تحول در دنیای روزنامه نگاری
به گزارش بورس نیوز، "حسین طالبی" کارشناس علوم ارتباطات" در یادداشتی نوشت:
روزنامه نگاری، انتشار اطلاعات به مردم است و به همه افراد این امکان را میدهد تا از وقایع در همه مناطق جهان آگاه شوند. این حرفه از روزنامهها مکتوب آغاز شد، اما اکنون به روزنامه نگاری آنلاین، وبلاک نویسی و کانالهای مجازی تسری پیدا کرده است. انتشار اخبار در رسانههای اجتماعی باعث شده است که اطلاعات غیر واقعی با اخبار واقعی ترکیب و در نتیجه تفکیک حقایق با خبرهای کاذب سخت و دشوار شود.
اکنون بیش از آنچه که تصور کنیم یک پست در فضای مجازی به سرعت در سراسر جامعه گسترش مییابد؛ و تا رسانههای رسمی بخواهند اصل موضوع را منتشر کنند پیامهای فضای مجازی تاثیر خود را بر روی مخاطبان که انبوهی از کاربران را تشکیل میدهند گذاشته است؛ و کارکرد رسانههای جمعی و رسمی را انفعالی کرده است.
امروزه در ظاهر، مخاطبان با افزودن آگاهیهای رسانهای خود سعی در تحلیل اخبار و شناخت منبع انتشار دارند، اما از طرفی ذهن سیال آنها بر مبنای تفکر خویش خوانده و نگرش قالبی خود هر آنچه را که با پس زمینه ذهنی او سازگار باشد و تائیدی بر باورها یش باشد میپذیرد. تا جایی که در بسیاری از اوقات "حقایق" ارائه شده مورد اعتراض قرار میگیرند.
نکته مهم اینجاست که رسانهها و به ویژه خبرنگاران در این شرایط دوگانگی یا به عبارتی چند گانگی منابع خبری و پویایی مخاطبان چگونه میتوانند اعتماد بخشی و اعتبار رسانه خود را حفظ کنند.
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در یک روز غیر تعطیل هنگام سفر به استانهای شمال کشور دقایق و یا ساعاتی داخل تونل توقف کرده باشد در این شرایط تلاش میکنید دلیل توقف را در حالی که انتظار آنرا ندارید بدانید. در این بین تحلیلهایی را ارائه میدهید، تا بعد از خروج با واقعیت امر مواجه میشوید. اگر این واقعیت منطبق با تحلیل شما نباشد سعی میکنید آنرا به برداشت خودتان نزدیک کنید. در این شرایط کمتر افرادی هستند که بپذیرند اشتباه کردند؛ و واقعیت را قبول کنند.
افرادی که برای اخبار به عناوین رسانههای اجتماعی اعتماد میکنند، به عنوان مثال میتوانند خبر مورد نیاز خود را در یک توییت دریافت کنند. اگر آنها داستان کامل را نخوانند، واقعاً اطلاعات کافی از اصل موضوع دریافت نمیکنند به عبارتی اطلاعات آنها عمق ندارد. مسئله دیگر این است که اگر یک داستان جعلی به سرعت در حال گردش باشد، ممکن است مردم داستان اول را ببینند و هرگز داستانی بعدی را نبینند که آن را تصحیح کند؛ بنابراین آنها در نهایت معتقدند که اطلاعات غلط، درست است.
این یک واقعیت شگفت آور است که دنیای ارتباطات به دلیل رسانههای اجتماعی به سرعت تکامل یافته اند و هنوز در حال تحول هستند. از روزنامه نگاری شهروندی گرفته تا فعالیتهای اجتماعی، قلمرو رسانههای اجتماعی جهان را آنگونه که تا کنون بوده تغییر داده اند و ما برای درک بهتر آینده این حوزه، را هی جز افزایش آگاهیهای خود نداریم.
مطمئناً رسانههای اجتماعی میتوانند نسلهای آینده را به سمت جامعهای آگاهتر و سازگارتر سوق دهد. با این حال روزنامه نگاران هنوز هم عامل مهمی در انعکاس حقایق به مردم هستند، حتی در این عصر فناوری پیشرفته. بدون روزنامه نگاران، ممکن است حوادثی مانند جنگ، مسائل زیست محیطی و موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تحریف و یا حتی جعل شوند.
خبرنگار گرامی، روزت مبارک