بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۶
کد خبر : ۱۱۲۲۲۸

همایون دارابی: بورس ارواق بهادار تهران دیروز شاهد شرایط مثبتی بود که سخنان ريیس جمهوری در مجلس شورای اسلامی و تاثير آن بر افزایش انگیزه معامله‌گران دليل آن بود. بر اين اساس، جو مثبت بازار سرمایه دیروز موجب شد تا شاخص از مرز 85هزار واحد عبور کند و به 85هزار و 151واحد برسد.
در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که حضور ريیس‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی و تقدیم لایحه بودجه سال 93 کل کشور از اهمیت خاصی برای مجلس برخوردار بود. با شروع مراسم و سخنان مثبت ريیس‌جمهوری، بازار سرمایه با اطمینان نسبت به نقشه راه اقتصاد کشور در سال 93 به خرید در گروه پتروشیمی و نمادهای ساختمانی پرداخت، تا اکثر این نمادها با صف خرید به کار خود پایان دهند. دیروز ريیس‌جمهوری در مجلس یادآور شد: آنچه را که از روز اول شروع به کار دولت دنبال کردیم کاهش موانع اداری کارآفرینان و بهبود محیط کسب و کار بوده است؛ از مشکلات دیگر تولید‌کنندگان در حال حاضر تامین مالی به ویژه سرمایه در گردش است. خوشبختانه با آرامش ایجاد شده در فضای عمومی کشور بعد از انتخابات 24 خرداد ماه امسال و به ویژه پس از به نتیجه رسیدن مرحله اول مذاکرات هسته‌ای فعالیت‌های سوداگری در بازار ارز، سکه و مسکن جای خود را به تحرک بازار سرمایه داده است.
ريیس‌جمهور تاکید کرد: ما این فرصت را غنیمت خواهیم شمرد و در ماه‌های آینده سال 1392 تلاش خواهیم کرد که بر عرضه سهام بیفزاییم و تحولی در بازار سرمایه در جهت تامین منابع برای شرکت‌های بزرگ به وجود آوریم؛ اگر در این کار موفق شویم، می‌توانیم فشار بنگاه‌های بزرگ بر سیستم بانکی را بکاهیم و بانک‌ها را در جهت تامین منابع بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال کنیم.
وی با بیان اینکه موضوع سهام عدالت در اولین روزهای دولت یازدهم در دستور کار دولت و وزارت اقتصاد قرار گرفت، افزود: جمع‌بندی اولیه حاصل شده و با امکان مبادله سهام بهبودی ملموس در معیشت خانواده‌های دارای این سهام ایجاد می‌شود و عرضه سهام در بازار سرمایه قوت می‌گیرد.
این سخنان که بیان‌کننده توجه ویژه دولت به بازار سرمایه است برای فعالان بازار مثبت تلقی شده و موجب اطمینان بازار شد. در همین حال دیروز همزمان با سخنان ريیس‌جمهوری ريیس سازمان خصوصی سازی نیز به اعلام برنامه این سازمان در مورد سهام عدالت پرداخت.
ريیس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام اینکه تا دو ماه دیگر سهام عدالت وارد بورس خواهد شد، گفت: حدود ۳۰ درصد از سهام عدالت در دست مردم با توجه به پرداخت بدهی‌های دولت، معاملاتی خواهد بود. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی انتشار متن لایحه بودجه و عدم نگرانی از آینده این صنعت موجب شد تا اکثر نمادها به ویژه نمادهای تولید‌کننده اوره و آمونیاک با صف خرید همراه شوند که بخشی از این صف‌های خرید ناشی از خبرهای منتشره در حاشیه مجمع افزایش سرمایه هلدینگ نفت و گاز پارسیان بود. دیروز مجمع هلدینگ نفت و گاز پارسیان با تصویب 50درصد افزایش سرمایه مواجه شد که قرار است تا پیش از برگزاری مجمع سالانه این افزایش سرمایه ثبت شود. در همین حال در مجمع خبرهای مناسبی در مورد پالایشگاه تبریز، پتروشیمی‌های شیراز و پارس منتشر شد. در گروه پتروشیمی دیروز بلوک یک درصدی پترول پس از یک روز رقابت خریداری شد.
در گروه نفتی، به نظر می‌رسد مفاد لایحه بودجه سال 93تغییر خاصی را در وضعیت پالایشگاه ها به وجود نمی‌آورد. در گروه خودرویی برخی از نمادها دیروز مجددا با افت قیمت همراه شدند. در این شرایط دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تلاش خودروسازان برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود، گفت: در سال جاری ایران خودرو معادل 230 میلیارد تومان و سایپا معادل 180 میلیارد تومان از سهم خود در واحدهایی را که در آن سهام داشته‌اند، واگذار کرده‌اند. وی تصریح کرد: سیاست فروش سهام از سوی خودروسازان راهکاری برای تامین نقدینگی و افزایش توان تولید است که این سیاست از سوی مجمع عمومی به آنها ابلاغ شده است. در گروه ساختمانی در حالی دیروز برخی از نمادهای ساختمانی با صف خرید همراه شدند که ريیس‌جمهوری از تلاش برای فعال کردن صنعت ساختمان در مجلس خبر داد.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص 58/0 درصد رشد کرد و به 85هزار و 151واحد رسید. ارزش معاملات نیز با داد‌و‌ستد 1.355میلیون سهم در بورس به 536میلیارد تومان رسید در فرابورس نیز ارزش معاملات 262میلیارد تومان بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر