بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹
کد خبر : ۱۰۷۴۴۵
به‌دنبال مذاکره رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در لوکزامبورگ، دبیرکل سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) قول مساعد داد عضویت ایران در این سازمان در اولویت قرار گیرد.
2 سال است عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها به دلایل سیاسی به حالت تعلیق درآمده و شرط بازگشت ایران به این فدراسیون عضویت در آیسکو است.به گزارش همشهری، به‌دنبال آغاز رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی، سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار نیزگام جدیدی برای رفع تحریم‌ها علیه بازار سرمایه ایران برداشت. در طول 2‌ماه گذشته بخشی از تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و صنایع ایرانی رفع شده است.

رفع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و بانک‌های صادرات، ملت و تجارت بخشی از کمپین جهانی رفع تحریم علیه ایران بوده است. درعین حال روز پنجشنبه کنگره آمریکا بررسی طرح افزایش تحریم‌ها علیه ایران را به تعویق انداخت. به‌دنبال این رویدادها تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که تعلیق عضویت ایران در فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، که به دلایل سیاسی رخ داده بود، نیز در حال رفع‌شدن است. علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری، اعلام کرد:

مجمع سالانه سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) هر سال در اواخر شهریورماه برگزار می‌شود و من معمولا به‌عنوان رئیس سازمان بورس ایران در اجلاس سالانه آیسکو شرکت می‌کنم. امسال با توجه به شرایط جدیدی که به‌وجود آمده برنامه‌ریزی برای دیدار با دبیر‌کل این مجمع جهانی انجام شد تا در مورد بحث عضویت ایران در آیسکو صحبت و گفت‌وگو شود. او افزود: با هماهنگی به عمل آمده در دیداری که با آقای دبیر‌کل داشتم درباره آخرین تحولات داخلی و پیشرفت‌های بازار سرمایه ایران گفت‌وگویی انجام شد و به نتایج مثبتی در زمینه پذیرش نهایی ایران در آیسکو رسیدیم. او با بیان اینکه سال گذشته، کارگروه فنی آیسکو نظر مثبتش را برای عضویت ایران اعلام کرده بود، گفت:

با وجود آنکه طبق نظر این کارگروه عضویت ایران به لحاظ فنی هیچ مشکلی نداشت، دبیر‌کل آیسکو با ارسال نامه‌ای به صراحت اعلام کرد؛ به‌دلیل مسائل سیاسی نمی‌توانیم با عضویت ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار(آیسکو) موافقت کنیم. صالح آبادی ادامه داد: اما امسال به‌دنبال فضای مثبت به‌وجود آمده، دبیرکل آیسکو تأکید کرد؛ من به آینده عضویت ایران در این سازمان جهانی امیدوار و خوش‌بین هستم. اوافزود: من اینطور استنباط کردم که شرایط برای عضویت ایران مهیا شده، در نهایت قرار شد پرونده عضویت ایران بار‌دیگر در دستور کار قرار گیرد.

او با بیان اینکه باردیگر نامه درخواست عضویت ایران در آیسکو به دبیر‌کل این سازمان ارسال شده، ادامه داد:در نوامبر امسال (اواسط پاییز) آیسکو در استانبول اجلاسی دارد که موضوع عضویت ایران می‌تواند در آن اجلاس دوباره مطرح شود. وی تأکید کرد: سال گذشته پس از آنکه دبیرکل آیسکو به درخواست ما به دلایل سیاسی پاسخ منفی داد، گزارش مبسوطی به وزارت خارجه ارسال کردم. این بار نیز درنظر دارم با توجه به شرایط مثبت ایجاد‌شده در فضای بین‌المللی و تحرک دستگاه دیپلماسی در نامه‌ای به وزیر امور خارجه، از او بخواهم ظرفیت‌های دیپلماتیک کشور را برای نهایی‌شدن عضویت ایران در آیسکو به‌کار اندازد.

مزیت‌های عضویت ایران در آیسکو

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درپاسخ به این پرسش که عضویت ایران در سازمان جهانی آیسکو دارای چه مزیت‌هایی است، گفت:مفهوم عضویت در آیسکو این است که سازمان بورس از استاندارد‌های بین‌المللی لازم در حوزه بازار سرمایه برخوردار است ضمن اینکه پس از عضویت در این سازمان بین‌المللی، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری وارد بورس‌های فعال ایران شوند. او تأکید کرد:

مزیت دوم فراهم‌شدن امکان استفاده از دوره‌های آموزشی، سمینارها و خدمات فنی آیسکو است، ولی سومین و شاید مهم‌ترین مزیت، به‌وجود‌آمدن یک پرستیژ جهانی برای بازار سرمایه ایران است.صالح آبادی تصریح کرد: چهارمین مزیت هم باز‌شدن راه برای بازگشت بورس تهران به فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)است.

گسترش مناسبات بین‌المللی

رئیس سازمان بورس واوراق بهادار درباره مزیت‌های دیگر عضویت در آیسکو توضیح داد: مزیت‌های دیگر عضویت ایران در آیسکو این است که همه کشور‌های عضو به‌طور خودکار تفاهمنامه چند‌جانبه‌ای (MMOU) با هم امضا می‌کنند که این تفاهمنامه مزایای بسیاری دارد. به‌عنوان مثال؛ یکی از مزایای این تفاهمنامه ردیابی تخلف احتمالی سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل دریافت اطلاعات لازم از سایر بورس‌های عضو است.

صالح آبادی ادامه داد:مشروط بر اینکه فضای بین‌المللی کماکان مثبت و آماده باشد حتما برنامه‌های گذشته خود را برای توسعه روابط بین‌المللی بازار سرمایه ازجمله عرضه و پذیرش متقابل شرکت‌های ایرانی در خارج و شرکت‌های خارجی در ایران دنبال خواهیم کرد، ضمن اینکه برای پذیرش متقابل سهام یکی از شروط لازم عضویت در آیسکو است.

او گفت: یکی دیگر از پیش زمینه‌های لازم برای بین‌المللی‌شدن بورس، اجرای سیستم یکپارچه گزارشگری مالی با روش‌های روز دنیاست. برهمین اساس در اوایل آبان‌ماه سیستم گزارشگری مالی موسوم به XBRL را باحضور و همکاری مسئولان بورس کشور دوست و برادر عمان افتتاح می‌کنیم؛ به این ترتیب استاندارد‌ها‌ی گزارشگری مالی دربازار سرمایه ایران، از یک سو بین‌المللی و از سوی دیگر اطلاعات مالی شرکت‌های ایرانی برای سایر سرمایه‌گذاران دنیا قابل فهم و ترجمه می‌شود که این موضوع درنهایت به تسهیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی دربازار سرمایه ایران منجر خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر