بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری تامین آتیه تدبیر سبز تاکید کرد؛

زنگ «ریزش بورس» را زود به‌صدا درآوردیم!

زنگ «ریزش بورس» را زود به‌صدا درآوردیم!
دارایی‌های ثابت شامل ما دو دسته املاک و دارایی‌هایی که ما در بازار سرمایه داریم هستند که عمدتا تا سال گذشته بیش از ۸۰ درصد دارایی‌های ما سهام بودند که با افت شاخص و سناریو‌های آینده پژوهی‌ای که ما داشتیم و به بازار خیلی خوش‌بین نبودیم در سبد دارایی‌هایمان تغییراتی دادیم. دارایی‌هایی ما در حال حاضر حدود ۳۶ درصد در صندوق‌های با درآمدثابت، ۱۰ درصد در طلا، ۲۰ درصد در سهام شرکت‌ها و بقیه در صندوق‌های کالایی و سهامی هستند.
کد خبر : ۲۵۴۲۳۷

پورعباسی+بورس نیوز

سید حسام الدین پور عباسی، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری تامین آتیه تدبیر سبز در گفت‌وگو با بورس نیوز، اظهار کرد: گروه سرمایه گذاری تامین آتیه تدبیر سبز سال ۱۳۹۵ در پی مجوز صادره از سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس شده و یک گروه چند رشته‌ای در صدر مجوز‌هایی که سازمان بورس صادر می‌کند و زیرمجموعه خود، می‌تواند در حوزه صنعتی، معدنی و ... فعالیت داشته باشد.



وی افزود: این شرکت تا سال ۹۷ فعالیت چندانی نداشت و از سال ۹۷ با انتقال به مرور دارایی از صندوق رفاه و تامین آتیه کارکنان بانک کشاورزی فعالیت گروه آغاز شد، اما این فعالیت‌ها دارای معایبی بود که مهم‌ترین آن این بود که فعالیت‌ها در حیطه تعریف سرمایه‌گذاری نهادی مدنظر سازمان بورس نبود که به مرور زمان با تاسیس شرکت‌های تابعه و ... این مشکل را مرتفع کردیم.

پورعباسی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت ۱۱ زیرمجموعه دارد که با ظرفیت‌های بالقوه روبرو هستند. عمده دارایی‌ها هنوز در ستاد گروه متمرکز است که این هم یکی از مشکلاتی بوده که با آن مواجه هستیم و طبق مقررات باید ۷۰ درصد را به شرکت‌های فرعی انتقال دهیم و ۸۰ درصد هم با نفوذ قابل ملاحظه شرکت‌های بورسی باشد که داریم به این سمت گام بر می‌داریم.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری تامین آتیه تدبیر سبز در خصوص تمرکز دارایی‌های ثابت ادامه داد: دارایی‌های ثابت شامل ما دو دسته املاک و دارایی‌هایی که ما در بازار سرمایه داریم هستند که عمدتا تا سال گذشته بیش از ۸۰ درصد دارایی‌های ما سهام بودند که با افت شاخص و سناریو‌های آینده پژوهی‌ای که ما داشتیم و به بازار خیلی خوش‌بین نبودیم در سبد دارایی‌هایمان تغییراتی دادیم. دارایی‌هایی ما در حال حاضر حدود ۳۶ درصد در صندوق‌های با درآمدثابت، ۱۰ درصد در طلا، ۲۰ درصد در سهام شرکت‌ها و بقیه در صندوق‌های کالایی و سهامی هستند.

اصلاحیه‌ای که دغدغه بازار را رفع کرد

پورعباسی در پیش‌بینی خود از آینده بازار سرمایه بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ما با نامه رئیس جمهور به مجلس و اصلاحیه بودجه و احتمالا عدم تغییر قیمت حامل‌های انرژی بهبود پیدا کرد. کاهش مقدار اوراق دولتی برای کسری بودجه به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان نوید خوبی برای بازار دارد، اما مساله‌ای را در نظر بگیریم که عمده شرکت‌های بورسی ما شرکت‌هایی هستند که بر مبنای مزیت رقابت داخلی یعنی نهاده‌های داخلی ارزان قیمتی مثل پالایشی‌ها، کانه‌های فلزی، معدنی‌ها و ... به وجود آمدند.

وی خاطرنشان کرد: درست است که ما از مزیت رقابتی پورتر برخوردار هستیم، اما این شرکت‌ها صادراتی و ارزمحور هستند بنابراین تا وقتی که برجام به نتیجه نرسد و آثار تحریم تخلیه نشود هرچقدر هم از داخل به این شرکت‌ها کمک کنیم فقط در حقیقت کمک می‌کنیم که وضع از این بدتر نشود کمک نمی‌کند که بهتر شود. قانون همیشه به شکل دیگری اجرا می‌شود. من نسبت به پایبندی دولت به انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق در آینده خیلی خوش بین نیستم و اگر این موضوع رعایت نشود این به خروج پول از بازار سرمایه و رفتن به سمت اوراق دامن می‌زند؛ بنابراین فقط می‌توان گفت که بدبینی ما کمتر شده، اما خیلی خوش بین نیستم.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری تامین آتیه تدبیر سبز درخصوص استراتژی شرکت سرمایه گذاری تامین آتیه سبز درسال آینده تاکید کرد: ما به دنبال آن هستیم که تابع خط و مشی گذاری کلان کشور که فلسفه بازار سرمایه را در این می‌داند که نقدینگی به سمت تولید پایدار برود و به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند.

تبدیل دارایی‌های ثابت غیرمولد

وی افزود: مشکلی که الان گروه‌های سرمایه گذاری مثل ما دارند این است که اموال و دارایی هایشان در جا‌هایی مثل ملک، سهام و... پراکنده است. طبق قانون ما مکلف هستیم که دارایی‌های ثابت غیرمولد را به دارایی‌های ثابت مولد با سود جاری پایدار تبدیل کنیم؛ بنابراین برنامه ما فروش دارایی‌های ثابت غیرمولد و رفتن به سمتی که ۸۰ درصد از دارایی هایمان را به خرید شرکت‌های بورسی به صورت بلوکی با سیت مدیریتی یا با نفوذ قابل ملاحظه بوده اختصاص دهیم و از سوی دیگر ۸۰ درصد سرمایه گذاری را با تقویت شرکت‌های تابعه انجام دهیم. از این حالت خرید ملک و. فاصله بگیریم و شرکت را به سمت فعالیت و جایگاه حرفه‌ای که باید در آن گام بردارد سوق دهیم.

زنگ «ریزش بورس» را زود به‌صدا درآوردیم!

غیربورسی‌هایی که فاقد زیان انباشته است

پورعباسی توضیح داد: عمده فعالیت ما الان در بخش غیربورسی است. یعنی بخش املاک و مستغلات، بازرگانی و حتی شرکت واسپاری مهر کشاورزی ما که در رتبه بندی انجمن ملی لیزینگ رتبه یک را در کشور را دارد فاقد هرگونه زیان انباشته‌ای بوده و نرخ معوقات آن بی نظیر است. خود گروه هنوز وارد بازار سرمایه نشده بنابراین به غیر از این سبد عمده فعالیت ما خارج از بازار سرمایه بوده و برنامه راهبردی سال آینده ما اصلاح ساختار سرمایه و اصلاح ساختار دارایی‌ها بوده که انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری تامین آتیه تدبیر سبز در پایان گفت: فرایند‌ها در سازمان بورس و اوراق بهادار بسیار طولانی است. به عنوان مثال یک صورت جلسه مجمع گا‌ها ۶ تا ۹ ماه طول می‌کشد تا تاییدیه بگیرد و این به این معنی است که ما نمی‌توانیم تکالیف مجمع خود را انجام دهیم تا آن تاییدیه آماده شود. در جایی مثلا تایید صلاحیت مدیران عامل شرکت‌ها بین ۳ تا ۷ ماه طول می‌کشد ؛ بازار سرمایه یک بازار رقابتی است و محیط پویایی دارد و بسیار در حال تغییر است. مدیران باید خیلی سریع تکالیف و جایگاه مدیریتی شان از تثبیت برخوردار شود و بتوانند از فرصت‌ها استفاده کنند.

وی بیان کرد: موضوع دیگر نظارت سازمان بورس نظارت ستادی از پشت در‌های بسته است. صرفا با تابلوخوانی و کدال شاید ناظر بازار نتواند دقیقا متوجه این شود که درون شرکت‌ها چه می‌گذرد. به عنوان مثال در سال ۹۸ شرکت‌هایی بودند که ۲۰، ۳۰ برابر قیمت شان بالا رفت و سپس شرکت متوقف شد و به سمت انحلال رفت. شاید مقداری هم در طرح‌های خلاقانه مشکل داریم که این دیگر به سازمان بورس بر نمی‌گردد. نظام یکپارچه مالی در جهان همان FATF اگر بررسی کنیم بازار پول و سرمایه و ... به صورت یکپارچه با هم کار می‌کنند.

پورعباسی در پایان شاید این پیشنهاد خوبی باشد ما حتی یک شورای عالی هماهنگی نظام مالی ایران نداریم که بزرگان بازار پول و سرمایه و بازار بیمه بتوانند در آن هماهنگی لازم را داشته باشند که این سه بازار بتوانند برای مردم و اقتصاد کشور هم افزایی داشته باشند. خیلی از جنبه‌های نظارتی می‌توانند با هم داشته باشند. ما حتی پایگاه جامعی در کشور نداریم شامل ذینفعان، مشتریان بازار پول و سرمایه و بازار بیمه که در رتبه سنجی هم پای هم حرکت کنند. ما هنوز نهاد‌هایی که چندبعدی که می‌تواند خدمات مشترکی را به بنگاه‌های بزرگ و کوچک و استارت آپ‌ها داشته باشند نداریم، اما این رکود و تکراری که داریم می‌بینیم باعث می‌شود که به لحاظ دانشی نسبت به آینده خیلی خوشبین نباشیم. امیدواریم که هماهنگی بین سه بخش اتفاق بیفتد و کمک بیشتری به کشور کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در انتظار رونمایی از پرده سبز/ پیشی گرفتن گاو‌ها از خرس‌ها
فعالان بازارسرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند؛

در انتظار رونمایی از پرده سبز/ پیشی گرفتن گاو‌ها از خرس‌ها

زنجیری بر پای بورس
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زنجیری بر پای بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بیچاره شده بورس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
رئیسی دروغگوی بزرگ بایدبایدبایدپولی که ۱۸ماه ازملت دزدیدیدوبیچاره شون کردید،باسودش برگردونید،شماهاحلال وحرام حالیتون که نمیشه حداقل انسانیت وشرف داشته باشید
اجناس ولوازم از۱۸ماه پیش از۵تا۱۰برارشده ولی بورس ۸درصدتوضررهستش این یعنی دولت ایران دزدی بیش نیستش...
ناشناس
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
البته این ربطی به دولت ندارد،تو امثال تو اسیر طمع پولدار شدن سریع ولی زحمت خودتون هستید در واقع قصد داشتید تا پول رو از جیب دیگران به جیب خودتون منتقل کنید،حواستون نبود آنها از شما زرنگ تر بودن .وجیب شما رو خالی کردن .البته این در صورتی که توصادق باشی مواقع ضرر کرده باشی خودت جزو کسایی نباشی که جیب دیگران رو خالی کردی وکالت داری به دروغ اه .ناله نکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
درست میشه
امین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۷
چون سران روسا فقط با شعار از بورس حمایت میکن ولی مردم به وقتش از سران با عمل حمایت میکردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۶
چرا برگه یک ملیونی ارزشش کم هست
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
آقای رئیس جمهور خواهش میکنم به داد دل سهام داران برسید این عشقی نا کارآمد را بردارین ببرین توی نهاد ریاست جمهوری کنار دست خودتون باشه اگه بهش علاقه دارین یه آدم کاربلد بجاش بذارین توی بورس
معمولی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کاری که از دست سهامدار مالباخته بر نمی آید .انوال ما به تاراج رفته و هیچ کاری نمی توان کرد..فقط میشه ناله ونفرین کرد به دولت حسن کلید ساز چون شروع این دزدی وقارت در دولت او انجام شد.
همینطور هم ادامه دارد ..لعنت بر دزدان وقارتگران.لعنت بر خاندان این نامردان ..لعنت بر پدرومادر این چنین فرزندان...مملکت را به باد فنادادند.ملت که مهره هایی بیش نیستند..
خسته ازبورس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
خداخارشون کنه که باهنرنماییشون پدرهمه مردم رو با بورس دراوردن خدا ازشون تقاص بگیره
راس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
خاک تو سرتوننننننننننننتتن
مریم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
لعنت خدا بر همه شما عوضی ها نامرد ..نزدیک به دو سال هست که تمام دارای ما گروگان گرفتید و هشتاد و پنج درصد ریزش کرده..بی پدرها پول داخل بانک هم که میگذاری هر وقت نیاز داشتی بر داشت میکنی بدون ضرر ولی در بورس پولها را بالا کشیدید و قیمت سهم ها آنچنان پایین آوردین که حالا کالاها نتوان فروخت ...مرگ بر همه شما ...من دیگر مرگ بر آمریکا نمی‌گویم ..دزدان بی پدر پول مردم را در بورس برگردانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
۲۰بهمن حقوق و عیدی و افزایش یارانه و سود سهام‌عدالت معلولان یجا ۲۰بهمن۱۴۰۰واریز کنید دم عیده یجا به دردشون بخوره تگه تگه واریز نکنید این ماه داغون میشه ممنون‌
سود سهام امسال..
امروز فردا ندارد واریزش کنید دم عیدی حساب مردم خب هر لحظه یه خبر یعنی چی؟ خب هرکسی سهمش چقدره واریز کنید لازمش دارند همه والله خب
در ضمن
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
غلط کردین درغگوهای کثیف
کارگر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
همش گفتار درمانی،کجاست عدالت بیچاره شدیم.
عباس بوالحسنی
France
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷
خاک به سر این ملت که به حرف شما گوش کردیم سرمایه ۲۵۰م سال ۹۸ شده الان ۲۵ م......
سامان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
لعنت خدابرگسانی که اموال مردم درروزروشن دزدیدن این پولهایی که خوردیدازگوشت سک حروم