بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
در 3 ماهه نخست سال 98 که شاخص کل 31 درصد رشد داشت، «وصندوق» از فروش سرمایه گذاری‌ها، سود نسبتا جالب توجه 926 میلیارد ريالی کسب کرد.
کد خبر : ۱۹۳۹۴۹

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، «سرمايه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری» در فصل اول سال 98 عملکرد بهتری در مقایسه با مدت مشابه سال 97 داشت.

به این ترتیب، در 3 ماهه نخست سال جاری 1305 میلیارد ريال درآمد سود سهام شناسایی کرد و رشد 149 درصدی را در این بخش به معرض نمایش گذاشت.

از محل فروش سرمایه گذاری‌ها نیز حدود 926 میلیارد ريال سود شناسایی کرد؛ موردی که در مدت مشابه سال گذشته مشاهده نشد. در واقع، «وصندوق» از رشد بازار سرمایه استفاده لازم را برد و با فروش سهام تحت تملک خود در قیمت‌های بالا، سود مطلوبی برای خود کنار گذاشت. علاوه بر این، 72 میلیارد ريال درآمد سود تضمین شده ثبت گردید.

در نهایت، 2267 میلیارد ريال سود خالص در «وصندوق» به بار نشست که 289 درصد بیش از 3 ماهه اول سال 97 است.

نگاهی به روند فروش سرمایه گذاری‌ها نشان می‌دهد که همگام با رشد شاخص‌ها در بازار سرمایه، «وصندوق» نیز کیسه بزرگتری برای خود دوخت و با فروش سهام تحت تملک خود، سود مناسبی کنار گذاشت.

حرکت روی ریل شاخص / نمایش نظرسنجی روی تابلوی «وصندوق»

در سال 91 با وجود رشد 47 درصدی شاخص کل، این شرکت نتوانست از رشد بازار سهام منفعت کسب کند و فروش سرمایه گذاری‌ها در شرایط زیان‌بار انجام گرفت. البته از سوی دیگر، سال 95 که با افت شاخص کل بورس تهران سپری شد، این شرکت به سود قابل ملاحظه ای از فروش سهام دست یافت. این نکته را باید یادآور شد که در سال 95 «وصندوق» تصمیم گرفت سال مالی خود را از پایان شهریور ماه به اسفند ماه تغییر دهد. به همین جهت، درآمد درج شده در سال 95، علاوه بر یک دوره12 ماهه، شامل سال مالی 6 ماهه منتهی به اسفند 95 نیز می‌شود.

در 3 ماهه نخست سال 98 که شاخص کل 31 درصد رشد داشت، «وصندوق» از فروش سرمایه گذاری‌ها، سود نسبتا جالب توجه 926 میلیارد ريالی کسب کرد.

در نظرسنجی آبسیم پلاس، 40 درصد از شرکت کنندگان موقعیت خود در معاملات «وصندوق» در سمت خرید عنوان کردند و 60 درصد دیگر، تمایل به فروش داشتند.

حرکت روی ریل شاخص / نمایش نظرسنجی روی تابلوی «وصندوق»

در معاملات بیست و پنجمین روز تیر ماه، 108 نفر خریدار این سهم بودند و در سوی دیگر، 135 نفر اقدام به فروش کردند. بنابراین، همان‌گونه که نظرسنجی نشان داد، تعداد فروشندگان بیش از خریداران بود و نتیجه این نظرسنجی بر روی تابلوی معاملات نیز نمود پیدا کرد.

ارزش بازار «وصندوق» در حال حاضر 8875 میلیارد ريال است که 18 درصد ارزش بازار کل گروه شرکت‌های چند رشته‌‎ای صنعتی است.

نگاهی به روند معاملات این شرکت از ابتدای سال جاری تا به امروز حاکی از آن است که قیمت سهام «وصندوق» حرکت صعودی بسیار آرامی‌دارد. قیمت هر سهم با حجم معاملات همخوانی دارد و تقریبا هر زمان که حجم معاملات افزایش یافته، نشانه ای مثبت برای رشد قیمت سهم بوده است.

حرکت روی ریل شاخص / نمایش نظرسنجی روی تابلوی «وصندوق»

این سهم بازدهی 61 درصدی را در کارنامه سال 97 خود به ثبت رساند و در مدت سپری شده از سال جاری نیز 39 درصد رشد قیمت داشته است.

شایان ذکر است که در مدت سپری شده از سال 98 حقوقی‌ها حدود 43 میلیارد ريال از سهام این شرکت را از حقیقی‌ها به نفع خود خریداری کرده اند. به عبارت بهتر، برآیند حقوقی‌ها در «وصندوق» در سمت ورود بیش از خروج بوده است که نشان از حمایت حقوقی‌ها از سهم دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر