بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
با توجه به حجم بالای مصرف برق در دستگاه های ماینینگ، می توان از ظرفیت های خالی صنعت تولید برق در کشور استفاده کرد و در حقیقت با توسعه مزارع استخراج رمزارزها، فعالیت نیروگاه های برق را هم رونق داد.
کد خبر : ۱۹۴۱۸۷
به گزارش بورس نیوز، دولت با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کرد. 
استخراج رمزارزها، فرصتی طلایی پیش روی اقتصاد / از ایجاد اشتغال تا ارزآوری توسط ماینرها
محمد حسینی کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر موافقت با استخراج رمزارزها بیان کرد: استخراج رمزارزها در بازار کوچکی مثل ایران، اثر با اهمیتی بر قیمت جهانی ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین ندارد اما؛ موافقت با استخراج رمزارزها در کشور، بر وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در نظر داشته باشید که استخراج رمزارزها به دلیل مشکلاتی همچون سروصدای زیاد و گرمای تولیدی توسط دستگاه ها، به لحاظ زیست محیطی، فعالیت خوشایندی نیست اما؛ در شرایط فعلی و با محدودیت های تحریم، استخراج رمزارزها (به شرط مدیریت صحیح) در واقع صادراتی است که هم برای کشور ارزآوری به همراه دارد و هم ریسکی بابت تحریم ها متوجه آن نیست.

کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال در رابطه با فعالیت ماینینگ ها گفت: استخراج رمزارزها نیازمند تامین دستگاه ماینینگ، مکانی برای استقرار دستگاه ها، اینترنت پایدار و نیروی انسانی بسیار اندک برای اپراتوری دستگاه ها است. البته به دلیل سروصدا و گرمای تولیدی دستگاه ها، بهتر است این فعالیت در مناطق سردسیر و مزارع ارزهای دیجیتال که عمدتا به شکل سوله هستند صورت بگیرد. استخراج ارزهای دیجیتال، یک سرمایه گذاری زود بازده بوده که می تواند در عرض چند ماه، هزینه سرمایه گذاری اولیه خود را پوشش دهد.

حسینی اضافه کرد: یکی از نقاط قوت سرمایه گذاری در حوزه استخراج رمزارزها، بالا بودن ظرفیت رقابت است؛ افزایش تعداد ماینرها، موجب کاهش درآمد و حاشیه سود آنها نخواهد شد و در صورت فراهم بودن زیرساخت های لازم، محدودیتی در تعداد ماینرها و حجم مزارع استخراج ارزهای دیجیتال وجود ندارد. با این مزیت، در شرایطی که تحریم ها صادرات بسیاری از فرآورده های نفتی و غیر نفتی را دچار چالش کرده، فعالیت ماینینگ ها تحت نظارت دولت می تواند هم ایجاد اشتغال کند و هم ارزآوری به همراه داشته باشد و هم دولت از محل اخذ مالیات از ماینرها، کسب درآمد کند.

وی در ادامه در مورد سایر مزایای فعالیت مدیریت شده ماینرها بیان کرد: با توجه به حجم بالای مصرف برق در دستگاه های ماینینگ، می توان از ظرفیت های خالی صنعت تولید برق در کشور استفاده کرد و در حقیقت با توسعه مزارع استخراج رمزارزها، فعالیت نیروگاه های برق را هم رونق داد. البته این رونق ماینینگ ها و فعالیت قانونی آنها، بستگی به نرخ برق هم خواهد داشت. 

وی افزود: نرخ ۳ سنت برای فعالیت قانونی ماینرها، منطقی است. اما نرخ بالاتر برای تامین برق دستگاه های ماینینگ، توجیه اقتصادی نداشته و موجب گرایش ماینرها به فعالیت های غیر قانونی و بدون مجوز خواهد شد. این موضوع نتیجه ای جز استفاده غیر مجاز از شبکه برق سراسری و از دست دادن فرصت اخذ مالیات از این کسب و کار در بر نخواهد داشت.

حسینی اضافه کرد: علاوه بر این، ماینینگ نیازمند دسترسی به اینترنت هم هست و این موضوع، فرصتی برای توسعه و افزایش ظرفیت شرکت های ارایه کننده خدمات اینترنت نیز خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی در خاتمه گفت: راه اندازی و آماده سازی زیرساخت های لازم برای فعالیت ماینینگ ها و تعمیرات دستگاه ها و آموزش و... فرصتی برای ایجاد اشتغال خواهد بود و به نظر می رسد در صورت رونق فعالیت ماینینگ در کشور، اشتغال زایی این حوزه هم حایز اهمیت خواهد بود. به هر حال هر اتفاقی که موجب بهبود وضعیت درآمد مردم شود، برای اقتصاد کشور هم مثبت است. فقط امیدواریم تدابیری اندیشیده شود که فعالیت های ماینینگ، تحت نظارت و مدیریت ادامه یابد و همه بخش های اقتصادی از مزایای این فعالیت بهره مند شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر