بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲
کد خبر : ۳۴۳۶۱
محمد‌رضا ترقي، مسوول كميته بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي است كه در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران ايلنا به بررسي سياست خارجي كشورمان پرداخته است. وي ضمن تشريح ديدگاه‌هاي خود در زمينه پرونده هسته‌اي، از ادبيات رئيس‌جمهور در مواضع بين‌المللي دفاع مي‌كند و معتقد است غير از اين ادبيات ، ما در عرصه بين‌المللي مغلوب خواهيم شد.

مسئله رابطه با آمريكا و روابط ما با كشورهاي حاشيه خليج‌فارس از ديگر مواردي است كه ترقي در مورد آنها به اظهار‌نظر پرداخته است.

متن اين گفت‌وگو در ادامه مي‌آيد:

محمدرضا ترقي در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما مذاكره با گروه وين در ماه آتي را بازي سياسي غرب با ايران مي‌دانيد، يا فرصتي براي نشان دادن حسن نيت ايران براي تعامل،گفت: فرصت بودن اين مذاكرات،بستگي به نتايج آن دارد، اما قبل از اينكه بگوييم فرصت است يا تهديد، نمي‌توانيم از مذاكره امتناع و يا صرف نظر كنيم. آنها‌ پذيرفتند مذاكره در وين بر مبناي بيانيه تهران و در چارجوب تبادل سوخت دنبال شود.

وي ادامه داد: ديگر بحث 1+5 نيست، چرا كه با اين گروه در رابطه با صدور قطعنامه و تحريم برخورد جداگانه‌اي داريم. اما با گروه وين در چارچوب بيانيه تهران و صرفا در رابطه با چگونگي تبادل سوخت 20 درصد مذاكره خواهيم كرد.

اين تحليل‌گر مسائل سياست خارجي با بيان اينكه به شرط تامين اورانيوم 20 درصد براي تامين نياز دارويي كشور، تبادل سوخت را انجام مي‌دهيم، اظهارداشت: عليرغم اينكه در قوانين NPT نيازي به دادن سوخت 5/3 درصد نيست، اما ما اعلام آمادگي كرديم كه اين سوخت را داده و در مقابل سوخت 20 درصد را براي نيازهاي دارويي بگيريم.

*پيشنهاد تبادل سوخت غرب در گذشته ناشي از دروغ و فريب بود

مسوول كميته بين الملل موتلفه ادامه داد: آنها براي چگونگي تبادل سوخت در گذشته، پيشنهاداتي داشتند كه ناشي از دروغ و فريب بود و نمي‌توانستيم به آنها اعتماد كنيم كه سوخت را به آنها داده و آنها نيز سوخت 20 درصد را به ما بدهند. اما در بيانيه تهران شيوه‌اي به تصويب رسيد كه اعتماد ما به آنها بيشتر از گذشته خواهد بود.

*غني‌سازي 20 درصد در داخل بر اساس قوانين NPT و زير نظر آژانس خواهد بود

ترقي مصوبه مجلس مبني بر مكلف كردن دولت براي غني‌سازي 20 درصد را منافاتي با تبادل سوخت ندانست و گفت: اين 20 درصدي را كه قرار است خودمان در كشور بسازيم بر اساس قوانين NPT و زير نظر آژانس است.در حال حاضر ايران براي رفع نياز خود، مجبور است علاوه بر تهران، در جنوب و شرق كشور اين سايت‌ها را براي تامين داروهاي سرطاني ايجاد كند.

وي ادامه داد: در حال حاضر برخي بيماران ما از بندرعباس براي مداوا مجبور هستند كه به تهران بيايند. اين امر ايجاب مي‌كند كه با توجه به خطرناك بودن نقل و انتقال آن، مراكز درماني مورد نياز 20درصد اورانيوم را حداقل در سه الي چهار نقطه كشور ايجاد كنيم تا دسترسي مردم به آن ميسر باشد. به همين دليل نياز كشور در آن زمان چند برابر نياز فعلي مي‌شود.

*غربي‌ها در مذاكره با ما طرف شدند

اين تحليل‌گر مسائل سياست خارجي در رابطه با ورود كشورهاي جديد به بحث مذاكره ايران با گروه 5+1 گفت: در مذاكره، اگر گروه مذاكره كننده تاكنون بي‌طرف بود،ما بحثي نداشتيم و مي‌گفتيم با يك گروه بي‌طرف مذاكره مي‌‌كنيم و ايرادي ندارد، اما آنها با ما طرف شدند و در بسياري از برخوردها با نظام جمهوري اسلامي موضع گرفته و حتي در تحريم‌ها شريك شده و مشاركت داشتند.

* حضور برخي كشور‌ها بي‌طرف در مذاكرات معقول‌ترين رفتار در اطمينان بخش بودن آن است

مسوول كميته بين‌الملل موتلفه خاطرنشان كرد: اگر يك طرف عادل و بي‌طرف بوده و دو طرف آنها را هم قبلا قبولش كرده باشند و حتي براي مذاكره در اين رابطه، آنها را براي تنظيم يك توافق با ما مامور كرده باشند؛ اگر بخواهيم كه در كنار مذاكره‌كننده‌ها حضورداشته باشند، معقول‌ترين رفتار در اطمينان بخش بودن مذاكرات است.

وي تصريح كرد: ما معتقديم زماني كه آمريكا و اروپا خود از تركيه و برزيل خواسته‌اند براي تبادل سوخت با ايران قرارداد ببندند و آنها نيز بر اساس خواسته كشورهاي غربي به تهران آمدند، حالا چگونه در اين مذاكرات نامحرم بوده و نبايد حضور داشته باشند.

*حضور تركيه و برزيل در مذاكرات به دليل عمل به قول آمريكايي‌ها و اروپائي‌ها لازم است

ترقي با تاكيد براينكه جمهوري اسلامي ايران خواهان اجراي تمام مفاد بيانيه تهران است،اظهارداشت: اصلا منطقي نيست، تركيه و برزيل كه از سوي آمريكا و اروپا براي اين قرارداد مامور شده بودند،در زمان اجراي آن نبايد حضور نداشته باشند.ما معتقديم براي اينكه اطمينان داشته باشيم قولي كه اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها به تركيه و برزيل داد‌ه‌اند، عملي خواهد شد، حضور اين دو كشور در اين مذاكره لازم است.

*درخواست مذاكره با آمريكا نداريم

اين فعال سياسي اصولگرا در خصوص مطرح شدن بحث مذاكره ايران و آمريكا،گفت:ما در خواست مذاكره نكرديم، بلكه رئيس‌جمهور بحث پيشنهاد مناظره با رئيس‌جمهور آمريكا در برابر رسانه‌هاي جهان در سازمان ملل و پيرامون مسائل و چالش‌هاي جهاني را مطرح كردند.

وي با تاكيد براينكه ايران هيچگاه بحث مذاكره دو طرفه با آمريكا را مطرح نكرده است،خاطرنشان كرد: اگر آمريكايي‌ها براي مذاكره اعلام آمادگي ‌كرده‌اند،يك طرفه بوده و ما هيچ وقت اين مساله را نپذيرفتيم. آنها اگر بخواهند بر سر مسائل افغانستان هم مذاكره كنند اين مذاكره چند جانبه بوده و دو طرفه نيست، ما در مذاكره چند جانبه بحثي نداريم.

*آمريكايي‌ها جرات مناظره با رييس جمهور را ندارند

مسوول كميته بين‌الملل موتلفه با بيان اينكه آمريكايي‌ها مناظره با شيوه احمدي‌نژاد را هيچ‌گاه نخواهند پذيرفت، ادامه داد: خود آنها مي‌گويند احمدي نژاد دكترين مناظره دارد و تجربه انتخابات را هم دارند.آنها معتقدند احمدي نژاد در مناظره آنها را شكست خواهد داد به همين دليل جرات مناظره كردن را ندارند، مگر اينكه بر روي مناظره بسيار فكر كرده باشند. اگر هم فكر كرده باشند باز هم به نفع آنها نيست چرا كه افكار عمومي جهاني به محض اينكه تا ضعف‌هاي آنها بيان شود،كاملاً تحت تاثير قرار مي‌گيرند.

* پذيرفتن مناظره از سوي آمريكايي‌ها، خودكشي سياسي است

اين فعال سياسي اصولگرا افزود:حرف‌هاي نظام، انقلاب وانديشه فكري ما از زبان هركس كه بيان شود، برد جهاني دارد و آمريكا نمي‌تواند پاسخگوي اعمال خود باشد به همين دليل آنها هيچ‌گاه زير بار مناظره نخواهند رفت مگر اينكه بخواهند خودكشي سياسي كنند.

وي پيشنهاد مناظره از سوي رييس‌جمهور را نشان از اعتماد به نفس و آمادگي نظام براي رودرويي با آمريكا بر سر مسائل جهاني دانست و گفت: زماني كه طرفداران ايران در خارج از كشور اين حرف‌ها را مي‌شنوند، در پوست خود نمي‌گنجند. آنها به خاطر مواضع رييس جمهور التماس مي‌كنندكه احمدي نژاد به لبنان و فلسطين برود. اين موضع‌گيري‌ها چنان در جهان تاثير گذار است كه نهايت ندارد.

*پيشنهاد مناظره به آمريكا، به ايراني‌ها اعتماد به نفس داد

ترقي اظهارداشت: وقتي رئيس‌جمهور بحث مناظره را با موضع اقتدار در جمع ايرانيان خارج از كشور مطرح مي‌كند، آن 10، 12ميليون ايراني خارج از كشور اعتماد به نفس پيدا مي‌كنند كه نظام آنها نظامي نيست كه در برابر آمريكا احساس ضعف كند و بگويد توانايي پاسخگويي به حرف‌هاي آمريكا را ندارم.

*رد مناظره به حيثيت و ابهت امريكا ضربه مي‌زند

وي رد مناظره از سوي ابرقدرتي چون امريكا را، افت بزرگي براي اين كشور در نزد افكار عمومي جهاني عنوان كرد و افزود: جرات مناظره نداشتن با ايران،بيشترين ضربه را به حيثيت و ابهت آمريكا زده و او را بسيار كوچك مي‌كند. ما يقيين داريم كه آنها زير بار نمي‌روند.

اين فعال سياسي اصولگرا در ادامه اين گفت‌وگو در ارزيابي خود از ادبيات رييس‌جمهور گفت: يك ادبيات و شالكه‌اي را در ديپلماسي بين‌المللي، غرب تدوين و آن را براي همه جهان القا كرده است تا در قالب همين ديپلماسي بين‌المللي، مذاكرات انجام شود.

*قواعد ديپلماسي بين‌الملل مباني انقلابي ما را ندارند

ترقي با بيان اينكه اگر در قالب آن ادبيات هر چقدر هم كه جلو برويم، باز به نفع آنها خواهد بود، گفت: قواعدي كه آنها در ديپلماسي بين‌الملل ايجاد كردند، هيچ كدام مباني انقلابي ما را ندارند و بر مبناي سياست خارجي اسلامي نيست. طبيعتا ادبيات احمدي نژاد با ادبياتي كه آنها در ديپلماسي بين‌الملل تعريف كردند،متفاوت بوده و در آن ديپلماسي نمي‌گنجد.

وي ادامه داد:اگر شما به سازمان ملل برويد بايد بر اساس ضوابط و قواعد ديپلماسي در اتاق مشخصي حضور پيدا كنيد، اما اگر يكدفعه به جمع خبرنگاران و مردم برويد، ‌آنها اين قواعد را نمي‌پذيرند. احمدي‌نژاد نيز اين مسائل را رعايت نكرده و به جمع خبرنگاران مي‌رود.هرچند آنها مي‌گويند اين امر براي آنها مشكل امنيتي بوجود مي‌آورد، اما رئيس‌جمهور بحث امنيتي را لحاظ نكرده و مي‌خواهد مستقيم و بدون سانسور و واسطه، حرف خود رابه دنيا برساند اما آنها اين كار را دوست ندارند.

*اگر تابع ديپلماسي بين‌الملل غرب باشيم،سرنوشت خاتمي را خواهيم داشت

مسوول كميته بين الملل حزب موتلفه تصريح كرد: در ديپلماسي بين‌الملل تازماني كه ما تابع آنها باشيم همان سرنوشت خاتمي را داريم و هرچه هم تلاش كنيم آنها بيشتر برد مي‌كنند تا ما، چون با آن قواعد نمي‌توانيم اهداف خود را پيش ببريم.

* اگر احمدي‌نژاد ساختار شكن نباشد،مغلوب خواهيم شد

اين فعال سياسي اصولگرا در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما ادبيات آقاي احمدي نژاد و ساختار شكني ايشان در ديپلماسي بين‌المللي را تاييد مي‌كنيد،اظهارداشت: بله، چرا كه غير از اين روش نمي‌توانيد حالت تهاجمي در ديپلماسي بين‌المللي داشته باشيد و اگر رييس جمهور ساختار شكن نباشد، قطعا مغلوب خواهيد بود.

*ساركوزي آدم لاتي است كه اخلاق ديپلماتيك ندارد

وي در خصوص تاكيدات دين اسلام و ائمه بر رعايت ادب در گفت وگو با دشمنان ،گفت:

رييس‌جمهور اين الفاظ را براي كساني بكار مي‌برد كه همين الفاظ را براي خودش بكار برده‌اند. شما فكر مي‌كنيد ساركوزي بلد است كه حرف بزند؟رييس جمهور فرانسه آدم لاتي است كه از نظر سياسي، يك كلمه حرف حساب نمي‌توان در سخنانش پيدا كرد. اصلا نمي‌شود با ساركوزي بگونه ديگر حرف زد، چون فردي است كه اخلاق ديپلماتيك ندارد.

مسوول كميته بين الملل حزب موتلفه در پاسخ به اين پرسش كه آيا ادبيات رييس جمهور و الفاظي كه ايشان بكار مي‌برند، سنخيتي با فرهنگ ايراني دارد،گفت:‌ بالاخره ممكن است كه به زعم برخي افراد خوشايند نباشد. اما به زعم همان ايراني‌ها خوب آمده است. آيا شما از آنها پرسيده‌ايد كه از اين حرف بدشان آمده است؟

*با ادبيات رييس مجلس نمي‌تواني فردي را بترساني

وي در خصوص انتقاد رئيس قوه قضاييه از ادبيات رييس جمهور، با بيان اينكه احمدي‌نژاد دوست دارد كه اينگونه سخن بگويد،تاكيد كرد: هر كس ادبيات خاص خود را دارد. آيا شما مي‌توانيد ادبيات رئيس‌جمهور را منطبق با ادبيات رئيس مجلس بدانيد؟ با سبك ادبيات علي‌لاريجاني نمي‌توان فردي را بترساني.

*با گفتن ”اي واي خواهر “ در دعواي سياسي بين‌المللي،آنها شما را مي‌خورند

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه تصريح كرد:در دعواي سياسي بين‌المللي اگر بگويي ”اي واي خواهر“ يا ”ببخشيد،ما كوچك شما هستيم“ آنها شما را با اين ادبيات در صحنه بين‌المللي خورده و شما را تحويل نمي‌گيرند.

*در آمريكا خبرنگاران اجازه ندارند كه هرچه مي‌خواهند بگويند

ترقي با تاكيد براينكه نظام آمريكا، نظامي است كه در همه جا وحشت ايجاد كرده و اجازه نمي‌دهد كه اخبار واقعي در كشورشان نقل شود،به طوفان كاترينا در يكي از ايالت‌هاي اين كشور اشاره كرد وگفت:در اين طوفان تعدادي از خانواده‌هاي امريكا بي‌خانمان شدند و هر چقدر كه داد زدند، كسي فرياد آنها را نشنيد.مسوولان امريكايي اجازه ندادند خبرنگاران و گزارشگران ‌از گرفتاري اين مردم گزارشي تهيه كنند.آنها اجازه نمي‌دهند كه خبرنگار هر چه كه مي‌خواهد بگويد.

*كجا خاتمي از فرصت‌هاي احمدي‌نژاد در سازمان ملل استفاده كرد

وي خاطرنشان كرد: فرصت‌هايي كه احمدي‌نژاد از آن استفاده مي‌كرد كجا خاتمي از آنها استفاده كرده است؟ بعضي حرف‌هاي احمدي نژاد موجب شده،زماني‌كه به سازمان ملل مي‌رود، دوربين‌هاي رسانه‌هاي مختلف، سخنان وي را به طور مستقيم پخش كنند. اگر آرام، ساكت و بي‌سروصدا مي‌رفت و صحبت مي‌كرد، كسي نمي‌آمد اينگونه سخنان جمهور را پوشش خبري دهد.

* ايران در حال پي‌ريزي بنايي جديد در ديپلماسي بين‌المللي است

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه ادامه داد: در حال حاضر ايران در حال پي‌ريزي و ايجاد بنايي در صحنه بين‌المللي ، ديپلماسي بين‌المللي و تعاملات بين‌المللي است. اين بنا در اين شرايط طبيعتش اين است كه اين سختي‌ها را داشته باشد، اما مفهوم اين سختي‌ها اين نيست كه مشكلات پديد آمده تقصير ما است.

ترقي بوجود آمدن مشكلات عديده در سر راه كشور را حاكي از روند تاثيرگذار و بالا رفتن موقعيت جمهوري اسلامي در صحنه بين‌المللي عنوان كرد و گفت: صدور قطعنامه و تحريم عليه كشور به مفهوم ضعف نيست ، بلكه پركاري شرايط كنوني را نشان مي‌دهد. در حال حاضر بايد در چندين جبهه فعال بود؛ بايد از سويي مشكلات، قطعنامه و تحريم‌ها را خنثي كنيم، از سوي ديگر با آنها مذاكره كنيم.همچنين بايد با مشكلات داخلي دست و پنجه نرم كنيد. همه اين‌ها يك تقابلي است كه وجود دارد و اين مرحله از تقابل، مرحله‌اي است كه بيشترين پيچيدگي‌ها و سختي‌ها را دارد.اما در آستانه ساده شدن و آرم شدن اوضاع است.

* رابطه ايران با فلسطين يك رابطه استراتژيك و كم‌نشدني است

ترقي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، با رد كمرنگ شدن نقش ايران در موضوع فلسطين و جايگزين شدن تركيه به جاي ايران،گفت: رابطه ايران با فلسطين يك رابطه استراتژيك و كم‌نشدني است و امكان اينكه مصالح و منافع فلسطين را از ايران جدا كنيد، اصلا وجود ندارد.

*عشق مردم فلسطين و لبنان، سخنراني احمدي‌نژاد در ميان‌ آنها است

اين تحليل‌گر مسائل سياست خارجي با تاكيد براينكه روابط ايران و فلسطين چنان مستحكم است كه اگر ده‌ها نفر مانند اردوغان به كمك بيايند، نقش ايران به هيچ وجه كمرنگ نخواهد

شد،خاطرنشان كرد: اخيرا چندين تماس از فلسطين داشتم كه اعلام كردند عشق مردم منطقه اين است كه احمدي‌نژاد يك ساعت در آنجا سخنراني كند. جايگاهي كه ايران در لبنان، غزه و كرانه باختري دارد، قابل انكار نيست.

*ايران از ايفاي نقش اردوغان در مسئله تركيه ضرر نمي‌كند

وي با بيان اينكه آمدن رجب طيب اردوغان به صحنه، با كمك ايران بوده و اين‌گونه نيست كه بتواند جاي ايران را پر كند،اظهارداشت: هدف ما شكست حصر غزه بود و علاقه داشتيم كه اگر تركيه مي‌تواند، اين كار را انجام دهد. هر كس كه حصر غزه را بشكند، برد براي جهان اسلام است.بنابراين ايران از ايفاي نقش اردوغان ضرر نمي‌كند.

*عليرغم ايجاد مشكل از سوي امارات، هنوز شريك دوم تجاري ما به لحاظ مبادلات مالي است

ترقي در ارزيابي خود از ايجاد مشكل براي ايران از سوي كشورهاي حاشيه خليج فارس،از جمله بستن حساب تجار ايراني در امارات،گفت:‌علي‌رغم همه اين مسائل، امارات متحده عربي هنوز شريك دوم تجاري ما به لحاظ مبادلات مالي است.

مسوول كميته بين‌الملل حزب موتلفه با بيان اينكه كارهايي كه امارات براي ما انجام مي‌دهد، اصلا قابل مقايسه با اين 40 شركت نيست،ادامه داد: اينكه آقاي حسيني مي‌گويد ارزهاي‌مان را هم از خارج وارد مي‌كنيم فكر مي‌كنيد از كجا مي‌آيد؟ صدها بانك از كشورهاي مختلف در امارات وجود دارد كه نهايت حدود 100 بانك زير سلطه آمريكا است. بقيه بانك‌ها كه زير سلطه آمريكا نيست. ما همه ظرفيت‌هاي خودمان را نبايد با آنها درگير كنيم.

*كشورهاي خليج فارس اگر چهار تا فحش به ما دادند كه نبايد روابطمان را قطع كنيم

ترقي با تاكيد براينكه كشورهاي حاشيه خليج فارس براي قطع ارتباط خود با ايران زير فشار آمريكا بوده و ما از اين موضوع آگاهي داريم،گفت: ممكن است كه چهار تا فحش به ما بدهند اما عملا رابطه خودشان را با ما قطع نمي‌كنند.ما هم شرايط آنها را درك مي‌كنيم. 200 ميليارد دلار فقط آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها در گاز قطر سرمايه‌گذاري كردند اما هنوز ما در آن ناحيه گازي مشترك با قطر يك دهم آنها هم سرمايه‌گذاري نكرده‌ايم.

وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي با عمان و بحرين رابطه‌هاي امنيتي و استراتژيكي خوبي دارد،به تنش‌هاي ميان ايران و عربستان اشاره كرد و اظهارداشت: علي‌رغم همه مسائل، ارتباط عربستان با ما به‌گونه‌اي نيست كه در همه زمينه‌ها دچار مشكل باشيم. بالاخره در مسائل عراق با هم مشكل داريم ؛ما مي‌گوئيم عربستان نبايد در امور عراق دخالت كند،آنها مي‌گويند شما دخالت نكنيد. بالاخره رقابت است و ما نگران اين مسائل نيستيم كه اين اختلافات به اقتدار و موقعيت ما در صحنه بين‌المللي آسيب برساند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.