بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
تهران - ایرنا - یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: دولت برای خروج اقتصاد از پدیده رکود و حرکت به سمت رونق و ثبات مصمم است از نظرات کارشناسی بهره بگیرد اما باید فضای کلی حاکم بر جامعه نیز پذیرای الزامات و پیامدهای اجرای این تصمیمات درست باشد.
کد خبر : ۱۳۶۰۴۷
سهیل اخوان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: رونق تولید، مبارزه با رانت خواری، ایجاد مشوق های لازم برای سرمایه گذاری از جمله خواسته های دولت است اما کم نیستند برنامه های کارشناسی که به عدم آمادگی فضای عمومی و مهیا نبودن بسترهای لازم برای اجرای آنها، متوقف شده است.

وی افزود: رکود تورمی ترکیب دو معضل اقتصادی تورم بالا و نرخ پایین رشد اقتصادی است که عوارض و پیامدهای نامطلوبی از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بر جامعه تحمیل می کند.

این اقتصاددان افزود: مسئولان کشور و اقتصاددانان در مواجهه با این پدیده، تلاش می کنند با استفاده از سیاست های مختلف پولی و مالی راهکاری را برای مهار آن بیابند اما با توجه به ویژگی های ساختاری اقتصاد ایران، کسری بودجه های مداوم و شوک های ارزی حاصل از درآمد نفت و بی انضباطی مالی و سیاست انبساطی پولی رسیدن به این راهکار با دشواری هایی همراه است.

وی تاکید کرد: از این رو مجریان بسته خروج غیرتورمی از رکود نیز باید به همانقدر که زمان خود را صرف تدوین سیاست های این بسته کرده اند، انرژی لازم را برای ایجاد بستر اجرای آن نیز صرف کنند.

اخوان با بیان اینکه نگرانی مردم از گرانی و تورم با وجود کاهش چشمگیر آن طی یک سال گذشته ادامه دارد، افزود: مردم منتظرند دولت پس از یک سال به صورت عملیاتی تر پا به عرصه بهبود معیشت آنان بگذارد. 

وی افزود: گرچه در یک سال فعالیت دولت، نرخ تورم کاهش قابل توجهی داشته اما عموم جامعه همچنان با گرانی مشکل دارند و با اینکه مسئولان و کارشناسان عنوان می کنند که کاهش نرخ تورم به معنای ارزان شدن نیست اما برداشت جامعه از تورم همان گرانی است.

این اقتصاددان تاکید کرد: با توجه به اینکه آثار این بسته در میان مدت آشکار خواهد شد، مقام های اقتصادی کشور باید بپذیرند که اجرای موفق این بسته نیازمند توجیه کامل افکار عمومی است تا با پذیرش آن، منتظر فرآیند اثربخشی و زمان آشکار شدن نتایج باشند.

وی افزایش صادرات را یکی از راهکارهای خروج از رکود و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور دانست و افزود: در بحث صادرات، موانعی پیش روی اقتصاد کشور قرار دارد که برخی از آنها در حوزه بین المللی مانند تحریم ها تعریف می شود و برخی دیگر به موضوعات داخلی مربوط است. 

اخوان، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را راهکار دیگر خروج از رکود اقتصادی دانست و افزود: امروزه اقبال زیادی نسبت به موضوع اقتصاد مقاومتی در جهان بوجود آمده و اقتصاد مقاومتی پویا به عنوان یک اولویت در جهان مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان شیوه ای برای پاسخ به بحران ها و روشی برای اجرای برنامه های نوسازی و بازسازی کشورها به کار می رود. 

وی ادامه داد: از این منظر اقتصاد مقاومتی پویا به معنی برخورد با مشکلات و چالش های بلندمدت در طول زمان است و هدف پایان ناپذیر اقتصاد مقاومتی پویا، حصول پایداری و رقابت پذیری عنوان می شود. 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران در دوره رکود تورمی بسر می برد و دولت با ارایه بسته سیاستی خروج از رکود اقتصادی را دنبال می کند، افزود: کارشناسان با گرایش های سیاسی مختلف درباره این بسته سیاستی اظهار نظر کرده اند؛ برخی مجموعه پیشنهادی دولت را مفید و عده ای دیگر ناکافی و تعداد کمی نیز مضر دانسته اند.

وی افزود: اما به نظر می رسد دولتمردان مصمم به همراه سازی حداکثری نخبگان برای پیشبرد این بسته در سایر نهاد های حاکمیت به ویژه مجلس شورای اسلامی هستند چرا که بخشی از آنچه دولت در قالب برنامه خروج غیرتورمی از رکود به دنبال اجرای آن است نیازمند تصویب قوانینی در مجلس است.

گفتنی است؛ ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز درباره این بسته سیاستی اظهار داشت: هرچند سیاست های خروج از رکود، آثار تورمی خواهد داشت اما تورم بسته خروج از رکود تورمی کمتر از 25 درصد خواهد بود.

وی با بیان اینکه در پایان سال 94 نرخ تورم به 15 درصد کاهش خواهد یافت، افزود: این حداکثر تورمی است که می تواند محقق شود، ضمن اینکه دستاورد حاصل از بسته خروج از رکود نیز کمتر از این نرخ خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر