بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر : ۴۶۵۸۵
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس،بازار سهام 44 ساله كشور در حالي اولين ماه سال جاري را با سه ركورد جديد شاخص بورس و عبور از خطوط مقاومت 24 تا 26 هزار واحدي سپري كرد كه اين رويداد و اضافه شدن 3 هزار و 186 واحدي دماسنج بازار سهام در نتيجه افزايش حضور سرمايه گذاران و عطش سهامداران به خريد سهام شركت هاي ارزنده و رشد بهاي سهام اغلب شركت هاي برتر بود. 

*معامله 2.5 هزار ميليارد توماني 7 ميليارد برگ سهم 

براساس اين گزارش، ركود ديگر بازارها و به جا گذاشتن ميانگين بازدهي 85 درصدي در سال گذشته و ديگر عوامل درون و برون سازماني موجب شد تا علاوه بر افزايش تحركات سرمايه گذاران حقيقي و حقوقي قديمي ، گروه هاي جديدي هم به جمع سرمايه گذاران بپيوندند. 
اين جريان غالب و نگاه مثبت توام به خوش بيني آينده بازار سهام منجر شد تا در طول 19 روزكاري فروردين ماه بيش از 7 ميليارد برگ سهم عادي و حق تقدم به ارزش 2.5 هزار ميليارد تومان آن هم در بيش از 523 هزار دفعه داد و ستد شود. 
در اين حجم از معاملات كه در مدت مشابه سال هاي گذشته سابقه نداشت 154 هزار و 285 سهامدار خرد و كلان حضور داشتند كه در غياب عرضه هاي اوليه سهام شركت هاي جديد، گزينه هاي خود را براي سرمايه گذاري كوتاه ، ميان و بلند مدت انتخاب كردند. 
اين حجم از خريداران هم حداقل در 8 سال اخير به ثبت نرسيده بود. 

*شركت هاي تابلوي اصلي همچنان گزينه اول خريداران 

بررسي هاي به عمل آمده از جزئيات خريداران سهام شركت هاي مختلف نشان مي دهد به دليل حضور اكثر شركت هاي بزرگ و مشمول اصل 44 و برتر بورس در بازار اول و خصوصا " تابلوي اصلي، مطابق روال معمول، اكثر سهامداران اقدام به خريد سهام شركت هاي اين تابلو كردند كه نسبت به ديگر شركت هاي حاضر در تابلوي فرعي و بازار دوم ازريسك كمتري برخوردارند. 
براين اساس، تركيب 154 هزار و 285 خريدار حقوقي و حقيقي ماه گذشته بورس حكايت از آن دارد 111 هزار و 365 نفر از ميان شركت هاي بازار اول اقدام به خريد سهام كردند كه سهم شركت هاي تابلوي اصلي 85 هزار و 557 نفر و باقي مربوط به تابلوي فرعي بود. همچنين از مجموع خريداران ماه گذشته، 42 هزار و 909 نفر هم از بين شركت هاي بازار دوم گزينه هاي خريد را انتخاب كرده اند. 

*بهترين سهام از نگاه خريداران 

براساس تعداد خريداران سهام شركت هاي مختلف در ماه گذشته ، سهام شركت سايپا با 7 هزار و 607 خريدار در صدر ايستاد و شركت هاي فولاد مباركه و سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي با بيش از 6 و 5 هزار خريدار حايز رتبه هاي دوم و سوم شدند. 
اين در حالي است كه شركت هاي گروه بهمن، چادرملو، زامياد، پالايشگاه تبريز، حفاري شمال ، گل گهر و سرمايه گذاري غدير هم كه بيش از 4 و حداكثر تا 2 هزار و 364 نفر خريدار داشتند از ديگر گزينه هاي اصلي سرمايه گذاران براي خريد كوتاه ،ميان و بلند مدت بود. 
علاوه براين شركت هاي ملي مس ، سرمايه گذاري صنعت ومعدن، مخابرات، بانك كارآفرين و بانك ملت هم بيش از 2 هزار خريدار داشتند. 
سهامداران درميان شركت هاي بازار دوم هم بيش ترين خريد را به سهام شركت مپنا دادند تا اين شركت گزينه اول خريد شركت هاي حاضر در بازار دوم باشد. 
سرمايه گذاري سايپا هم كه اخيرا " با برگزاري مجمع فوق العاده ايي سرمايه اسمي خود را به 300 ميليارد تومان رسانده، با 4 هزار و 256 نفر ، گزينه دوم خريد شركت هاي حاضر در بازار دوم و ماشين سازي اراك با بيش از 4 هزار خريدار در رتبه سوم ايستاد. 
بعد از اين شركت ها ،سهام شركت هاي سرمايه گذاري كسترش ايران خودرو، فولاد آلياژي ايران، سرمايه گذاري بوعلي، آذرآب، كالسيمين هر كدام با بيش از 2 هزار خريدار نشان از مقبوليت سهام خود براي عده ايي از سرمايه گذاران داشتند. 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید رام پناه
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
متشکر از سایتتون.
علی
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶
سلام من اولین بار که میخوام سهام بخرم چه سهامی بخرم که متضرر نشم ممنون میشم راهنماییم کنیدـ