بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
کد خبر : ۱۳۰۲۵۷
پیش از ظهر امروز محمدرضا نعمت زاده به همراه جمعی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون و مدیران استانداری و مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با حضور در ورامین از نزدیک با مشکلات و دغدغه های فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران شهرک های صنعتی مستقر در این شهرستان آشنا شد.
شهرستان ورامین در زمینه های صنعتی و اقتصادی دارای پتانسیل و ظرفیت های ویژه ای می باشد و استقرار شهرک های صنعتی نظیر چرمشهر، ملاآقایی جوادآباد و لکه صنعتی خیرآباد نشان دهنده حضور صنعتگران و فعالان اقتصادی در این عرصه است.

مسئولان ورامین در این نشست خواستار مستثنی شدن شهرک های صنعتی از قانون شعاع 120 کیلومتری استان تهران، تبدیل شدن لکه صنعتی خیرآباد به شهرک صنعتی خصوصی و حل مشکلات و معضلات سرمایه گذاران این لکه، حمایت از تعاونی های فرش و قالی بافان و بر طرف شدن مشکلات سرمایه گذاران شهرک های صنعتی ملاآقایی و چرمشهر شدند.

نباید چرم به صورت خام صادر شود/ صنایع تکمیلی پسته در ورامین راه اندازی شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به پتانسیل ورامین در زمینه تولید پسته اظهار داشت: دولت با راه اندازی صنایع تکمیلی برای تولید پسته با نام ورامین موافق است تا زمین صادرات این محصول به خارج از کشور فراهم شود.

محمدرضا نعمت زاده با انتقاد از صادرات چرم به صورت خام به خارج از کشور افزود: چرا باید در کشور، چرم به صورت خام به سایر مناطق جهان صادر شده و سپس کشورهای دیگر با چند برابر قیمت آن را به ما بفروشند که شهرک صنعتی چرمشهر می تواند در این زمینه از پتانسیل و ظرفیت های موجود خود استفاده کرده و زمینه تولید و صادرات چرم را فراهم کند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در شهرک های صنعتی و لکه صنعتی در ورامین ادامه داد: دولت تلاش دارد تا زمینه حضور سرمایه گذاران را در فعالیت های اقتصادی فراهم کند به همین خاطر وزارت صنعت تا حد توان در زمینه حل مشکلات شهرک های صنعتی در این منطقه اقدام خواهد کرد.

بخشی از درآمد صادرات به گسترش شهرک های صنعتی اختصاص میابد

نعمت زاده اضافه کرد: شهرک های موجود چرمشهر و سالاریه در ورامین پتانسیل و ظرفیت های بسیاری برای اشتغالزایی دارند و در صورت بی توجهی به این موضوع، جوانان برای اشتغال به تهران می آیند که این امر مشکلات عدیده ای را بوجود خواهد آورد به همین خاطر وزارت صنعت با جدیت به دنبال حل مشکلات شهرک های صنعتی است.

این مسئول عنوان کرد: خوشبختانه در مصوبه دولت برای خروج از رکود که به مجلس ارائه شده است، قسمتی از درآمدهای صادرات برای گسترش شهرک های صنعتی تخصیص داده می شود که این مسأله می تواند زمینه رشد و شکوفایی این شهرک ها را فراهم کند.

برخی مناطق ویژه اقتصادی کارایی لازم را ندارند

وی با اشاره به درخواست مسئولان ورامین برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان گفت: راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی از دغدغه ها و خواسته های مسئولان و مردم ورامین است اما احداث مناطق ویژه اقتصادی باید هدفمند باشد که متأسفانه در برخی موارد این مناطق کارایی لازم را نداشته که مشکل اصلی آن هدف‌گذاری نامناسب بوده است اما راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در ورامین را پیگیری می کنم.

نعمت زاده با اشاره به تلاش دولت برای خروج کشور از رکود اقتصادی متذکر شد: همان‌طور که رئیس جمهور در همایش خروج از رکود اعلام کرد، اجرایی شدن بسته خروج از رکود نیاز به زمان دارد و طبیعی است که خیلی از تصمیمات مانند خروج از رکود اقتصادی یک‌شبه انجام نمی‌گیرد اما مردم شاهد آن هستند که بخشی از وعده‌های دولت انجام شده است.

تشکیل منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم ترین مطالبات مردم ورامین است

حجت الاسلام سید محسن محمودی نیز در این نشست با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و امام راحل درباره ورامین اظهار داشت: شهرستان به دلیل سابقه تاریخی و دینی همواره مورد احترام و تکریم بزرگان قرار داشته است به طوری که امام راحل فرمودند که مردم ورامین حق ویژه ای بر گردن ما دارند و مقام معظم رهبری نیز از ورامین به عنوان سرزمین پاک یاد کردند.

امام جمعه موقت ورامین افزود: در دولت های گذشته وعده های زیادی به مردم ورامین داده شد که برخی از آنان عملیاتی نگردید که از دولت جدید انتظار می رود که زمینه ابلاغ فرمانداری ویژه، راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی، تشکیل صدا و سیمای شهرستان های استان تهران را فراهم کند و خدمت بزرگی را به وارثان 15 خرداد انجام دهد.

محمودی متذکر شد: یکی از مهمترین مطالبات مردم و مسوولین شهرستان ورامین، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است که این امر به دلیل مجاورت ورامین با تهران و برخی جاده های ترانزیتی و حضور شهرک های صنعتی متعدد در این منطقه غیر قابل اجتناب است.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ورامین با مشکلات و موانع متعددی روبرو هستند و در سالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی تولید ملی و حمایت از اقتصاد مقاومتی تأکید دارند، باید زمینه حل این معضلات توسط مسئولین دنبال شود.

برخی سرمایه گذاران اقتصادی گرفتار بوروکراسی اداری شده اند

این مسئول تأکید کرد: امروز برخی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی حاضر در شهرک های صنعتی ورامین با مشکلات و موانع متعددی روبرو هستند که بسیاری از آنان در سایر مناطق کشور نیز وجود دارد و باید مسئولان دولت برای این معضلات چاره ای بیاندیشند.

محمودی اضافه کرد: دشمن تمام توان خود را با اعمال تحریم های ظالمانه بر ضد ملت ایران و نظام اسلامی برای ضربه زدن به روند اقتصادی کشور به کار بسته است و تنها راه برون رفت از این مشکل، تکیه بر توان داخلی و حمایت از تولید ملی و فعالان اقتصادی است.

وی تأکید کرد: برخی سرمایه گذاران در زمینه اعطای تسهیلات در بانک ها و بوروکراسی اداری دچار مشکلات و موانع متعددی هستند که اجازه نمی دهد از تمامی پتانسیل و ظرفیت های ورامین در زمینه های اقتصادی استفاده شود که باید در این رابطه مسئولان عالی کشور با عزم ملی و مدیریت جهادی مشکلات را رفع کنند.

طرح و مطالعه کارشناسی احداث منطقه ویژه اقتصادی در ورامین مصوب شده است

همچنین سید حسین نقوی حسینی نیز در این نشست اظهار داشت: در سطح شهرستان ورامین بیش از سه شهرک صنعتی شامل شهرک صنعتی شهید ملاآقایی جوادآباد، شهرک صنعتی چرمشهر فعال هستند و در کنار آن یک لکه صنعتی نیز در خیرآباد زمینه رونق فعالیت های اقتصادی در این شهرستان را فراهم می کند.

نماینده مردم ورامین، پیشوا  قرچک در مجلس شورای اسلامی افزود: کار مطالعاتی منطقه ویژه اقتصادی در ورامین به پایان رسیده و مصوب شده است و حال باید دولت این موضوع را به تصویب رسانده و آن را به مجلس ارائه کند که وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه می تواند نقش مهمی را ایفا کند.
منبع :انتخاب
اشتراک گذاری :
ارسال نظر