بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
مقایسه دو صورت مالی اخیر «ارفع» حاکی از ظهور 1500 میلیارد ريال هزینه در زمستان 97 است.
کد خبر : ۱۹۲۹۲۰

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، عملکرد شرکت «آهن و فولاد ارفع» در سه فصل از سال 97 امیدوارکننده بود و پیش بینیها از تحقق سودهای کلان حکایت میکرد اما؛ در آخرین فصل فاکتورهای جدیدی نمایان شد و برخی هزینهها به یک‎باره رشد کردند.

نمایش ناگهانی هزینه‎های در «ارفع» / بانک‎ها کوتاه نمی‎آیند

بر این اساس، در حالی که در گزارش دوره 9 ماهه منتهی به آذر هزینه مالی 113 میلیارد ريال درج شده بود، در 3 ماهه چهارم ناگهان به 603 میلیارد ریال افزایش یافت.

نگاه به مانده تسهیلات مالی در ترازنامه نشان میدهد که «ارفع» در 3 ماهه چهارم سال حدود 1168 میلیارد ريال وام بانکی دریافت کرد.

این شرکت در کنار 1429 میلیارد ريال تسهیلات ریالی، بالغ بر 24 میلیون و 532 هزار یورو وام ارزی دریافت کرده و جمع کل تسهیلات مالی دریافتی سال 97 را به رقم 3820 میلیارد ريال رساند.

نمایش ناگهانی هزینه‎های در «ارفع» / بانک‎ها کوتاه نمی‎آیند

از سوی دیگر، در سرفصل سایر درآمدها و هزینههای غیرعملیاتی، در دوره 9 ماهه 63 میلیارد ریال سود شناسایی گردید اما؛ در گزارش 12 ماهه این رقم به 986 میلیارد ریال زیان تبدیل شد. به عبارت بهتر، در ابتدا بابت تسعير تسهيلات ارزی پست برق سود به ثبت رسانده بود اما؛ در پایان متحمل زیان شد.

در واقع، ناگهان نزدیک به 1500 میلیارد ریال هزینه مالی و غیرعملیاتی به «ارفع» اضافه شد و مانع از رشد بیش از 149 درصدی سود خالص گردید.

شایان ذکر است که همزمان با تسويه تسهيلات ارزی مربوط به واحدهاي احيا و فولادسازی كه بخش اعظم بدهیهای ارزی شركت را تشكيل مي داد، موضوع تسهيلات ارزی واحد پست برق به مبلغ 18 ميليون يورو كه از منابع داخلی بانک صنعت و معدن تأمين شده نيز مورد پيگيری بوده كه در اين خصوص در سال 97 قرارداد فی مابين برای تعيين رقم اصل و سود آن جمعاً به ميزان حدود 25 ميليون يورو منعقد شد.

پیگیریهای «ارفع» منجر به پذيرش تسويه اين تسهيلات در قالب ماده 20 قانون رفع موانع توليد شد اما بانک مركزی از پذيرش اين نحوه تسويه سرباز زده و با وجود مطالبه 25 درصد از اقساط معوق توسط بانکهای عامل و پرداخت توسط شركت، تسويه اين تسهيلات بلاتكليف مانده و در نهايت در نيمه سال 97 بانک صنعت و معدن تسويه كامل اين تسهيلات را به صورت ارزی مطالبه نموده كه متعاقب آن، «ارفع» نيز اقدام به محاسبه و احتساب مبالغ احتياطی در حسابها نموده است.

اميد است با حصول نتيجه از اين پيگيریها و حذف آثار تغييرات نرخ ارز در تسويه اين بدهی، امكان شفاف تر نمودن وضعيت حساب فراهم شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر