بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
مدیر مالی شرکت نیرو ترانس عنوان کرد:

کاهش تقاضا عامل روند نامطلوب سودآوری "بنیرو"

تحریم های اعمالی و نحوه روابط بین المللی کشور موجب عدم سرمایه گذاری خارجی در صنعت برق و تأمین نقدینگی لازم جهت اجرای بسیاری از طرح های عمرانی شد که این امر به طور طبیعی منجر به کاهش تقاضا برای تولیدات "بنیرو" می شود.
کد خبر : ۱۰۵۳۹۱
روند تولید و فروش محصولات تولیدی شرکت نیرو ترانس طی دوره عملکرد سه ماهه نخست سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 92 در حالی چندان مناسب پیش نرفت که کاهش تقاضا برای تولیدات "بنیرو" ناشی از عدم سرمایه گذاری در صنعت برق و نیز عدم تأمین نقدینگی لازم جهت اجرای بسیاری از پروژه های عمرانی را می توان از عوامل اصلی در کاهش میزان فروش محصولات طی دوره عملکرد مذکور برشمرد.

مدیر مالی شرکت نیرو ترانس با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تحریم های اعمالی و نحوه روابط بین المللی کشور موجب عدم سرمایه گذاری خارجی در صنعت برق و تأمین نقدینگی لازم جهت اجرای بسیاری از طرح های عمرانی شد که این امر به طور طبیعی منجر به کاهش تقاضا برای تولیدات "بنیرو" می شود. از این رو اگرچه شرکت تمام تلاش خود را جهت پوشش کامل بودجه برآوردی می کند اما با توجه به تداوم روند کاهشی تولید و فروش انتظار می رود تا پایان سال مالی جاری تغییر محسوسی در روند فروش محصولات ایجاد نشود.

امن اله سروش پیرامون برنامه های لازم جهت رفع مشکلات مذکور نیز گفت: به نظر می رسد اتخاذ برنامه هایی از سوی دولتمردان و مقامات مسئول در راستای حل مسائل عنوان شده و نیز تأمین نقدینگی کافی از منابع خارجی امری ضروری و لازم باشد. زیرا رفع این مشکلات از عهده شرکت های فعال در این صنعت خارج است.

وی افزود: مسائل جانبی ایجاد شده در زمینه تأمین کشتی جهت حمل تولیدات به کشورهای مقصد، مشکلات موجود در سیستم بانکی کشور و سایر مسائل، با بکارگیری راهکارهایی از سوی وزرای کابینه اقتصادی جدید با هدف کاهش یا حذف تحریم های اعمالی و گسترش روابط بین المللی قابل رفع هستند. بدین ترتیب فرصت هایی جهت انجام سرمایه گذاری های خارجی در حوزه های مختلف همچون صنعت برق فراهم می شود که به موجب آن بازار فروش محصولات تولیدی "بنیرو" و شرکت های هم گروه نیز رونق خواهد یافت.

این مقام مسئول ادامه داد: البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که به طور قطع دستیابی به این امر به مدت زمان زیادی به طول می انجامد، چراکه باید دید برنامه های دولت جدید در راستای حل مسائل عنوان شده چگونه است و نیز چه نتایجی از اجرای آنها حاصل می شود. از این رو آنچه مسلم به نظر می رسد این بود. که رسیدن به این اهداف طی بازه زمانی کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود.

مدیر مالی شرکت نیرو ترانس در ارتباط با طرح راه اندازی خط تولید خازن های فشار ضعیف ابراز داشت: همانطور که قبلاً نیز عنوان شد اجرای برنامه افزایش 41 درصدی سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به منظور تأمین هزینه های مالی بهره برداری از پروژه مذکور در نظر گرفته شده است. همچنین طرح توسعه ای مذکور در مرحله تأمین قطعات و لوازم مورد نیاز از منابع خارجی به سر می برد و پیش بینی می شود که این پروژه طی سال مالی آینده به مرحله تولید و بهره وری برسد.

سروش در ارتباط با صادرات محصولات تولیدی شرکت با اشاره به اینکه فروش خارجی "بنیرو" با مشکلاتی همچون افزایش هزینه حمل و نقل محصولات به کشورهای مقصد در حال انجام است، بیان کرد: حدود 10 درصد از حجم فروش محصولات به فروش خارجی اختصاص دارد و صادرات محصولات به کشورهای آسیایی همچون ویتنام و پاکستان انجام می پذیرد. همچنین درآمدهای ارزی حاصل از آن نیز با نرخ ارز آزاد در حساب ها و صورت های مالی شرکت تسعیر می شود.

وی درخصوص تأمین خارجی 75 درصدی قطعات و لوازم مورد نیاز تصریح کرد: قطعات مورد نیاز از کشورهای چین و هند فراهم شده و واردات آنها به دلیل عدم امکان استفاده از ارزهای دولتی، با نرخ ارز آزاد انجام می پذیرد.

این مقام مسئول در خاتمه پیرامون قیمت فروش محصولات نیز گفت: محصولات تولیدی تاکنون براساس قیمت های سال قبل به فروش رسیده اند، به گونه ای که می توان گفت قیمت فروش محصولات طی سال مالی جاری در مقایسه با نرخ های سال قبل تغییری نیافته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر