بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
کد خبر : ۱۲۱۸۱۸

همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته با ثبت ركورد كاهش 2/4 درصدی یكی از بدترین كارنامه های هفتگی خود را در سال‌های اخیر به ثبت رساند.

در هفته گذشته بازار سهام با ادامه جریان افتی كه از فصل زمستان سال 92 آغاز شد همچنان با روند كاهشي همراه بود كه در این میان عواملی چون سود بالای بانكی، اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، سردرگمی دولت در لایحه بودجه و سیاست‌های كلان اقتصادی و در هفته گذشته مخالفت بی‌سابقه با افزایش بهای كالاها به‌ویژه كالاهای متاثر از طرح هدفمندی موجب این كاهش پیوسته شده است. در حالی كه تلاش‌هایي نيز برای كمك به بازار در هفته گذشته صورت گرفت كه در نقطه اوج آن بیانیه وزیر امور اقتصادی و دارایی در سایت این وزارتخانه قرار داشت. با اين حال اینك بازار به اطمینان نسبی رسیده كه جنس حمایت‌های دولت از بازار تغيير كرده است و عملا تنها به محدوده حمایت‌هایي غیر از تزریق نقدینگی معطوف است؛ با این وجود بیانیه وزیر اقتصاد به ‌ویژه ‌بندی كه در آن وزیر از محاسبه گاز مصرفی پتروشیمی‌های خوراك مایع با قیمت سوخت خبر داده بود از اهمیت بالايي برخوردار بود. در همین حال در دیگر تحولات مهم هفته گذشته سخنان وزیر امور خارجه در مورد احتمال حصول توافقی نهایی در سه ماه آینده مورد توجه قرار گرفته است.
در تحولات اقتصادی، نكته مورد توجه، نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها است. در همین حال همزمان با تداوم ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه در انتهای هفته گذشته دولت در اقدامی عجیب قبض‌های برق صادر شده را ابطال كرد؛ امری كه به نظر می‌رسد ناشی از جهش خیره‌كننده قبض‌های جدید بوده است. در زمینه طرح هدفمندی یارانه‌ها وزیر امور اقتصادی و دارايی برنامه‌های حمایتی دولت از تولیدكنندگان و مردم را بیان كرد و گفت: شیب اجرای فاز دوم ملایم خواهد بود.
علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در مصاحبه با واحد مركزی خبر، در اين رابطه گفت: در مرحله نخست دولت تصمیم گرفت افزایش قیمت حامل‌های انرژی بسیار محدود و با شیب ملایم باشد كه در مرحله قبل كه اسفند گذشته انجام شد قیمت آب، برق و گاز اعلام شد و شاهد آن بودیم كه قیمت‌های اعلام شده به مراتب از آن چیزی كه در جامعه پیش‌بینی می‌شد، كمتر بود.
وزیر اقتصاد گفت: درباره سایر حامل‌های انرژی كه قیمت آن هنوز اعلام نشده است، نیز این گونه عمل خواهد شد.
وی افزود: دولت تعمد ندارد روند مطلوب كاهش نرخ تورم و پدیدار شدن نشانه‌های رونق اقتصادی را تحت تاثیر عوامل منفی قرار دهد.
طیب‌نیا گفت: در كنار تصمیم‌گیری برای شیب ملایم افزایش قیمت‌ها، بسته‌ای از سیاست‌ها تنظیم شده است كه بتوانیم آثار احتمالی ناشی از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و تورم را كاهش دهیم و آثار احتمالی ركود را به ضد خودش تبدیل كنیم.
وزیر اقتصاد با اشاره به سیاست های تنظیمی دولت گفت: صندوق توسعه ملی طرح‌هایی را كه در جهت كاهش مصرف انرژی اجرا شود، مشمول اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی خواهد كرد. وی افزود: این طرح‌ها همچنین در اولویت پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی قرار گرفته است.
طیب‌نیا گفت: یكی از مشكلاتی كه معمولا پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به وجود می‌آید، افزایش نقدینه خواهی بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش است.
وی افزود: نیازهای بخش سرمایه‌گذاری به‌ویژه برای طرح‌های كاهش مصرف انرژی از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
وزیر اقتصاد درباره دیگر تسهیلات برای آن دسته از تولیدكنندگانی كه در جهت كاهش مصرف انرژی در كشور گام بردارند، گفت: سازمان امور مالیاتی نیز موظف شده است سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی را كه به كاهش مصرف انرژی منجر شود به صورت شتابان مستهلك كند.
وی افزود: با این رویكرد مالیات پرداختی این واحدها كاهش معناداری خواهد یافت.
در همین حال با ابطال قبض‌های برق صادره سیاست دولت در هفته‌های آینده در برخورد با مصرف‌كنندگان مسكونی و صنعتی و همچنین میزان نهایی افزایش قیمت‌ها با ابهام مواجه شده است.
در تحولات اقتصادی همچنين هفته گذشته بهای دیه كه به عنوان فاكتور مهمی در هزینه‌های شركت‌های بیمه به شمار می‌رود تعیین تكلیف شد. وزیر دادگستری نرخ دیه سال 1393 را 150 میلیون تومان اعلام كرد.
به گزارش «ایسنا»، مصطفی پورمحمدی در اين رابطه گفت: نرخ دیه سال 1393، 150میلیون تومان تعیین شده است و این نرخ از اول اردیبهشت اجرایی می‌شود.
وی ادامه داد: برای ماه‌های حرام به این مبلغ (150 میلیون تومان) 30 درصد اضافه می‌شود.
در همین حال در تحولات اقتصادی بازارهای جهانی همچنان نوسانی بودند، در حالی كه انتهای هفته اعلام شد بحران كریمه و اوكراين در حال فروكش كردن است. همچنان بازارهای جهانی از این مساله تاثير مي‌گيرند و پيش‌بيني مي‌شود در صورت كاهش این بحران بهای نفت كاهش يابد. در بازار‌هاي جهانی همچنین بهای محصولات اوره، آمونیاك و متانول تحت تاثیر افزایش تولید ایالات متحده از منبع گاز شیل با كاهش مواجه شده است. بهای متانول به صورت سی اف آر چین به 338 دلار و بهای اوره FOB خلیج‌فارس نیز 293تا 303 دلار در هر تن گزارش شده است. در این شرایط شركت‌های پتروشیمی با محدودیت‌هایي در سود سازی مواجه خواهند شد. در همین حال در بخش فلزات هفته گذشته نگرانی معامله‌گران از افزایش قیمت‌ها ناشی از اجرای طرح هدفمندی و همچنین رشد 2درصدی مالیات بر ارزش افزوده موجب شد تا بهای فلزات در بورس كالا با رشد محدودی مواجه شود. در بازار لندن نیز بهای مس به 6هزار و 631دلار رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب یك هزار و 837 دلار، دو هزار و 57دلار و دو هزار و 121دلار رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود كه در آن شاخص بعد از 5 روز افت مداوم شاهد اندكی بازگشت معادل 42/0 درصد (313 واحد) افزايش بود كه البته كورسویی از امید را ایجاد كرد. در كنار تحولات مربوط به افت شاخص بازار، داد‌و‌ستد در هفته گذشته و به‌ویژه پایان هفته همزمان با شروع فصل مجامع و توقف نمادها بود كه انتظار می‌رود در سه ماه آینده بازار سهام همچنان درگیر برگزاری مجامع باشد؛ امری كه علاوه‌بر امكان تقویت نقدینگی بازار می‌تواند بر قیمت گذاری سهام، به‌ویژه سهامی كه سود نقدی بالا پرداخت مي‌كنند یا سودی پرداخت نمی كنند تاثیر بگذارد.
در گروه پتروشیمی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد انتشار برخی گزارش‌ها از جمله گزارش های شركت‌های پتروشیمی شیراز و كرمانشاه بودند كه این گزارش‌ها در حد برآوردهای اولیه بود.
در این گروه، صورت‌های مالی 12 ماهه پتروشیمی كرمانشاه با كاهش سود همراه بود.
شركت پتروشیمی كرمانشاه كه پیش از این برای سال 92 سود 2052 ریالی را اعلام كرده بود با كاهش 6 درصدی سود خود همراه شده و در عملكرد 12 ماهه به سود 1909 ریالی به ازای هر سهم رسیده است. همچنین شیراز در 12 ماهه سال 92 مبلغ 1486 ریال سود محقق كرده كه نسبت به آخرین سود پیش‌بینی شده (1452 ریال) رشد زیادی نداشته
است.
در این گروه با تاكید وزیر اقتصاد بر احتساب بهای سوخت شركت‌های پتروشیمی براساس قیمت یك هزار ریال آرامشی بر شركت‌های پتروشیمی خوراك مایع و همچنین شركت‌های یوتیلیتی حاكم خواهد شد. اما سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی سود سال مالی منتهی به پایان اردیبهشت 94 را با كاهش 8 درصدی به نسبت سال 93 همراه ساخت و 135ریال سود اعلام كرد. در گروه خودرویی روز چهارشنبه شركت ایران خودرو با صف خرید حق‌تقدم‌های این شركت مواجه شد. در این گروه شركت ایران‌خودرودیزل هم پس از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و با سرمایه 9/498 میلیارد تومانی برای سال 92 زیان 349 ریالی را اعلام كرده است.
شركت علت تعدیل منفی را عدم صدور مجوز صادرات و كاهش میزان فروش اعلام كرده است. در گروه تصفیه نفت، پالایشگاه بندر عباس با انتشار گزارشی از جعل نامه این شركت خبر داد. این اقدام كه یك اقدام مجرمانه به شمار می‌رود نیازمند پیگیری حقوقی مسوولان بازار است. پالایشگاه بندرعباس خاطرنشان كرد: شركت اعلام كرده نامه‌ای كه در خصوص رفع ابهامات نرخ نفت خام و میعانات گازی در سایت‌های بورسی اطلاع‌رسانی شده مورد تایید این شركت نبوده و از سوی شركت به سازمان ارسال نشده است.
بدیهی است، مراتب به صورت مستمر از سوی شركت در حال پیگیری بوده و به محض حصول نتایج نهایی مراتب اطلاع‌رسانی خواهد شد. در گروه پالایشی مجمع فوق‌العاده پالایشگاه تهران با افزایش سرمایه این شركت موافقت كرد.
در مجمع این شركت تصویب افزایش سرمایه 678 درصدی صورت گرفت و برنامه یك افزایش سرمایه 1100 درصدی هم در دستور كار قرار گرفت.
با تصویب این افزایش سرمایه 678 درصدی، سرمایه این شركت 1/6 میلیارد تومانی به 6/47 میلیارد تومان رسید. محل این افزایش سرمایه از اندوخته طرح و توسعه بود و موضوع این افزایش سرمایه نیز جبران مخارج اعلام شده است.
در گروه غذایی، مجمع عمومی عادی سالانه شركت خوراك دام پارس با حضور 91 درصد از سهامداران رسمیت یافت و صورت های مالی سال منتهی به 30 آذرماه شركت نیز در این مجمع به تصویب سهامداران رسید.
در مجمع «غدام» 400ریال از سود 671ریال محقق شده اين شركت تقسیم شد.
در گروه سیمانی عدم اجازه برای افزایش نرخ سیمان به ركود این گروه منجر شده است. در این گروه سیمان ایلام در مجمع خود از یك هزار و 698ریال سود محقق شده 160تومان را تقسیم كرد.
در گروه ساختمانی، مجمع آ‌س‌پ برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه به تنفس خورد. در این گروه مسكن تهران با شایعه فروش پروژه شهید خدامی خود مواجه است.
در گروه دارویی تصمیم دولت بر عدم افزایش نرخ دارو موجب شده است تا گروه دارویی نیز با افت مواجه شود. در گروه حمل‌و‌نقل انتظارات برای بازگشایی نماد حسینا محقق
نشد.
این شركت بعد از رشد قابل توجه سود سال 92 سود سال جاری را نیز نسبت به سال قبل با رشد 21 درصدی اعلام كرده است. شركت سود 1844 ریالی‌اش را به 4987 ریال افزایش داد و برای سال 93 نیز 6054 ریال سود اعلام كرد. در این گروه كشتیرانی دریای خزر نیز با تعادل نسبی همراه بود.
در نماد مخابرات همراه روز یكشنبه شاهد برگزاری مجمع افزایش سرمایه و تقسیم سود خواهد بود كه پرداخت فوری سود می‌تواند به نقدینگی بازار كمك كند.
در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه شرایط مثبتی داشت كه در آن 347میلیارد تومان سهام معامله شد. با این كارنامه در كل هفته ارزش معاملات با افت 6/17 درصدی به 899میلیارد تومان رسید. شمار خریداران نیز با كاهشی 6درصدی در حد 93هزار و 422واحد رقم خورد و در نهایت شاخص نیز با ثبت افت 2/4 درصدی در نهایت 1/6 درصد زیان را برای معامله‌گران ثبت كرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر