بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
معاون رییس جمهور در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

بازار پسته در دستان واسطه‌ها

اگر عرضه پسته در بورس کالا با روشی مشابه عرضه سایر محصولات کشاورزی مانند ذرت و پنبه و حبوبات و... صورت بگیرد، احتمالا تاثیر چندانی بر وضعیت کشاورزان نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۴۸۲۱
بازار پسته در دستان واسطه‌ها/ چالشی به‌نام محل راه‌اندازی انبارها و چگونگی تامین مالی کشاورزان
 
به گزارش بورس نیوز، یکی از محصولات کشاورزی که از سال ها قبل بحث عرضه آن در بورس کالا مطرح بوده، پسته است. ایران و امریکا بزرگترین تولیدکنندگان پسته جهان هستند و ۸۵ درصد از پسته دنیا را تامین می کنند.
 
با توجه به حجم و ارزش بالای صادرات پسته برای اقتصاد کشور، شفافیت هر چه بیشتر بازار پسته ضروری بوده و به نظر می رسد بورس کالا مناسب ترین بازاری است که می تواند هم به شفافیت بیشتر قیمت ها و هم تسهیل تامین مالی کشاورزان از طریق ابزارهای مختلف این بازار کمک کند. البته عرضه پسته در بورس کالا موافقان و منتقدانی دارد که هر یک دلایل منطقی برای موافقت یا مخالفت دارند؛ اما قطعا با جمع بندی نظر کارشناسان می توان مشکلات را برطرف کرد.
 
بازار پسته در دستان واسطه‌ها/ چالشی به‌نام محل راه‌اندازی انبارها و چگونگی تامین مالی کشاورزان
 
عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز و معاون رییس جمهور در دولت دوازدهم در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار پسته کشور عمدتا در دست واسطه ها بوده و تعداد کشاورزانی که پسته تولیدی خود را بی واسطه صادر می کنند بسیار اندک است. معمولا واسطه ها پسته را از کشاورزان خریداری کرده و سپس اقدام به صادرات می کنند. بنابراین تعیین قیمت هم تقریبا در دست واسطه ها است.
 
وی افزود: بعید به نظر می رسد که عرضه پسته در بورس کالا تغییری در بازار پسته ایجاد کند و کشاورزان جهت عرضه محصول خود در بورس کالا اقدام کنند. مگر آنکه انبارهای بورس کالا به منظور پذیرش پسته در نزدیکی مناطق کشت پسته راه اندازی شود و ضمنا کشاورزان بتوانند به راحتی از محل عرضه پسته در بورس کالا تامین نقدینگی کنند. 
 
بازار پسته در دستان واسطه‌ها/ چالشی به‌نام محل راه‌اندازی انبارها و چگونگی تامین مالی کشاورزان
 
کلانتری تصریح کرد: در نظر داشته باشید که کشاورزان با سازوکار عرضه پسته در بورس کالا آشنایی ندارند و حتی در صورت فراهم شدن زیرساخت های اولیه، استقبال از این بازار و رونق معاملات حداقل ۲ سال زمان خواهد برد. 
 
دبیرکل خانه کشاورز در خاتمه گفت: هنوز سازوکار عرضه پسته در بورس کالا مشخص نیست و نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد؛ ولی اگر عرضه پسته در بورس کالا با روشی مشابه عرضه سایر محصولات کشاورزی مانند ذرت و پنبه و حبوبات و... صورت بگیرد، احتمالا تاثیر چندانی بر وضعیت کشاورزان نخواهد داشت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس نیوز رویداد جدید را بررسی می‌کند؛

خندان بودن پسته، آری یا خیر

بورس نیوز رویداد جدید را بررسی می‌کند؛

خندان بودن پسته، آری یا خیر

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.