بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۶
کد خبر : ۱۱۸۵۷۶

هفته گذشته شاهد معاملات کم‌رمقی از حیث حجم و ارزش در بورس تهران بودیم و با وجود انتظارات، روند نسبتا افولی را در گروه‌های مختلف نظاره‌گر شدیم. در روز ابتدایی هفته، جو مثبت معاملاتی هفته گذشته باز هم ادامه یافت و رونق معاملات در بسیاری از نمادها به ویژه در گروه بانک و سرمایه‌گذاری، خودرو، دارو، ساختمانی و محصولات شیمیایی و سیمانی منجر به ثبت عملکردی مثبت در بورس شد. به گزارش نمابورس، روز یکشنبه اما ورق برگشت و با وجود اقبال سرمایه‌گذاران به بسیاری از گروه‌ها در اوایل معاملات، رفته رفته جو منفی بر معاملات حاکم شد و افت ملموس ارزش سهام به ویژه در در گروه نفتی، فلزی، معدنی و جو مبهم بسیاری از گروه‌های منجر به افت مختصر شاخص‌های اصلی بازار گشت و تنها شاهد اقبال مجدد سرمایه‌گذاران به بخش دارویی، مخابرات و تعداد محسوسی از نمادهای سرمایه‌گذاری و بانکی و ساختمانی بودیم. روز دوشنبه بانک‌ها و سرمایه‌گذاری نیز به جرگه گروه‌های رو به افول پیوستند و به این ترتیب سیر نزولی شاخص‌ها باز هم ادامه یافت. در روز سه‌شنبه حتی نمادهای مخابراتی نیز به محدوده منفی خزیدند و بجز تعداد محسوسی از نمادهای دارویی و برخی دیگر از تک‌سهم‌ها در گروه‌های مختلف، روند منفی بر کلیت بازار حاکم شد. در آخرین روز هفته نیز تنها شاهد اقبال نسبی به گروه پالایشی و تعدادی از نمادهای بانکی، انفورماتیک، لیزینگ، سرمایه‌گذاری، دارویی و فلزی بودیم اما کماکان جو منفی بر کلیت بازار سایه افکند.
بازگشایی نمادهای پتروشیمی
در هفته گذشته شورای نگهبان در آخرین تصمیم خود، مصوبه اصلاحی مجلس پیرامون نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها را مورد تایید قرار داد همچنین شاهد بازگشت برخی از نمادهای پتروشیمی به چرخه معاملات پس از انتظار گزارشات شفاف‌سازی بودیم. در ابتدای هفته پتروشیمی شازند به عنوان دومین نماد پتروشیمی به چرخه معاملات بازگشت. این شرکت در اطلاعیه شفاف‌سازی خود اعلام کرد که هیچ‌گونه وابستگی به خوراک گازی نداشته و خوراک این مجتمع تماما خوراک مایع است. همچنین پتروشیمی مارون نیز پس از تعدیل منفی 20 درصدی پیش‌بینی درآمدی سال آینده بازگشایی شد. روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز نفت و گاز پارسیان اعلام کرد صرفا کاهش سود خالص شرکت پتروشیمی پردیس بر سود اثرگذار بوده که بابت این کاهش، سود شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان برای سال مالی یادشده از مبلغ 1534 ریال به مبلغ 1400 ریال به ازای هر سهم با سرمایه جدید کاهش می‌یابد. به این ترتیب شاهد بازگشت «پارسان» نیز به چرخه معاملات بودیم. در نهایت طی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته پتروشیمی تامین بازگشایی شد. در اطلاعیه شفاف‌سازی این شرکت آمده است که آثار مالی تغییرات قیمت خوراک گاز طبیعی وگاز ترش برای تاپیکو در سال مالی آتی با فرض یکسان بودن مفروضات پیش‌بینی عملکرد سال مالی 93 شرکت‌های سرمایه‌پذیر (شرکت‌های پتروشیمی فن‌آوران، خارک و خراسان) با پیش‌بینی عملکرد سال مالی 92 و همچنین عدم تغییر سیاست تقسیم سود این هلدینگ، جمعا موجب کاهش 40 ریال از سود هر سهم هلدینگ تاپیکو در سال مالی منتهی به 31/2/1394 نسبت به سال جاری خواهد شد.
عرضه اولیه برق عسلویه مپنا
همچنین در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته همان‌طور که وعده داده شده بود، شاهد عرضه اولیه پنج درصد از سهام شرکت تولید برق عسلویه مپنا در نماد «بمپنا» بودیم. این عرضه در قیمت 1110 تومان برای هر سهم کشف قیمت شد. از نکات مهم در این عرضه اولیه، افزایش سهمیه معامله‌گران آنلاین بود. در عرضه مذکور بیش از 40 درصد از کل سهام عرضه شده به مشتریان آنلاین تخصیص داده شد.
افزایش سرمایه دو نماد بزرگ
از سویی دیگر، آخرین روز معاملاتی هفته گذشته پر خبر بود. روز چهارشنبه رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای اعلام کرد که سازمان بورس با افزایش سرمایه پالایش نفت اصفهان و بانک تجارت موافقت کرده است. بر این اساس با افزایش سرمایه 300 درصدی شرکت پالایش نفت اصفهان از مبلغ چهار هزار و 162 میلیارد ریال به مبلغ 16 هزار و 649 میلیارد ریال و از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی به منظور جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش سرمایه بانک تجارت از 17 هزار و 500 میلیارد ریال به مبلغ 45 هزار و 700 میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و بهبود نسبت کفایت سرمایه و توسعه سایر فعالیت‌های بانکی موافقت شده است.
عرضه‌های خصوصی‌سازی
همچنین سازمان خصوصی‌‌سازی در هفته گذشته برنامه عرضه‌های دولتی در آخرین ماه سال جاری را اعلام کرد. طبق اعلام این سازمان بلوک 17 درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در بورس، بلوک 50 درصد به‌علاوه یک سهمی شرکت پالایش نفت لاوان، 336 میلیون و 757 هزار سهم شرکت ذغال‌سنگ البرز شرقی، 59 میلیون سهم شرکت تولید کاشی گرانیت و کاشی لعاب زهره کاشمر، یک میلیارد و 706 میلیون و 370 هزار و 582 سهم شرکت نورد و لوله اهواز، 950 هزار سهم شرکت پالایش نفت خوزستان، 85 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت از طریق فرابورس و 100 درصد ارزش نیروگاه برق شهید مفتح، 40 درصد سهام شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح، 10 درصد سهام شرکت پتروشیمی بروجن و20 درصد سهام شرکت سایپا سیلندر از طریق مزایده در روزهای باقیمانده از اسفندماه واگذار خواهند شد. شایان ذکر است که یک روز پس از این خبر سازمان خصوصی‌‌سازی در نامه‌ای به مدیریت بازار فرابورس اظهار داشت که عرضه عمده سهام کنترلی شرکت پالایش نفت لاوان در نماد شاوان4 در بازار دوم فرابورس ایران به تعویق افتاده است. افزون بر این پس از گمانه‌زنی‌های مختلف پیرامون زمان آغاز به کار فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، سر آخر وزیر اقتصاد به موضع‌گیری پرداخت. طیب‌نیا در این زمینه اعلام کرد طبق تکلیفی که مجلس بر دوش دولت گذاشته، از فروردین یا اردیبهشت‌ماه پیش رو این فرآیند آغاز شده اما افزایش قیمت حامل‌های انرژی آرام خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر