بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر : ۱۳۰۰۶۹
به گزارشخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛وزیر راه و شهرسازی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود با اشاره به اینکه متأسفانه حجم بدهی‌های دولت روبه فزونی بوده است گفت: از آن تأسف بار این است که ما یک رقم دقیقی بابت بدهی دولت به جامعه ارائه نداده‌ایم ولی خوشبختانه در این بسته پیش‌بینی شده است دولت میزان بدهی خود را پایش و رقم دقیقی را اعلام کند.

وی به بدهی‌های وزارت راه و شهرسازش اشاره کرد و افزود: کم توجهی به این موضوع در سنوات گذشته باعث شده بخش عمده‌ای از توان مهندسی کشور کاسته شود.

آخوندی ادامه داد: خوشبختانه این موضوع به خوبی مورد توجه دولت قرار گرفته و دو ابزار مهمی در این لایحه برای این موضوع پیش‌بینی شده است که امیدواریم دولت اقدام به تصویب آن نماید. 

وی با بیان اینکه در ماده 25 این لایحه به پرداخت مطالبات پیمان‌کاران اشاره شده است گفت: مبلغ 20 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در قالب صکوت اجاره پرداخت شود که در بازار بورس قابل معامله است.

آخوندی افزود: این مسئله می‌تواند گردش مالی را در کشور ایجاد کند.

به گفته وی، دولت در پی این بود که مطالبات پیمان‌کاران را به یکباره پرداخت کند تا آنها ضمن بازسازی خود وارد عرصه تولید و سازندگی شوند.

وی همچنین با بیان اینکه دولت در پی ارائه اسناد بدهی خود به پیمانکاران و طلبکاران است افزود: این دو ابزار بسیار مهمی است که می‌تواند در جهت گردش اقتصادی برای فعال کردن حوزه پیمان‌کاری مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دو نکته دیگر که به صورت مستقیم در جهت بحث تجهیز مسکن و حمل و نقل می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند اشاره کرد و اظهار داشت: پیش‌بینی شده بانک‌‌ها بتوانند از بابت مطالباتشان به عنوان بانک‌های عامل که از محل وجوه حساب‌ ذخیره ارزی تسهیلات ارائه داده‌اند مطالبات آینده خود را در بازار تنظیم کرده و 10 هزار میلیارد تومان اوراق بفروشند.

وی با اشاره به ماده 4 لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور افزود: تمام حوزه ما متأثر از نحوه تخصیص منابع و سیستم بانکی است و همچنین بحثی در خصوص خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری نیز مطرح شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه مسکن چند سیاست عمده پیش‌بینی شده است تصریح کرد: توان ساخت 80 تا 100 میلیون مترمکعب در سال پیش‌بینی شده است که ناشی از برآورد ما از نیاز مسکن کشور (تقاضاهای جدید و بد مسکنی ) بد مسکنی یعنی هم اکنون بیش از یک میلیون خانواده در یک اتاق زندگی می‌کنند

**پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی

آخوندی در ادامه با بیان اینکه پیشنهادی را به بانک مرکزی ارائه داده‌ایم گفت: با توجه به شهرهای مختلف و قیمت مسکن در این شهرها پیشنهاد داده‌ایم که در حدود 40 تا 50 درصد ارزش واحد مسکونی را از طریق بانک و پس‌انداز خود متقاضیان تأمین مالی کنیم.

وی افزود: همچنین مبلغ اقساط اجاره به طوری باشد که حدود 40درصد درآمد قشر متوسط را به خود اختصاص دهد که خوشبختانه کلیات این پیشنهاد مورد تصویب بانک مرکزی قرار گرفته است.

به گفته وی، بنابراین در حوزه مسکن بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و یا افزایش پایه پولی می‌گردد.

آخوندی همچنین با اشاره به اینکه به دلیل تخصیص بد و دستوری منابع در حال حاضر بخش عمده‌ای از منابع به بخش‌هایی اختصاص یافته که امکان بازپرداخت ندارند گفت: اما بخش مسکن بخشی است که می‌تواند هم بازپرداخت را انجام دهد و هم زمینه را برای ایجاد اشتغال بیشتر فراهم کند.

**تحولات حوزه حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش‌بینی ما در حوزه حمل و نقل ریلی رشد میزان بار به 250 میلیون تن با فرض رشد 3 درصدی اقتصاد است افزود: پیش‌بینی می‌شود در بخش ریلی میزان حمل و نقل بار از 32 میلیون تن به 200 میلیون تن و در بخش مسافری از 26 میلیون نفر به 58 میلیون نفر افزایش یابد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر