بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
یک نشریه آلمانی در مطلبی به دلایل تردیدهای آنکارا برای اقدام نظامی علیه داعش پرداخته و از نگرانی ترکیه درباره قدرت گرفتن بشار اسد در سایه چنین اقدامی خبر داد.
کد خبر : ۱۳۵۳۹۳
به گزارش تسنیم، نشریه "فوکوس" در مطلبی به این مسئله پرداخته و نوشت: چند روز پیش پارلمان ترکیه تصمیم گرفت تا علیه داعش در عراق و سوریه دست به اقدام نظامی بزند، البته تا به حال آنکارا از این امر اجتناب کرده است. این در حالی است که تروریسم داعش جلوی مرزهای ترکیه قرار دارند و شهر کوبانی (عین العرب) در استان حلب که در نقاط مرزی با کشور ترکیه قرار دارد در آستانه سقوط به دست داعش است. این نشریه آلمانی در ادامه پرسش هایی را مطرح کرده د و به آن ها پاسخ داده است.

چرا ترکیه هیچ گونه اقدام نظامی علیه داعش را انجام نمی دهد؟

ابتدا ترکیه دلایل این خودداری خود را گروگان های ترکی عنوان می کرد که در دست داعش اسیر بودند که البته در ماه سپتامبر آزاد شدند. پس از آن پارلمان ترکیه برای عملیات نظامی علیه داعش چراغ سبز نشان داد، اما تا به حال تنها نیروهای ترک به سمت مرزها کشیده شده اند.

"ایلتر توران" پروفسور علوم سیاسی دانشگاه بیاگی استانبول درباره دلایل این موضع دولت ترکیه اظهار داشته است که آنکارا از حملات احتمالی گروه داعش روی ترکیه به عنوان واکنشی روی حملات هوایی ائتلاف بین المللی مبارزه با این گروه تروریستی می ترسد. یک حمله نظامی ترکیه علیه داعش می تواند زمینه ورود این تروریست ها به این کشور را فراهم کند.

همزمان ترکیه نگران است که یک عملیات نظامی علیه داعش بتواند به تقویت رژیم بشار اسد در سوریه منجر شود. ترکیه مدت هاست که کناره گیری رئیس جمهوری سوریه را درخواست می کند.

مناسبات ترکیه با مبارزان کرد چگونه است؟
کردها به دولت ترکیه این انتقاد را وارد می کنند که داعش را انکار کرده و کردهای ترکیه را که می خواهند در جنگ با داعش مشارکت کنند از سفر به سوریه ممانعت می کند. ترکیه می خواهد از این مسئله جلوگیری به عمل آورد که فعالان کرد با ارتباط خود با حزب کارگران کردستان (PKK) و از طریق یک مداخله نظامی بتوانند تقویت شوند.

حزب کارگران کردستان برای حقوق و استقلال بیشتر در جنوب شرقی ترکیه مبارزه می کند. البته ترکیه در عین حال مذاکرات صلح با این گروه را انجام می دهد. "عبدالله اوجالان" رهبر زندانی حزب کارگران ترکیه در این باره هشدار داده است که اگر شهر کوبانی در سوریه سقوط کند و به دست داعش بیافتد این به مفهوم پایان روند صلح ما با آنکارا است.

آیا ترکیه با داعش روابطی دارد؟
آنکارا این اتهامات مبنی بر اینکه سیاست ترکیه در صعود داعش نقش دارد را شدیدا رد می کند. اما بر اساس گزارش های مطبوعاتی باید ۴۹ گروگان ترک در دستان داعش در ازای آزادی ۱۸۰ جنگجوی این گروه تروریستی آزاد شده باشند. رئیس جمهوری ترکیه اعتراف کرده است که آنکارا مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک با این تروریست ها انجام داده است اما هیچ پولی رد و بدل نشده است.

چه چیزی می تواند ترکیه را به سمت مداخله در سوریه سوق دهد؟
پیش روی های تروریسم داعش در شمال سوریه این نگرانی را در ترکیه ایجاد می کند که جزئی از خاک این کشور که در حلب سوریه واقع شده و آرامگاه سلیمان شاه (از پادشاهان سابق عثمانی) در آن قرار دارد هدف بعدی این تروریست ها باشد. به موجب موافقتنامه‌ای که به امضاء فرانسه و اجلاس مجلس ملی ترکیه در سال ۱۹۲۱ رسید ــ و این پیش از آن است که سوریه به یک جمهوری مستقل بدل شود (و امپراطوری عثمانی رسماً منحل شود) ــ مقبره سلیمان‌‌شاه بخشی از خاک ترکیه محسوب می‌شود. ترکیه تهدید کرده است که اگر سربازان ترک مستقر در اطراف این آرامگاه مورد حمله قرار گیرند با اقدام متقابل آنکارا روبرو خواهند شد. هم رئیس جمهوری و هم نخست وزیر ترکیه تاکید کرده اند که تنها یک حمله روی این آرامگاه یک عملیات نظامی ترکیه در سوریه را ایجاد خواهد کرد.

ترکیه از غرب چه انتظاراتی دارد؟
آنکارا ایجاد یک منطقه امنیتی در سوریه برای پذیرش پناهندگان و همچنین امنیت مرزهای خود را خواستار است. البته این امر ظاهرا تنها زمانی امکان پذیر است که نیروهای زمینی خارجی به سوریه وارد شوند.

درخواست دیگر ترکیه ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه است. البته بر اساس اطلاعات واشنگتن چنین اقدامی در حال حاضر در دستور کار نیست و بخصوص موافقت شورای امنیت سازمان ملل را می خواهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر