بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۶
کد خبر : ۱۱۳۳۳۰

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار سرمایه که این روزها در حال اصلاح قیمت است و در فاز استراحت به سر می‌برد طی روز یکشنبه با رشد 1/0 درصدی شاخص کل مواجه شد.

در ساعات آغازین معاملات، عرضه‌های شدید باعث افت شاخص شد، اما در ادامه با افزایش صف‌های خرید و ورود نقدینگی جدید این افت جبران و در نهایت صعود اندک 58 واحدی برای شاخص کل به ثبت رسید. همچنین، افزایش قابل توجه حجم معاملات به بیش از 700 میلیارد تومان از جمله نشانه‌های ورود سرمایه‌های جدید به بورس است. بررسی لایحه بودجه در مجلس گمانه‌زنی‌هایی را در بازار سرمایه ایجاد کرده که هر کدام به نحوی بر گروه‌های بورسی به ویژه بزرگان صنعت نظیر پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و فلزی‌ها اثرگذار بوده است. اما صنایع کوچک کمتر تحت تاثیر این اخبار هستند که خود عاملی برای تغییر اقبال سهامداران به این گروه‌ها خواهد بود. از سوی دیگر، سهامداران حقوقی کمتر به سمت چنین گروه‌هایی جلب می‌شوند و در عوض سهامداران حقیقی که طی روزهای اخیر حجم بالایی از نقدینگی را وارد بورس کرده‌اند می‌توانند جذب چنین گروه‌هایی شوند، زیرا شرکت‌های کوچک موجود در این صنایع، با توجه به حجم مبنای پایین، تغییرات قیمت بالایی را در کوتاه‌مدت تجربه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود نوسان‌گیران (عموما حقیقی‌ها) در پی کسب سودهای روزانه هیجانات و تغییرات قیمتی چنین شرکت‌هایی را تشدید کنند. بر این اساس، امکان تغییر قیمت مطلوب در نمادهای چنین گروه‌هایی باعث بالا رفتن نسبت قیمت به درآمد (P/E) در مقایسه با کل بازار شده است که این امر ریسک‌پذیری را به شدت زیاد می‌کند. این شرایط، بازار سرمایه را مستلزم وجود تحلیل‌های بیشتر و شفاف‌تر جهت هدایت این حجم نقدینگی می‌کند تا از ایجاد هرگونه حباب احتمالی در بورس جلوگیری شود.
در این میان، روز یکشنبه گروه دارویی روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. «والبر»، بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی، در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که شاهد عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی بود.
حمل و نقلی‌ها نیز روند مثبت خود را ادامه دادند. «حکشتی» به‌عنوان اثرگذارترین نماد بر شاخص این گروه، در هفته گذشته به منظور تعدیل پیش‌بینی EPS متوقف شده و در نتیجه تغییرات شاخص گروه بر عهده سایر نمادها است. در این میان، «حتوکا» به عنوان مثبت‌ترین نماد گروه، بیشترین حجم معاملات را با حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش فروشنده به خود اختصاص داد. این در حالی بود که این شرکت طی نامه‌ای به مدیریت نظارت بر ناشران بورس و اوراق بهادار از افزایش سرمایه 300 درصدی سخن گفته است و متعهد شده این عمل تا پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه انجام شود.
از سوی دیگر، گروه غذایی برای دومین روز پیاپی منفی شد. «وبشهر» منفی‌ترین نماد این گروه، بیشترین حجم معاملات را در حالی در اختیار داشت که از ابتدای هفته با حضور بسیار فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار همراه بوده است.
در این شرایط، گروه رایانه‌ای روند مثبت خود را ادامه داد. «مداران» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده به خود اختصاص داد.
اما گروه ساختمانی روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شد. «ثشاهد» نیز که منفی‌ترین نماد گروه بود بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد طی هفته گذشته حضور سهامداران حقیقی بسیار فعال‌تر از حقوقی‌ها بوده است.
در این شرایط، گروه برقی روند صعودی خود را تغییر داده و منفی شد. «بترانس» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده در اختیار داشت.روند مثبت گروه ماشین‌آلات و تجهیزات نیز متوقف شد. «تکمبا» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد؛ بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد سهامداران حقوقی عرضه‌های سنگینی را طی روزهای اخیر انجام داده‌اند.
همچنین، گروه لاستیک و پلاستیک روند نسبتا منفی خود را ادامه داد. «پتایر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار گرفت.
از سوی دیگر، گروه کاشی و سرامیک روند صعودی روزهای اخیر خود را ادامه داد. «کچینی» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد و با صف خرید همراه شد که حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور قابل توجهی داشتند.
در نهایت، قندی‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. «قشکر» در میان نمادهای یکدست سبزپوش این گروه بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد از ابتدای هفته حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور فعال‌تری داشتند.
 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر