بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
در تحلیل بنیادی مجتمع معادن مس تکنار بررسی شد:

فرصتها و تهدیدهای "تکنار"

صندوق بازنشستگي كشوري مالك 39.99 درصد از سهام شركت تكنار مي­باشد و با توجه به خريد 20 درصد از سهام اين شركت توسط شركت صدر معادن ایرانیان که متعلق به شرکت صنايع معدني آتيه صبا ايرانيان (كه از شركتهاي زيرمجموعه صندوق بازنشستگي كشوري مي­باشد) می باشد، در حال حاضر 59.99 درصد سهام در اختیار صندوق بازنشستگي كشوري مي­باشد
کد خبر : ۱۳۸۴۲۱
نویسنده :
مریم رحمتی

تاریخچه
كانسار پلي متال تكنار در فاصله 280 كيلومتري جنوب غربي شهرستان مشهد و 30 كيلومتري شمال غرب شهر بردسكن و 5 كيلومتري غربي روستاي كلاته جمعه واقع است .

كانسار تكنار در سال 1346 با دريافت گواهي كشف  به عنوان كانسار پلي متال مس- روي- سرب شناخته شده و در سال 1347 با پروانه بهره برداري به نام شركت سهامي معدن لوت در تاريخ 74.2.10 وارد عرصه توليد گرديده است. اين كانسار از معادن تكنار1، تكنار2، تكنار3 شمالي و تكنار 3 جنوبي تشكيل شده است.

بر اساس گزارش هاي موجود تا سال 1356 مقدار 172 هزار تن كانسنگ استخراج و در كارخانه كانه آرايي مستقر در معدن زنگالو واقع در شمال شرقي معدن تكنار كانه آرايي و كنسانتره آن به بازار عرضه گرديده است . از اين كانسار سه نوع كنسانتره مس ، روي و سرب توليد شده است . بنابه دلايل گوناگون اين معدن از سال 1357 الي 1373 تعطيل بوده است . شركت پارس فدك از سال 1373 اين معدن را خريداري و اقدام به عمليات اكتشافي محدودي مي­نمايد اما مجدداً در سال 1375 آنرا تعطيل كرده است. در سالهاي 1375 الي 1378 اين معدن در اختيار وزارت معادن و فلزات بوده و در سال 1378 به شركت احياء صنايع خراسان واگذار شده است.

صندوق بازنشستگي كشوري مالك 39.99 درصد از سهام شركت تكنار مي­باشد و با توجه به خريد 20 درصد از سهام اين شركت توسط شركت صدر معادن ایرانیان که متعلق به شرکت صنايع معدني آتيه صبا ايرانيان (كه از شركتهاي زيرمجموعه صندوق بازنشستگي كشوري مي­باشد) می باشد، در حال حاضر 59.99 درصد سهام در اختیار صندوق بازنشستگي كشوري مي­باشد .

ترکیب سهامداران

فرصتهاو تهدیدهای

مقایسه روند EPS شرکت

فرصتهاو تهدیدهای

* شرکت در مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مورخ 92.6.3 سرمایهء خود را از 39.900 میلیون ریال به 60،000 میلیون ریال (معادل 38/50%) از محل مطالبات و آوردهء نقدی سهامداران افزایش داد.

* همچنین شرکت در راستای افزایش سرمایه، افزایش سود خالص هر سهم را از 195 ریال به 390 ریال پیش بینی نمود که در همین راستا توانسته است در گزارش 9 ماهه 240 ریال معادل 62% از سود پیش بینی شده را پوشش دهد ولی در پایان سال مالی نیز تنها توانست 231 ریال محقق نماید.

* شرکت در زمان افزایش سرمایه بیان نمود که تنها ریسکی که می تواند این شرکت را تهدید نماید تأمین مواد اولیه می باشد.

شرکت هدف از این افزایش سرمایه را در دو بخش تشریح نمود

1. اجرای طرح توسعه که منجر به افزایش 50% ظرفیت تولید گردیده است که در سناریوی شماره (2) تحلیل کارشناسی برآورد شده است؛

2. اصلاح ساختار مالی و تأمین سرمایه در گردش که در همین راستا شرکت توانسته است هزینه های مالی خود را به میزان 111 میلیون ریال در گزارش واقعی دوره مالی منتهی به 31/06/1393کاهش دهد، که انتظار می رود میزان هزینه های مالی در پایان سال مالی 1393 به صفر نیز برسد.

در این تحلیل کارشناسی دو سناریو در نظر گزفته شده است

سناریوی شماره(1) : در این سناریو مقدار تولید و فروش بر اساس مابه التفاوت میزان تولید و فروش 6 ماهه اول و دوم سال مالی 1392، به مقدار تولید و فروش 6 ماهه ابتدای سال مالی 1393 اضافه شده است. در خصوص نرخ فروش محصولات نیز نرخ فروش برای پایان سال مالی 1393 براساس نرخ فروش 6 ماهه ابتدای سال مالی 1393 در نظرگرفته شده است.

سناریوی شماره(2) : در این سناریو مقدار تولید و فروش بر اساس 50% افزایش براساس تولید و فروش پایان سال مالی 1392 محاسبه شده است. در خصوص نرخ فروش محصولات نیز نرخ فروش برای پایان سال مالی 1393 براساس نرخ فروش 6 ماهه ابتدای سال مالی 1393 در نظرگرفته شده است.

جدول مقدار تولید

فرصتهاو تهدیدهای

جدول مقدار فروش

فرصتهاو تهدیدهای

جدول مبلغ فروش

(نرخ فروش هر تن برای هر دو سناریو بر اساس نرخ فروش 6ماهه ابتدای سال مالی 93 محاسبه شده است.)

فرصتهاو تهدیدهای

پیش بینی تحلیلی سود سال مالی 93

(کلیه مبالغ درج شده به میلیون ریال می باشد.)

فرصتهاو تهدیدهای
فرصتهاو تهدیدهای

1. کاهش مبلغ فروش 6ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل علاوه برکاهش نرخ جهاني مس و کاهش مواداوليه توليد به دليل انجام عمليات استخراج موادمعدني مي باشد.

2. افزايش فروش وبهاي تمام شده کالاي فروش رفته وبه تبع آن سودناخالص وسود عملياتي وسودخالص درپیش بینی تحلیلی سال مالی93 درمقايسه باعملکرددوره مشابه، علاوه براعمال مراقبتهاي لازم به منظوربهره وري مناسب تر، عمدتا ازاجراي طرح افزايش ظرفيت توليدناشي شده که ازابتداي سال 92 به مرحله اجراءدرآمده است.

مقایسه نسبت های سودآوری

فرصتهاو تهدیدهای

نکات قابل تأمل در خصوص شرکت

1. انتقال از بازار پایه به بازار عادی فرابورس؛

2. قرارداد پیش فروش کلیه تولیدات شرکت در مهرماه منعقد و امضاء گردیده است؛

3. درجه خلوص مس این شرکت بسیار بالا می باشد؛

4. افزایش سرمایه 1500% در دستور کار شرکت می باشد.

تهیه و تنظیم:

مائده کیانی هرچگانی

کارشناس ارشد مالی


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
سلام لطفا با توجه به افزایش ظرفیت های تکنار و تولید بیست تن کنسانتره در روز و مس ۵۸۰۰ دلار و دلار ۳۹۵۰ تومانی بازنگری در تحلیل مس تکنار انجام بدید سپاس در سایت جدید تکنار اخبار خوبی در زمینه افزایش ظرفیت ها اورده شده