بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
سوال این است مبدا کشوری که پهپاد از آن برخواسته کدام کشور بوده و اینکه آیا مقامات به این اطمینان رسیده اند که آذربایجان در این قضیه نقشی نداشته است. در غیر این صورت دیدار رئیس قوه مجریه با وزیر آذربایجانی و تاکید بر گسترش روابط صمیمانه، آیا مبتنی بر منافع ملی است؟
کد خبر : ۱۳۳۴۵۵
اوائل شهریور ماه بود که روابط عمومی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفته و سرنگون شده است.

طبق اطلاعیه، هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادار گریز بود و قصد نفوذ به حریم منطقه‌ هسته ای نطنز را داشت که با هوشیاری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفت.

از همان لحظه که خبر سرنگونی پهپاد اسراییلی «هرمس ۴۵۰»منتشر شد یکی از سوالات مهم مطرح شده این بود پهپاد قبل از رسیدن به تاسیسات نظنز  چه مسیری را طی کرده و از کدام نقطه عملیاتش را آغاز کرده است. در این بین نام برخی از دولت ها از جمله یکی از کشورهای عربی و یا یکی از همسایگان شمالی ایران که مرتکب این اقدام خصمانه علیه ایران شده اند در راس گمانه زنی ها قرار گرفت و همه منتظر برخورد با کشور مبدا پرواز بودند.

گفتنی است سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، همان موقع اعلام کرده بود پهپاد از یکی از کشورهای منطقه شمال جمهوری اسلامی ایران که در گذشته در منطقه سرزمینی اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده، به سوی ایران ارسال شده است. در پی این سخنان بود که بیشتر گمانه زنی ها جمهوری آذربایجان را نشانه رفت.

اما همان موقع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، پرواز پهپاد هرمس - ۴۵۰ از خاک کشورش را رد و «واقف درگاهلی» رئیس بخش مطبوعاتی وزارت دفاع آذربایجان در گفتگو با خبرگزاری ترند با اعلام این که چنین اخباری با هدف تخریب روابط دوستانه آذربایجان با کشورهای همسایه منتشر می شود، گفت: از این نوع پهپادها در نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان استفاده نمی شود.

این در حالی است که امروز نیز سایت پرس تی وی گزارش داده افشای محل پرواز این پهپاد اسرائیلی حاکی از نقش باکو در ماموریت جاسوسی رژیم اسرائیل است. به گزارش پرس تی وی، پهپاد «هرمس» که در تاریخ یک شهریور (۲۳ اوت) پس از طی ۳۰۰ کیلومتر مسافت هوایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد به سوی تاسیسات غنی‌سازی نطنز در مرکز ایران در حرکت بود.

همزمان رضا نجفی، سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، با ارسال نامه‌ای به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس ضمن اشاره به تجاوز اخیر پهباد جاسوسی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز کشورمان در نطنز، این اقدام تجاوزکارانه را محکوم و ضمن اشاره به غیرقابل نقض بودن حریم تاسیسات صلح آمیز هسته ای خواستار محکومیت آن از سوی جامعه بین المللی گردید.

اگر چه آژانس تا الان واکنش جدی به این موضوع نداشته اما حدود سه هفته پس از سقوط پهپاد، دیروز حجت الاسلام روحانی با وزیر اقتصاد آذربایجان «شاهین مصطفی یف» دیدار و خواهان گسترش روابط با جمهوری آذربایجان شد. رئیس جمهور با اشاره به اینکه نهال روابط دوستانه و صمیمانه ایران و آذربایجان باید تنومندتر شود، گفت: نباید به کشورهای ثالث اجازه دهیم که در روابط صمیمی تهران - باکو اخلال ایجاد کنند.

حال سوال این است مبدا کشوری که پهپاد از آن برخواسته کدام کشور بوده و اینکه آیا مقامات اجرایی جمهوری اسلامی ایران به این اطمینان رسیده اند که آذربایجان در این قضیه نقشی نداشته است. در غیر این صورت سه هفته پس از این اتفاق، دیدار رئیس قوه مجریه و دومین مقام ساختار رسمی با وزیر آذربایجانی و تاکید بر گسترش روابط صمیمانه، آیا مبتنی بر منافع ملی است؟

لازم به گفتن است که تاسیسات هسته‌ای ایران همواره هدف فعالیت‌های جاسوسی سرویس‌های مخفی آمریکا و اسرائیل بوده‌اند که بارها برای انجام اهداف خود از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده‌اند؛ با وجود این، نیروهای نظامی ایران این تلاش‌ها برای جاسوسی از این مکان‌ها را ناکام گذاشته‌اند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
عزیزم وقتی دوستان 2 روز زودتر به استقبال توافق ژنو میرن و 2 روز زودتر از موعود توافق ، غنی سازی متوقف میکنن دیگه انتظاری اینو هم باید داشته باشی
مهدی
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳
موعد*
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
البته من هم مثل شما فکر میکنم بهتر بود دومین مقام رسمی کشور چند تا چمافداربرمیداشت و به جنگ وزیر تاجیکستانی میرفت و کلیه روابط را با انها قطع میکردتا انوقت قشنگ مبتنی بر منافع ملی باشد
ناشناس
United States of America
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
گاهی اوقات انسان احساس می کند مقامات ایرانی با مفاهیم اساسی در حقوق بین الملل آشنایی ندارند و شاید بد نباشد برای این بزرگواران کلاس های توجیهی و آشنایی با حقوق بین الملل گذاشته شود تا عزیزی برای توجیه کم آوردن خود بخشی از اسناد حقوق بین الملل (قطعنامه)
را کاغذ پاره نخواند و عزیز دیگری به وزیر کشور کوچکی که سابقه تارخی در منطقه هم ندارد و ازی هر تلاشی برای ضربه زدن به ایران و هویت ایرانی خود داری نمی کند و آشکارا محلی برای انواع گردهمایی های ضد ایرانی شده وقت ملاقات ندهد و حداکثر سطح ملاقاتی که به چنین افرادی داده می شود از مشاور رئیس جمهوری تجاوز نکند . وقتی مصداق های صیانت از منافع ملی رعایت نمی شود انسان احساس می کند منافع ملی در ایران یعنی .........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۵
بدتر ازاینهاشم دیدیم داداش مثل حمله عراق به ایران جنگ تحمیلی هشت ساله هزاران شهیدو جانباز و مفقودالاثر میلیاردها تومن خسارت و....اما حالا کمکشون میکنیم ازاین بدترم میشه
محمود
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
اعتدال خوبه .امانه درمقابل کشوری که به شما ضربه می زندبعد بگوییدخوش آمدید.فقط روابطمان ضعیف نشه !!!.مطمین باشیداین کشورهای ضعیف اقتصادی وضعیف النفس بازهم بااندک پولی که ازصهیونیستها خواهند گرفت باز هم به ما ضربه خواهند زد.پس کوتاه آمدن اشتباه فاحشی است .....