بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
چهارشنبه‌های داغ: داستان شرکتی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی، که یک ساختمان ۹۰ متری هم ندارد؛

" اوان " و سرابی که به مردم فروخته شد؟!

بااین‌وجود آنچه در ایران به اسم شرکت‌های دانش‌بنیان، فین‌تک و فعال در حوزه ICT به خورد ما می‌دهند، نسخه‌ای مضحک و کپی‌برداری شده از نمونه‌های بین‌المللی با کمترین میزان خلاقیت است. شاید به همین خاطر است که در سال‌های اخیر، تعداد زیادی از پروژه‌های این حوزه با صرف هزینه‌های زیاد، هیچگاه موفقیتی به دست نیاوردند. متأسفانه، در سال‌های اخیر، صرف هزینه‌های بالا و عدم دستیابی به نتایج دلخواه شرکت‌ها و پروژه‌های تعریف شده منجر به‌نوعی بی‌اعتمادی در سرمایه‌گذاران گردیده است. تا آنجا که بر خلاف بسیاری از کشور‌های پیشرو در این حوزه نظیر آمریکا، هند و... به‌مجرد آنکه گزارش و یا صحبتی از ورود و سرمایه‌گذاری به حوزه فناوری‌های فین‌تک و... در کشور می‌شنوید، ابهامات و خاطرات نامطلوب فراوانی در ذهن به وجود می‌آید. 
کد خبر : ۲۷۹۱۱۴

بورس‌نیوز:

ضمن تشکر از اعتماد شما مخاطبان بورس‌نیوز به مقالات تحلیلی ارائه شده در سلسله گزارش‌های چهارشنبه‌های داغ، در هفته‌های گذشته درخواست‌های مکرری از سوی برخی از خوانندگان، مبنی بر بررسی و دلایل کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش سهام شرکت "مبین وان کیش" داشتیم.

علی‌رغم آنکه بررسی شرکت‌های درخواستی از سوی مخاطبان، خارج از سیاست‌های بورس نیوز و تیم تحریریه چهارشنبه‌های داغ است، بااین‌وجود تصمیم گرفتیم تا ضمن احترام به درخواست مخاطبان، با بررسی این شرکت، نیم‌نگاهی به وضعیت برخی شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات داشته باشیم.

بی‌تردید ارزش‌گذاری و برآورد سودآوری شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بسیار متفاوت‌تر از شرکت‌های تولیدی کالا است. دیدن و مقایسه‌کردن رشد ارزش شرکت‌های مایکروسافت، اپل، گوگل و سایر غول‌های تکنولوژی با شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فرآورده‌های نفتی، فولاد و... در سال‌های اخیر، به‌راحتی نشان می‌دهد که این صنعت و شرکت‌های فعال در این حوزه تا چه اندازه می‌توانند در خلق ارزش و افزایش ثروت سهام‌دارانشان موفق باشند.

بااین‌وجود آنچه در ایران به اسم شرکت‌های دانش‌بنیان، فین‌تک و فعال در حوزه ICT به خورد ما می‌دهند، نسخه‌ای مضحک و کپی‌برداری شده از نمونه‌های بین‌المللی با کمترین میزان خلاقیت است. شاید به همین خاطر است که در سال‌های اخیر، تعداد زیادی از پروژه‌های این حوزه با صرف هزینه‌های زیاد، هیچگاه موفقیتی به دست نیاوردند.

متأسفانه، در سال‌های اخیر، صرف هزینه‌های بالا و عدم دستیابی به نتایج دلخواه شرکت‌ها و پروژه‌های تعریف شده منجر به‌نوعی بی‌اعتمادی در سرمایه‌گذاران گردیده است. تا آنجا که بر خلاف بسیاری از کشور‌های پیشرو در این حوزه نظیر آمریکا، هند و... به‌مجرد آنکه گزارش و یا صحبتی از ورود و سرمایه‌گذاری به حوزه فناوری‌های فین‌تک و... در کشور می‌شنوید، ابهامات و خاطرات نامطلوب فراوانی در ذهن به وجود می‌آید. 

همان‌گونه که در ابتدای گزارش اشاره شد، تصمیم داریم با بررسی شرایط شرکت "مبین وان کیش" در گزارش این هفته چهارشنبه‌های داغ، چشم‌انداز شفاف‌تری در خصوص دلایل کاهش چشمگیر قیمت سهام این شرکت، ارائه دهیم.

خیالتان راحت، از سود خبری نیست!

احتمالاً، نخستین مواردی که به ذهن بسیاری از شما خوانندگان محترم پس از شنیدن نام شرکتی در حوزه ICT خطور می‌کند، انجام فعالیت‌های تکنیکی، استفاده از فناوری‌های پیچیده و یا بهره‌مندی از تعداد بالای نیروی کار متخصص است.

بااین‌وجود، فعالیت‌های ثبت شده در صورت‌های مالی و گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت مبین وان کیش، حتی شبیه به بخشی از مواردی که در ذهن داشتید هم نیست.

بر اساس صورت‌های مالی شرکت مبین وان کیش، فعالیت‌ها و درآمد‌های اصلی این شرکت به ۳ دسته کلی تقسیم می‌گردد:

۱- ارائه خدمات پیامکی 

۲- فروش شارژ تلفن همراه اعتباری 

۳- خدمات اجاره دیتاسنتر و رک 

همان‌گونه که می‌بینید خبری از فعالیت‌هایی با سطوح بالا و پیچیدگی‌های فنی خارق‌العاده نیست و شاید تعداد پرسنل عملیاتی این شرکت (تنها ۶ پرسنل عملیاتی) هم بتواند، گواهی برای این ادعا باشد.

 تنها ۶ پرسنل عملیاتی (کاهش ۴ پرسنلی در مقایسه با سال مالی قبل) در مقابل ۱۷ پرسنل اداری شرکت

درآمد‌هایی که به صفر میل می‌کنند!

بی‌تردید اصلی‌ترین سرفصل درآمدی این شرکت در سال‌های اخیر، درآمد‌های حاصل از فروش شارژ و تاپ آپ بوده است که متأسفانه در چند ماه اخیر و با اتمام قرارداد‌های این شرکت با تأمین‌کنندگان، عملاً درآمد‌های این سرفصل به صفر میل نموده است.

ازاین‌رو، تنها درآمد‌هایی را که می‌توان برای شرکت ۱.۲۰۰ میلیارد تومانی ماه‌های پیش، متصور بود، ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان درآمد‌های ناشی از خدمات پیامکی و خدمات دیتا سنتر و رک می‌باشد که احتمالا به زحمت، کفاف هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد شرکت را می‌دهد.

آیا دارایی‌ها، ارزش ۱.۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت را توجیه می‌کند؟

باتوجه‌به علاقه بسیاری از سهام‌داران و سرمایه‌گذاران در برآورد خالص دارایی‌های شرکت، به عادت هر هفته به برآوردی حدودی از دارایی‌های این شرکت می‌پردازیم:

شرکتی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی که حتی دفتر ۹۷ متریش را هم فروخته!

خوشبختانه مدیران این شرکت، با فروش تنها ساختمان اداری ۹۷ متری و دارایی مشهود ثبت شده به سهامدار عمده (مهرگان سرمایه پارس)، جای هیچگونه حرف و حدیثی را برای دوستداران مباحث مربوط به دارایی‌های ملکی شرکت‌ها باقی نگذاشته و به تازگی دفتر ۹۷ متری این شرکت در جزیره کیش به مبلغ ۷.۵ میلیارد تومان در ماه‌های گذشته به فروش رفته است.

البته می‌توان به دارایی نامشهود ثبت شده در صورت‌های مالی این شرکت نیز اشاره داشت. بر اساس صورت‌های مالی این شرکت، جمع کل دارایی‌های نامشهود شامل ۱۷ میلیارد تومان پلتفرم‌های مورد استفاده در شرکت می‌باشد که با توجه به نرخ استهلاک بالای این پلاتفرم‌ها نمی‌توان ارزش مازادی را برای آن‌ها در نظر گرفت.

۲ درصد از سهام شرکت آسیاتک

شاید تنها دارایی قابل‌ملاحظه و نقدشونده شرکت مبین وان کیش، مالکیت ۲ درصد از سهام شرکت آسیا تک می‌باشد که با توجه به سهامداران عمده مشترک، اتفاق عجیبی هم به نظر نمی‌رسد. با توجه به ارزش‌های کنونی شرکت آسیا تک در بازار سهام، ارزش حدودی سهام این شرکت چیزی در حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیارد تومان خواهد بود.

سهام شرکتی که هنوز پولش پرداخت نشده!

یکی از سرمایه‌گذاری‌هایی که به‌تازگی لیست سرمایه‌گذاری‌های شرکت افزوده شده، سهام شرکت توسعه هوشمند ابر نارنجی (دیجیتون) است. ما با نحوه، چشم‌انداز، سودآوری و چگونگی محاسبه ارزش سهام شرکت خریداری شده از یکی از سهام‌داران عمده این شرکت آن‌هم بدون اطلاع‌رسانی دقیق در سایت کدال کاری نداریم (؟)، شما هم کاری نداشته باشید.

اما از نکات قابل‌توجه در خصوص خرید سهام دیجیتون، عدم پرداخت مبلغ معامله توسط این شرکت است که دلیل خرید دارایی بدون ریالی پرداختی و با ثبت بدهی چندان مشخص نیست.

به نظر شما سرمایه‌گذاری بیش از ۴۵ میلیارد تومانی (۲۰ میلیارد تومان سهام و ۲۵ میلیارد تومان تضمین شرکت در افزایش سرمایه) و تملک ۵۵ درصدی سایت دیجیتون (ارائه دهنده برنامه‌های رده‌های سنی پایین) از محل بدهی، آنهم از یکی از سهامداران عمده شرکت، توجیه اقتصادی دارد و یا قرار است لطفی در حق سهامدار عمده تلقی شود؟

بعید است مبین وان بتواند پولی بابت سهام شرکت فوق به ستارگان نوآوری داروین پرداخت نماید و احتمالاً بدهی‌های این شرکت در یک افزایش سرمایه از پیش تعیین شده در قالب مطالبات به سهام تبدیل خواهد شد.

پول افزایش سرمایه عجیب و پر ابهام شرکت را چه کسانی می‌دهند؟

بی‌تردید جالب‌ترین بخش بررسی صورت‌های مالی شرکت مبین وان کیش مربوط به گزارش افزایش سرمایه عجیبی است که البته از سال ۱۴۰۱ تاکنون مسکوت مانده است.

بر اساس گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه منتشر شده توسط مدیران این شرکت، در جلسات هیئت‌مدیره در انتهای سال ۱۴۰۱ (که البته تاکنون هم به نتیجه نرسیده)، تصمیم به افزایش سرمایه‌ای ۲۵۵ میلیارد تومانی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، اهداف این افزایش سرمایه سنگین و ۲۵۵ میلیارد تومانی به شرح ذیل است:

همچنین منابع این افزایش سرمایه از محل ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات حال شده سهامداران و ۱۵۵ میلیارد تومان آورده نقدی سهامداران برآورد گردیده است که در این خصوص می‌توان به چند مورد اشاره داشت:

۱- کدام ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات حال شده؟

متأسفانه، ما هر چه تلاش کردیم، نتوانستیم ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات سهامداران عمده از شرکت را در صورت‌های مالی بیابیم. کل مطالبات سهامداران عمده در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، حدود ۴۹ میلیارد تومان می‌باشد که در حدود ۲۰ میلیارد تومان از آن بابت بدهی شرکت به ستارگان داروین (خرید و مشارکت در سایت دیجیتون) است.

آنچه می‌توان در خصوص ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات حال شده حدس زد، در حدود ۵۰ میلیارد تومان تسویه بدهی با سهامداران عمده بابت خرید سهام سایت دیجیتون و انتقال ساختمانی ۵۰ میلیارد تومانی از سهامداران عمده به شرکت می‌باشد (نتیجه گیری از آنکه این ملک با چه مبلغ و شرایطی و با چه سودی از سهامدار عمده به شرکت و سهامداران خرد منتقل می‌شود را به خوانندگان واگذار می‌کنیم.) 

به عبارتی قرار است سهام‌داران عمده، ۱۰۰ میلیارد تومان سهم خود در افزایش سرمایه را از محل فروش احتمالی یک ساختمان اداری و سهام یک شرکت (دیجیتون که هنوز عایدات مالی آن مشخص نیست)، تسویه نمایند و زحمت ۱۵۵ میلیارد تومان آورده نقدی جهت تجهیز دیتا سنتر و سایر سرمایه گذاری‌های خطر پذیر بر عهده سهامداران خرد باشد.

خیلی منصفانه به نظر نمی‌رسد، حق دارید.

چگونگی شناسایی درآمد‌های ناشی از تجهیز دیتاسنتر آن‌هم پس از افزایش سرمایه نیز دارای ابهاماتی جدی است که از حوصله مخاطبین خارج است.

سخن آخر:

همان‌گونه که عنوان شد، باتوجه‌به عدم درآمدزایی شرکت در ماه‌های اخیر و شرایط نامطلوب سودآوری، نمی‌توان از شاخص‌های سودآوری در ارزش‌گذاری این شرکت استفاده کرد.

همچنین در خوش‌بینانه‌ترین حالت، مجموع کل دارایی‌های نامشهود و سهام موجود در شرکت (سهام شرکت آسیاتک و توسعه نارنجی) چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش خواهد داشت؛ بنابراین ۱۰۰ میلیارد تومان دارایی و فعالیت‌ها و سودآوری در حد صفر شرکت مبین وان کیش، به نظر می‌رسد نه تنها نمی‌تواند ارزش‌های بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومانی این شرکت را توجیه نماید که حتی توجیه مناسبی هم برای ارزش‌های کنونی و در حدود ۶۰۰ میلیارد تومانی شرکت نیست.

 

 

بورس‌نیوز، رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران، آمادگی درج پاسخ افراد و نهاد‌های ذکر شده در مطلب را دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سوژه هفته: چرا انتخابات مجلس برای اهالی بازار سرمایه اهمیتی ندارد 

"نمایندگان محترم مجلس"، ما را به خیر شما امیدی نیست، شر مرسانید

وقتی
چهارشنبه‌های داغ: دستاورد‌های بازار پایه تمامی ندارد؛

وقتی"گپارس" روی بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی دنیا را کم می‌کند!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
raoof
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
با تشکر از بورس نیوز که وقت گذاشتند و با سند دست شرکت های بورسی کاغذی و حبابی را رو میکنند ولی ایکاش همراه با هجوم مردم به بورس در سال 99 اینکارو میکردید چون اکنون سرمایه عده زیادی در باتلاق این شرکتها گرفتارشده و خلاصی شون فقط با اراده مدیران آزاده هست که بنظر محقق نخواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶
پیداست. که. کودتا. وحکومت. نظامی. هست. در. بورس. نیوز.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
برادر
2 روزه نمادهای شرکت های فرابورسی در بازار سرمایه قطع است
لطفا پیگیری کنید
جواب مارو نمیدن
ظاهرا هک شدن
مچکریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
بورس. نیوز. چندروز. پیش. خبری. خواندم. که. سازمان. فن آوری. بورس. از. هکرهای. کلاه. سفید. برای. برگزاری. یک. مسابقه. دعوت. کرد. وحالا. می. بینیم. سایت. فرا. بورس. از. کار. افتاده. است. ببینید. اینها. جز. جنایت. وخرابگاری. کار. دیگری. بلد. نیستند. والسلام. من اتبع. الهدا والقران