شود.

همانطور که در گزارش قبلی اشاره شد، چنین اتفاقی در «دکپسول» نیز رخ داد و مبلغی در حدود ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان از سرمایه سهامداران این شرکت کوچک، در حساب های بانکی خاک می خورد و دسترسی به آن دشواری های فراوانی برای سهامداران خرد دارد.

یکی از راهکارهای رهایی از این معضل، واریز وجوه سود نقدی هر سهامدار به حساب بانکی از سوی شرکت ها است. در فرایند ثبت نام سهامداران در سامانه سجام، شماره حساب و حتی شماره شبا دریافت شد. بنابراین، متولیان امر به مشخصات حساب سهامداران دسترسی دارند و از این بابت محدودیتی احساس نمی شود. از سوی دیگر، واریز ۱۰هزار تومان بابت ثبت نام در سامانه سجام، علاوه بر سازمان بورس، باید برای سهامداران نیز آورده و ثمر داشته باشد.

حال سوال این است؛ آیا بهتر نیست در روزهای نزدیک به زمان برگزاری مجمع سالیانه، عرضه اولیه انجام نگیرد؟

در این خصوص، حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران در گفت‎وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد: زمانبندی عرضه اولیه در اختیار بورس‌ها و سهامدار عمده شرکت‌ها قرار دارد و سازمان بورس به این موضوع ورود نمی‌کند و این وظیفه شرکت بورس یا فرابورس است که هماهنگی لازم را انجام دهد اما؛ تعیین روش مناسب بستگی به شرایط شرکت متقاضی دارد و نمی‌توان قاعده کلی برای آن ترسیم کرد. 

وی ادامه داد: در واقع، شرکت‌ها باید با هماهنگی بورس یا فرابورس در خصوص زمان عرضه اولیه تصمیم بگیرند که آیا بعد از مجامع باشد یا قبل از آن! به طور کلی، برای این موضوع نمی‌توان قاعده کلی در نظر گرفت.

مسئولیت بلوکه شدن سرمایه ها کیست؟ / عرضه اولیه قبل از مجامع سمی برای بازار سهام

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران ضمن اعلام خبر اصلاح دستورالعمل فرایند پذیرش شرکت‌ها در بورس، گفت: در زمینه اصلاح دستورالعمل فرایند پذیرش شرکت ها بیشتر به موضوعات ساختاری توجه شده تا این درخواست ها واضح و زمان ارائه و پاسخگویی به آن نیز مشخص باشد. شرایط پذیرش در تابلوهای مختلف و ترکیب کمیته پذیرش نیز در حال اصلاح است اما؛ در خصوص موضوع عرضه اولیه سهام شرکت‌ها قبل از برگزاری مجامع باید به صورت مصداقی تصمیمگیری شود و نمی‌توان به شکل کلی اظهارنظر کرد.


در پایان بخشی از نظرات خوانندگان بورس نیوز به گزارش قبلی را ملاحظه می‌فرمایید؛

مسئولیت بلوکه شدن سرمایه ها با کیست / عرضه اولیه قبل از مجامع سمی برای بازار سهام

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
صفر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
شیوه جدید کلاهبرداری هست.مقصر اصلی هم سازمان بورس میباشد
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳
ایکاش میشد کارگزاری ها موظف به دریافت این سود برای هر کد بورسی که در خرید عرضه اولیه شرکت داشته و واریزمستقیم به حساب سهامداران باشند ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶
دکپسول هم با سود 70 تومانی برای 106 سهم در مجمع یک طلب حدود 7000 تومانی برای هرکد درست کرد حال تا کی باید منتظر پرداخت باشیم ...
*** چرا از طریق شرکت سپرده گذاری این گونه سودها به حساب زینفعان واریز نمی گردد.
*** بورس و فرابورس باید هرچه سریعتر فرآیند اجرایی این امر را طراحی و اجرا نمایند.