پربیننده ترین عناوین
پربحث ترین عناوین
کد خبر: ۱۹۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
حضور در بازار پایه برای برخی شرکت‎ها خوشایند آمده است؛ چرا که شفافیت کمتری دارد و راه فراری برای پاسخگویی به سوالات را هموارتر کرده است!

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، «گروه اقتصادی کرمان خودرو» در سال 95 حدود 168 میلیارد تومان درآمد از گروه خود شناسایی کرد و این رقم در سال 96 به 155 میلیارد تومان تنزل یافت.

«گروه اقتصادی کرمان خودرو» از محل سرمایه گذاری در سهام سایر شرکتها در سالهای 95 و 96 به ترتیب 6 و 42 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد. این شرکت در سال مالی منتهی به اسفند 96 سود 52 میلیارد تومانی شناسایی کرد و تا دوره 9 ماهه سال 97 مبلغ 2 میلیارد تومان سود به ثبت رسانده است. اما ظاهرا سود «خکرمان» جهش بسیار بلندی داشته که تاکنون گزارش نشده و در گزارش دوره 12 ماهه ارقام جدیدی در برابر سود خواهد نشست.

عبور از جاده مه‎آلود با دنده سنگین / «خکرمان» و کوله‎ای از سوالات بی جواب

شایان ذکر است که سال قبل 100 میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی جهت سرمایه گذاری در خط رنگ شرکت کرمان موتور انجام گرفت که 70 میلیارد تومان سود (14 تومان به ازای هر سهم) به همراه داشت.

از این نکته نیز نباید به راحتی عبور کرد که تورم موجود در اقتصاد در شناسایی درآمدهای بالا دخیل است؛ به خصوص بازار خودرو که رشد قیمت بسیار شدید در سالهای اخیر به ویژه سال 97 را به معرض نمایش گذاشت.

در حال حاضر «خکرمان» در بازار پایه ج حضور دارد و شواهد نشان میدهد که میتواند خود را به بازارهای بالاتر برساند. اما گویا مدیران این شرکت تمایلی به این موضوع ندارد و از شرایط حاکم بر بازار پایه راضی هستند و در این برهه از زمان، قصد ندارند به بازارهای بالاتر با شفافیت بیشتر بی‎اندیشند. شاید شرایط و قوانین جدید و البته سخت که برای بازار پایه ترسیم شده، مدیران این شرکت را مجاب و مجبور به چاره‎اندیشی کند و نیم نگاهی به بازارهای بالاتر داشته باشند.

اما یک سطح بالاتر رویم؛ سری به سهامداران عمده «خکرمان» بی‎اندازیم؛ شرکت «کرمان موتور».

عبور از جاده مه‎آلود با دنده سنگین / «خکرمان» و کوله‎ای از سوالات بی جواب

کرمان موتور در یک سال اخیر بیش از از 257 میلیون دلار ارز 4200 تومانی دریافت کرده است.

عبور از جاده مه‎آلود با دنده سنگین / «خکرمان» و کوله‎ای از سوالات بی جواب

اما نکته قابل ‌تامل این است که در فروردین ماه سال 98 حتی یک دستگاه خودرو نیز تولید یا مونتاژ نکرده است.

عبور از جاده مه‎آلود با دنده سنگین / «خکرمان» و کوله‎ای از سوالات بی جواب

حال سوال این است که چرا باید به شرکتی که در تولید ملی مشارکت ندارد، در شرایط محدودیت ارزی بیش از 257 میلیون دلار ارز 4200 تومانی تعلق گیرد؟

علاوه بر این گویا «کرمان موتور» در قبال پرداخت بخشی از بدهیهای شرکت «نیروگاه ماهتاب گستر» 3 درصد سهام این نیروگاه را تصاحب کرده است. یک شرکت مونتاژ کننده خودرو چه سنخیتی با نیروگاه تولید برق دارد، جای سوال است!

مسلما برای شرکتی که در بازار پایه حضور دارد، طرح سوالات و ابهامات گوناگون تعجب چندانی ندارد؛ چرا که اصولا برخی شرکت ها برای فرار از جواب دادن و شفافیت به این بازار پناه آورده‎اند!