بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد:

جزییات افزایش نرخ سیمان

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها منجر به افزایش بهای حامل های انرژی و افزایش بهای تمام شده محصولات سیمانی خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۲۴۴۴
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها منجر به افزایش بهای حامل های انرژی و افزایش بهای تمام شده محصولات سیمانی خواهد شد بنابراین به نظر می رسد افزایش بهای سیمان با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی و تأثیر آن بر صنعت سیمان و افزایش هزینه هایی از قبیل قیمت سوخت و حمل و نقل بر صنعت مذکور، امری منطقی جهت ادامه تولید صنعت سیمان و جلوگیری از متضرر شدن آن باشد.

در همین راستا، شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: براساس بند 2 ماده الف تفاهم نامه بین انجمن و وزارت صنعت و معدن در اریبهشت ماه سال 92، انجمن صنفی سیمان مجاز است بر حسب ضرورت با توجه به هزینه های مرتبط و در نظر داشتن شرایط رقابتی و ایجاد تعادل و مدیریت در بازارهای داخلی، نسبت به تعیین و ابلاغ قیمت فروش (درب کارخانه) انواع سیمان و کلینکر به صورت ملی و منطقه ای بدون وارد شدن شوک شدید به بازار اقدام نماید.

شیخان تصریح کرد: با اینکه افزایش نرخ اعمال شده توسط انجمن در اسفند ماه سال 92 ضمن تنظیم بازار و مدیریت صادرات، هیچگونه شوک جدیدی به بازار وارد نکرده بود اما این اقدام انجمن سیمانی که در راستای افزایش نرخ سیمان در محدوده 14 الی 22 درصدی نسبت به قیمت سیمان در سال 92 بود، از نظر وزارت صنایع غیر قانونی اعلام شد و در نتیجه این افزایش نرخ منتفی شد.

وی افزود: پس از رایزنی های انجمن سیمان و وزارت صنایع در حال حاضر، وزارت صنایع به این نتیجه رسیده که افزایش قیمت اعمال شده از جانب انجمن براساس تفاهم نامه منعقده در اردیبهشت 92 بوده است و هیچگونه اقدام غیر قانونی از سوی انجمن سیمان صورت نپذیرفته است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد: با توجه به اینکه ایران، چهارمین تولیدکننده و همچنین اولین صادر کننده بزرگ سیمان در جهان می باشد بنابراین با توجه به وجود مزیت نسبی در صنعت سیمان باید شرایطی را برای ادامه تولید این صنعت در کشور فراهم آوریم. لذا چنانچه با توجه به اجرایی شدن فاز دوم یارانه ها، افزایش قیمتی در حوزه سیمان اعمال نگردد، در روند تولید سیمان با مشکلاتی مواجه خواهیم شد و شرکت های سیمانی متضرر خواهند شد.

وی در خاتمه افزود: با توجه به مذاکرات و رایزنی های صورت گرفته میان انجمن و وزارت صنعت، تا پایان هفته در مورد نرخ سیمان به نتیجه قطعی خواهیم رسید. همچنین روند مذاکرات تاکنون مثبت بوده است. مطابق مذاکرات و توافقات صورت گرفته، مقرر شده است که قیمت سیمان تا حدودی تعدیل شود و یا زمان افزایش نرخ سیمان اندکی به تأخیر بیفتد. در خاتمه یادآور می شود که هر گونه اقدامی در راستای عدم افزایش قیمت سیمان منجر به ورود مجدد شوک به بازار سرمایه و در نتیجه به هم خوردن تعادل بازار می گردد. در نتیجه با توجه به سیاست گذاری های مثبتی که انجمن سیمان در راستای ارتقای جایگاه سیمان در کشور صورت داده از جمله اینکه صنعت سیمان تنها صنعتی است که رشد آن مطابق افق 14.4 صورت گرفته است و همچنین سیاست گذاری انجمن منجر شده، اختلافی بین قیمت کارخانه و بازار وجود نداشته باشد درنتیجه این انجمن با توجه به حق قیمت گذاری سیمان و سایر سیاست گذاری های خود، موجب ارتقای این صنعت خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
mahdi
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
باسلام
این تنها شما نیستید که برداشتتان از افق 1404 این چنین است 14.4 ...
سید
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
با توجه به افزایش قیمت سوخت افزایش بهای سیمان و انتقال آن بر دوش مصرف کننده بخت برگشته و بدون هیچگونه حق انتخاب دیگری در یک بازار انحصاری و یا شبه انحصاری امری کاملا منطقی!! است. آن هم در شرایطی که سوخت فقط بخش کوچکی از هزینه های تولید را شامل میشود. ولی تغییر در مدیریتها و شیوه های مدیریت و تکنولوژی و افزایش کیفیت و راندمان به جهت افزایش رقابت پذیری و کاهش هزینه ها اصولا امری منطقی نیست.!!؟؟
محمد
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
والا ما نمیدونیم باید خوشحال باشیم یا ناراحت...
یزدان مرفع
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
درصورت بالا رفتن سیمان. باعث گران شدن مستقیم مسکن در آینده نزدیک .