بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸
کد خبر : ۱۰۵۳۰۸
سران آل سعود حاكم بر عربستان در طول سه دهه گذشته بيشترين حرص و تلاش را براي نابودي كشورهاي اسلامي داشته و دارند، آنها در طول اين سال‌ها يك‌بار به عراق كمك كردند تا به ايران حمله كند، سپس به آمريكا كمك كردند تا عراق را نابود كند، تلاش‌هاي آنها براي نابودي مقاومت اسلامي در لبنان و فلسطين بر هيچ كس پوشيده نيست و آنها امروز تلاش دارند تا سوريه يكي ديگر از كشورهاي محور مقاومت را با موشك‌هاي آمريكايي و دلارهاي نفتي خود به خاك سياه بشنانند. 
 
به گزارش تابناك، آنچه سعودي‌ها در حال انجام آن هستند، اگر نگوييم بازي با آتش است، بازي با مرگ آنهاست، چرا كه اين بار آنها بدقماري را شروع كرده‌اند و در اين قمار كه تاكنون بيش از 30 ميليارد دلار براي آنها آب خورده، در تلاش براي سرنگوني نظام حاكم بر سوريه شكست سختي خورده‌اند و اكنون بر آن هستند تا پاي آمريكايي‌هايي را به سوريه باز كنند و چون خود عرضه و جسارت اقدامي يك‌جانبه را ندارند، دست به دامن آمريكايي‌ها شده تا شايد از اين رهگذر، سوريه و نظام حاكم بر اين كشور را هدف قرار دهند. 
 
سعودي‌ها براي نابودي ارتش‌هاي قدرتمند و كشورهاي حاضر در منطقه از هيچ تلاشي فروگذار نكرده و نمي‌كنند، هر چند خود ارتش باعرضه و جسارتي نداشته و علي‌رغم هزينه‌هاي ده‌ها ميليارد دلاري براي آن، در جنگ محدودي كه با مبارزان جنبش الحوثي داشتند، شكست سنگيني را متحمل شدند. 
 
سعودي‌ها به عنوان «محور فتنه» عليه جهان اسلام، گفته‌اند كه به صورت مستقيم در حمله به سوريه مشاركت خواهند كرد، مساله‌اي كه علاوه بر پرداخت هزينه‌هاي آمريكا بدون شك، با مشاركت مستقيم نظامي آنها خواهد بود، اما آيا آنها اين بار هم جان سالم به در خواهند برد؟ آيا ارتش سوريه دخالت‌هاي سعودي‌ها كه هزاران نفر از مردم اين كشور را به خاك و خون كشيده است، بدون پاسخ خواهد گذاشت؟ آيا سوريه از توان موشكي قدرتمند خود براي ضربه زدن به سعودي‌ها استفاده نخواهد كرد؟ 
 
اين گزارش در صدد آن است تا برخي از اهداف تعريف شده توسط ارتش سوريه را كه قرار است هدف موشك‌هاي اين كشور قرار بگيرد، را مورد بررسي قرار دهد. در اين گزارش تلاش شده تا در يك برد 1500 كيلومتري كه موشك هاي سوري به آن دست يافته‌اند، تنها تعدادي از اهداف راهبردي كه قرار است هدف قرار بگيرند، اشاره شود: 
 
1- اهداف نظامي: عربستان يكي از بزرگ‌ترين انبارهاي تسليحاتي جهان را در اختيار دارد، اين كشور در طول چند دهه گذشته صدها ميليارد دلار سلاح از كشورهاي مختلف وارد كرده است و همه آنها در مراكز مختلفي در اين كشور پراكنده شده‌اند، اما آنچه براي ارتش سوريه مهم است، مراكز نظامي است كه هدف قرار دادن آن، از توان نظامي عربستان خواهد كاست. 
 
شهر تبوك: اين شهر قديمي كه امروز به يكي از مراكز مهم نظامي در عربستان تبديل شده است؛ يك فرودگاه مهم نظامي بنام ملك فيصل و همچنين برخي از مراكز تحقيقاتي را در دل خود جاي داده است. در اين فرودگاه جنگنده‌هاي اف15 سعودي به همراه ميراژها و جنگنده‌هاي رافائل فرانسه حضور دارند. فاصله اين شهر تا دمشق تنها 550 كيلومتر است كه با موشك‌هاي ميان‌برد سوريه نيز مي‌توان آن را هدف قرار داد. 
 
 

شهر رياض: پايتخت عربستان از استان سويدا در سوريه 1302 كيلومتر فاصله هوايي دارد. در اين شهر فرودگاه بين‌المللي ملك خالد قرار دارد كه يك مركز مهم نظامي نيز به شمار مي‌رود. هدف قرار گرفتن پايتخت سعودي‌ها مي‌تواند تا اندازه بسياري معادلات را تغيير دهد. كاخ‌هاي سلطنتي و همچنين بيشتر اعضاي خانواده آل‌سعود در رياض ساكن هستند و اصابت هر موشك به اين شهر بزرگ مي‌تواند سعودي‌هاي ترسو را آواره بيابان كند.

شهر الخرج: در اين شهر يكي از مهمترين مراكز تسليحاتي سعودي‌ها قرار داد. اين شهر كه در جنوب شرق رياض است فرودگاه مهم شاهزاده سلطان را در خود جاي داده است. موسسه جنگ‌افزار سازي سعودي‌ها در اين شهر مهم مستقر است و موشك‌هاي دور برد ساخت چين را هم سعودي‌ها در كوه‌هاي اطراف اين شهر مستقر كرده‌اند. الخرج تا استان سويداء در جنوب سوريه 1390 كيلومتر فاصله هوايي دارد. اين شهر مدرن‌ترين شهري است كه آل سعود افتخار توسعه آن را پيدا كرده‌اند.
 
 

فرودگاه نظامي ظهران: اين فرودگاه كه يكي از بزرگ‌ترين فرودگاه‌هاي عربستان شمرده مي‌شود، در نزديكي خليج فارس قرار داد. فاصله اين منطقه كه از جنوب شرق سوريه حدود 1450 كيلومتر مي‌باشد و موشك‌هاي برد بلند سوري به سادگي مي‌توانند اين مناطق را هدف قرار دهند. در ليست مراكز نظامي سعودي‌ها البته مناطق ديگري نيز وجود دارند كه ارتش سوريه و متحدان آن كه به تصاوير ماهواره‌اي دسترسي دارند، بيشتر از آن مطلع مي‌باشند و بدون شك، از اهداف مهم توان موشكي سوريه به شمار خواهد رفت.
 
 

2- مراكز صنعتي: عبارت صنعت در عربستان، عبارت است از مراكز نفتي. اين كشور بزرگ‌ترين صادركننده نفت جهان است و داراي دو بندر مهم صادرات نفت است. يكي بندر راس التنوره در شهر دمام در ساحل خليج فارس كه در فاصله 1450 كيلومتري مركز مهم موشكي سوريه در استان سويدا قرار دارد. در نزديكي اين بندر نفتي، پالايشگاه بزرگ بقيق قرار دارد كه هدف قرار گرفتن آن مي‌تواند عملاً سعودي‌ها را فلج كند.

دومين بندر مهم نفتي عربستان در ساحل درياي سرخ قرار دارد. بندر ينبع كه عملاً يك شهر نفتي به شمار مي‌رود مهمترين مركز صادرات نفت عربستان به كشورهاي غربي و آمريكا است. اين بندر كه در آن مخازن بزرگ و كوچك بسيار نفت وجود دارد، در فاصله 950 كيلومتري مرزهاي جنوبي سوريه واقع شده است. هدف قرار گرفتن اين دو بندر نفتي كه روزانه حدود 10 ميليون بشكه نفت از آنها صادر مي‌شود مي‌تواند قيمت نفت را به شكل وحشتناكي بالا ببرد.

بر اساس گزارش‌هاي موجود، هدف قرار دادن اين بندر نفتي از اولين اولويت‌هاي ارتش سوريه به شمار مي‌رود چرا كه اصابت هر موشكي به آن مي‌تواند تا تا مدت‌ها آن را در آتش موشك‌هاي جولان سوريه بسوزاند.
 
 

شهر جده: اين شهر كه از آن به عنوان پايتخت دوم عربستان ياد مي‌شود و محل خوشگذراني شاهزاده‌هاي سعودي است و عملاً علماي وهابي‌ها در آن جايگاهي ندارند، در فاصله 1350 كيلومتري دمشق قرار دارد و بدون شك در هر جنگ گسترده احتمالي مورد حمله قرار خواهد گرفت.

علاوه بر موارد بالا، بزرگ‌ترين نقطه ضعف سعودي‌ها مراكز آب‌شيرين‌كن آنهاست كه همزمان وظيفه توليد برق را هم بر عهده دارند. اين مراكز كه در سواحل خليج فارس و درياي سرخ پراكنده هستند و روزانه ميليون‌ها ليتر آب مصرفي شهروندان سعودي را تامين مي‌كنند، در صورت هدف قرار گرفتن، ريگزارهاي عربستان را تشنه‌تر خواهند كرد.

در اين ميان منابع مطلع مي‌گويند كه سوريه قصد دارد سعودي‌ها و به خصوص بندر بن سلطان را گوشمالي اساسي بدهد و از سوي ديگر گفته مي‌شود در صورتي كه جنگ گسترده‌ شود و پاي كشورهاي ديگر نيز به ميدان نبرد سوريه باز شود، بدون شك هزاران موشك مختلف ديگر نيز روانه كاخ‌هاي سعودي‌ها خواهد شد تا آنها در آخرين ماجراجويي خونين خود، نابود شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر