بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
مدیرمالی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

رخوت در معاملات تیرماه / عدم جذابیت تجدید ارزیابی برای ساختمانی‌ها

رغم کاهش نرخ ارز، تورم کاهش نداشته و بهای تمام شده ساختمان افزایشی بوده و با در نظر گرفتن کاهش درآمدهای کشور، به نظر می‌رسد نرخ ارز مجددا افزایش یافته و تحت تاثیر هیجان ناشی از افزایش نرخ ارز، بازار مسکن هم حرکت خواهد کرد.
کد خبر : ۱۹۳۸۵۶
رخوت در معاملات تیرماه / عدم جذابیت تجدید ارزیابی برای ساختمانی ها

به گزارش بورس نیوز، شرکت های ساختمانی که در واقع جزو جاماندگان از رشد بازار سرمایه در سال قبل بودند، امسال خوش درخشیدند و هم درآمدهای مناسب تری شناسایی کردند و هم رشد قیمت قابل توجهی داشتند.

«ثشرق» از ابتدای امسال بازدهی تقریبا ۶۷ درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.

سرمایه گذاری مسکن شمال شرق در خردادماه سال جاری از محل واگذاری پروژه های خود بیش از ۷۷ میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴۰ درصد رشد داشته است. 

این شرکت براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به پایان شهریور ۹۸ از محل واگذاری پروژه های خود مبلغ ۳۹۰ میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸۲ درصد رشد داشته است.

با توجه به نوسانات اخیر بازار ارز، برخی معتقدند شاید بخشی از نقدینگی از بازار ارز به سمت بازار مسکن حرکت کند.

مصطفی دانایی مدیرمالی شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار مسکن بیان کرد: به کاهش نرخ ارز خوشبین نیستم و به نظر می رسد سیر نزولی بازار ارز، تداوم نخواهد داشت. اما در مجموع کاهش نرخ ارز منجر به رکود معاملات بازار مسکن خواهد شد؛ ولی کاهش قیمت در پی نخواهد داشت. 

وی افزود: به رغم کاهش نرخ ارز، تورم کاهش نداشته و بهای تمام شده ساختمان افزایشی است. با در نظر گرفتن کاهش درآمدهای کشور، به نظر می رسد نرخ ارز مجددا افزایش یافته و تحت تاثیر هیجان ناشی از افزایش نرخ ارز، بازار مسکن هم حرکت خواهد کرد. 

دانایی در مورد وضعیت فروش شرکت گفت: روند فروش تا خردادماه مطلوب بود، اما از تیرماه معاملات وارد فاز رکودی شده و به نظر می رسد روند فروش ۳ ماهه نخست سال ۹۸، در فصل تابستان تکرار نخواهد شد.

این کارشناس بازار مسکن در رابطه با تاثیر تغییر در شیوه های فروش مسکن (از جمله حضور پررنگ تر استارت آپ ها و فروش متری و اجاره به شرط تملیک و...) بر بازار مسکن گفت: رونق بازار مسکن در گرو تقاضای سرمایه گذاری در این بازار و تلاطم بازارهای موازی است و اصولا، روش هایی همچون اجاره به شرط تملیک و فروش متری، گره مشکلات بازار مسکن را نخواهد گشود. قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن در یکی _ دو سال اخیر به شدت کاهش یافته و مبلغ اقساط طرح هایی مانند اجاره به شرط تملیک احتمالا در توان بسیاری از خانوارها نخواهد بود. 

دانایی در خاتمه در پاسخ به این سوال که «آیا افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها برای شرکت های ساختمانی جذاب خواهد بود یا نه؟» اظهار داشت: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها عمدتا در شرکت های تولیدی که دارایی های ثابت با ارزشی در اختیار دارند و یا در شرکت های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت انجام می شود و شرکت های ساختمانی معمولا رغبتی به افزایش سرمایه از این محل ندارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر