بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
مستطيل شيشه اي تالار

لیدر بورس تغییر کرد؟!

معدنی ها با لیدری نمادهای سنگ آهنی امروز معاملات بازار سهام را تحت سلطه خود درآوردند و در حالی سهام آنها با افزایش اقبال خریداران و تشکیل صف های میلیونی، تا سقف قیمت های مجاز روزانه اوج گرفت که خبرها از رایزنی سازمان ایمیدرو با مدیران شرکت های فولادی و سنگ آهنی جهت افزایش نرخ های فروش سنگ آهن از 40 درصد به 70 درصد قیمت جهانی این محصول حکایت دارد.
کد خبر : ۱۱۱۱۵۷
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.09.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 333 واحد افزایش به رقم 60827 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 355 واحد رشد عدد 155523 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 362 واحد افزایش به رقم 81549 واحد رسيد.

همچنین در این روز مخابرات ایران با 116 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد خوزستان با 64 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 14 واحد افت به رقم 861 واحد رسید.

در این شرایط امروز تأمین مواد اولیه فولاد صبانور با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی مارون با 7 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 6059 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، معدنی ها با لیدری نمادهای سنگ آهنی امروز معاملات بازار سهام را تحت سلطه خود درآوردند و در حالی سهام آنها با افزایش اقبال خریداران و تشکیل صف های میلیونی، تا سقف قیمت های مجاز روزانه اوج گرفت که خبرها از رایزنی سازمان ایمیدرو با مدیران شرکت های فولادی و سنگ آهنی جهت افزایش نرخ های فروش سنگ آهن از 40 درصد به 70 درصد قیمت جهانی این محصول حکایت دارد.

این خبرها توجه سرمایه گذاران را به این سهام در پی داشت و به نظر می رسد با قطعی شدن این موضوع بتوان شاهد شروع حرکت جدیدی در سهام سنگ آهنی ها بود بطوریکه تالار نشینان معتقدند که لیدر باز از این پس این گروه خواهد بود هرچند برای مدت زمانی کوتاه.

طبق بررسی ها شاخص صنعت کانه های فلزی از ابتدای سال جاری تاکنون تنها حدود 3.5 درصد بازدهی مثبت محقق کرده، اما در این بازه زمانی شاخص کل بیش از 110 درصد بازدهی داشته است. از این رو به نظر می رسد شروع روند جدید صعودی در قیمت این سهام بتواند جبران عقب ماندگی این صنعت را از کسب بازدهی مثبت سایر صنایع در پی داشته باشد؛ چراکه طی هشت ماه گذشته صنایع بزرگ بورس حرکت های پرقدرتی را از خود به نمایش گذاشتند، اما طی این بازه زمانی کانی های فلزی نتوانستند چندان پرقدرت ظاهر شوند.

در نتیجه، طی معاملات امروز سهام گروه مذکور با قدرت بالای خریداران با افزایش قیمت همراه گردید و در کنار آن سهام هلدینگ معدنی ها از جمله "وامید" و "ومعادن" نیز پراقبال ظاهر شدند.

اما با توجه به آثار منفی ناشی از افزایش نرخ سنگ آهن بر فولادی ها، روند قیمتی سهام گروه فولادی با افت همراه شد. چراکه تحقق این امر هزینه بهای تمام شده این گروه را افزایش می دهد. هرچند در این شرایط نائب رییس انجمن فولاد از آزادسازی صادرات محصولات نبشی و ناودانی تولیدی این صنعت خبر داد تا از این طریق بتوان مشکل کمبود نقدینگی کارخانه های فعال این حوزه را تا حدی حل کرد.

اما در تالار امروز قندی ها نیز که از دو روز گذشته با صف خریداران رو به رو شدند، امروز نیز به روند مثبت قیمت سهام خود ادامه دادند. این جریان رو به رشد در حالی سهام این گروه را فراگرفت که مدتی است این صنعت که روزگاری به عنوان صنعتی دارای بتای منفی با بتای بازار سهام مطرح بوده، طی سال جاری چندان در روندهای نزولی بورس توان جذب توجه سرمایه گذاران به خود را نداشته و به نظر می رسد گروه های کوچک دیگری این نقش را برعهده گرفته اند.

امروز سهم های گروه قندی در ادامه روند روز قبل خود هم راستا با هم البته بدون همراهی سهام قند لرستان افزایش اقبال خریداران را شاهد بوند، اما "قلرست" امروز نتوانست به جرگه هم گروهی هایش بپیوندد؛ بطوریکه حتی بیش از دو درصد افت قیمت سهم نیز طی معاملات امروز در این نماد رقم خورد.

طی معاملات امروز سهام شرکت های پتروشیمی فعال در بازار پایه فرابورس نیز خودنمایی کردند. بطوریکه سهام اکثر این شرکت ها همزمان با رشد قیمت ها با تشکیل صف های پرحجم خریداران رو به رو شدند. این حرکت پرقدرت در حالی از آنها مشاهده شد که این شرکت ها از شفافیت لازم نیز برخوردار نبوده و هیچ اطمینانی نسبت به تداوم روند سودآوری و تحقق سود برای آنها وجود ندارد.

در همین زمان اما سهام پتروشیمی های حاضر در بازارهای اول و دوم بورس و فرابورس که از شفافیت بیشتری برخوردار هستند، به جز در برخی موارد چندان پرقدرت ظاهر نشدند.

امروز اما سامانه TSETMC نیز دوباره خبرساز بود. بطوریکه در جریان معاملات روز جاری امکان مشاهده تعداد ردیف دستورهای خرید و فروش در هر نماد از سه به پنج طبقه افزایش یافت. به اعتقاد اهالی تالار، برقراری این قابلیت به سامانه مذکور گرچه می تواند بسیار ارزشمند باشد، اما آزمایش آن هنگام انجام معاملات روزانه چندان منطقی به نظر نمی رسد. چراکه امروز در حالی این امر مشاهده شد که ترتیب قیمت ها در دستور خرید و فروش سهام نامنظم بود. از این رو بهتر به نظر می رسد پیش از برطرف کردن این قبیل ایرادات در سامانه مذکور افزون قابلیت های جدید به آن مورد آزمایش قرار نگیرد.

در پایان این گزارش می افزاید، قیمت دلار نیز طی روز جاری به مدار افزایشی بازگشت و این حرکت موجب رشد حدود 30 تومانی قیمت آن نسبت به روز قبل شد. این روند افزایشی در قیمت دلار موجب شد انرژی جدیدی به معامله گران قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نسبت به افزایش قیمت ها اعمال شود تا پیش بینی آنها برای سکه تحویل اسفند ماه 92 به 900 هزار تومان افزایش یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر