بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۸
کد خبر : ۱۰۶۴۶۸
بازار دیروز با رشد چشمگیر 8/1 درصدی شاخص کل مواجه شد که بیشتر صنایع نیز با این روند همراهی کردند و با عرضه‌هاي قابل توجه مواجه شدند.
بر اين اساس گروه پتروشیمی روند مثبت خود را ادامه دادند. «تاپیکو» پس از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود نقدی بازگشایی و بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار گرفت که به عنوان موثرترین نماد بورسی بر شاخص کل نیز شناخته شد (182 واحد مثبت). «فارس» از دیگر نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بود که با صف خرید 1/9 میلیون سهمی مواجه شد. همچنین، «شدوص» با توجه به تعدیل EPS متوقف شد. 
در همين حال گروه فرآورده‌های نفتی روند خود را پس از دو روز متوالی نوسان مثبت تغییر داده و منفی شدند. «شبندر» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی اختیار داشت که بر خلاف مسیر بازار حرکت کرده و بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت؛ اما فلزات اساسی روند مثبت خود را ادامه دادند. «فملی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور توامان حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در اختیار گرفت. 
همچنين گروه بانکی که بیشتر نمادهایش از جمله «وبملت»، «وپاسار» و «وبصادر» تاثیر بسزایی بر صعود شاخص کل داشتند، روند مثبت خود را ادامه دادند و «وبصادر» بیشترین حجم معاملات را در میان کل نمادهای بورسی به خود اختصاص داد و ساير نمادها نيز با تعادل نسبي در عرضه و تقاضا مواجه شدند. 
گروه کانه‌های فلزی روند مثبت خود را ادامه دادند که «ومعادن» بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. همچنین، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند صعودی خود را پیش بردند. «وغدیر» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که طی روزهای اخیر به شدت شاهد حضور حقوقی‌ها هم به عنوان فروشنده و هم خریدار است. از سوی دیگر، «اخابر» یکی دیگر از نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بود که با حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده همراه و باعث ادامه روند مثبت این گروه شد. 
گروه سیمانی روند ملایم منفی خود را ادامه دادند و «سفارس» بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. همچنین، «سرود» پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده بازگشایی شد. در معاملات روز چهارشنبه، شرکت سیمان تهران معاملات قابل توجهي را در سيمان هگمتان رقم زد. این گروه به‌رغم روند بسیار صعودی که از ابتدای سال داشتند، مدتی است منفی شده‌اند؛ ابوالفضل ابراهیم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، در این باره می‌گوید: این مهم دو علت دارد؛ از يك سو خبرهایی که از عدم تایید افزایش نرخ سیمان با توجه به سیاست‌های دولت جدید مبنی بر ثبات قیمت‌ها حکایت دارند و از سوي ديگر افت قیمت دلار طی روزهای اخیر است که شرکت‌های سیمانی (عمدتا صادرکننده) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی همچنین تاکید می‌کند: با وجود روند منفی روزهای اخیر، بسیاری از تحلیلگران نظر مثبتی نسبت به گزارش‌های 6 ماهه و حتی 9 ماهه این شرکت‌ها دارند و معتقدند با توجه به سیاست دولت در خصوص ایجاد سهولت در صادرات، شرکت‌های این گروه صنعتی سود مناسبی کسب کنند.  در ادامه تحولات صنايع در معاملات ديروز گروه خودرو روند مثبت خود را با صف‌هاي خريد سنگين ادامه داد. «خساپا» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت و با صف خرید به کار خود پایان داد. همچنین، «خلنت» مشمول رفع گره معاملاتی شد و بیشتر مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت. «خودرو» با صف خرید سنگینی به ارزش 114 میلیارد ریال مواجه شد. در معاملات چهارشنبه، 2 میلیون سهم «خبهمن» توسط شرکت سرمایه‌گذاری غدیر فروخته شد. در نهایت، گروه سرمایه‌گذاری روند مثبت خود را ادامه داد. «وخارزم» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد؛ به طوری که طی روزهای اخیر، حقوقی‌ها به‌رغم خرید قابل توجه حضور پررنگ‌تری در نقش فروشنده داشتند. در اين گروه، معاملات نمادهاي سرمايه‌گذاري صنعت و معدن، آتيه دماوند و سرمايه‌گذاري سايپا نيز مورد توجه فعالان بازار قرار داشتند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر