بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
کد خبر : ۱۳۸۳۴۰

صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرآنلاین درپاسخ به این سئوال که به نظر شما ایران و غرب تا موعد مقرر در توافق نامه ژنو یعنی (24نوامبر) -سوم آذر- به توافق می رسند؟ گفت: آنچه مسلم است هم مسئولان ارشد تیم مذاکره کننده ایران وهم جان کری و کاترین اشتون به صراحت گفته اند که در مسیر مذاکره به عقب برنمی گردیم.

وی افزود:اگر تا سوم آذر نیز وضعیت همان طوری که الان هست، باقی بماند فقط مذاکرات بر سر موضوعات مورد اختلاف ادامه پیدا خواهد کرد اما نه مذاکرات قطع می شود و نه ما به گذشته برمی گردیم چراکه نه جمهوری اسلامی و نه آمریکایی ها می خواهند که به شرایط سال 91 و دوران احمدی نژاد برگردیم.

وی ادامه داد:حتی اگر فرض بگیریم که چنین چیزی را هم به صراحت نگفته بودند،مشخص است که دوطرف نمی خواهند به دوران احمدی نژاد و جلیلی برگردند چراکه اگر تمایلی برای برگشت به آن دوران داشتند،ظرف یکسال گذشته یعنی از شهریور 92 تا به امروزچندصدساعت مذاکرات بین مقامات ارشد ما و وزیر خارجه آمریکا ونماینده اتحادیه اروپا صورت نمی گرفت.

زیبا کلام یادآور شد که حدود دوماه از این 15 ماه که گفتگوها از سرگرفته شده به اندازه 4 سال دوران احمدی نژاد دوطرف بایکدیگر مذاکره صورت گرفته است، از این رو، این مذاکرات و تداوم آن نشان می دهد که دو طرف می خواهند به نتیجه و توافق برسند.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در مقابل دو طرف، جاده پر از سنگ لاخی به نام 35 سال دشمنی و بی اعتمادی میان ایران و آمریکاست؛ لذا حرکت به سمت جلو به هیچ وجه سریع نیست همچون فردی که در زمین مین گذاری شده حرکت می کند و یا اتوموبیل پنچری که در جاده ای ناهموار و سنگ لاخ حرکت می کند یقینا با سرعت بسیار کم راه می رود اما نکته مهم عزم و اراده ایران و آمریکا برای باز شدن گره کور پرونده هسته ای ایران است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر