بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام خودکفایی کشور در ساخت سکوهای نفتی، گفت: اقداماتی هم برای انتقال فناوری ساخت و تعمیر کشتی های بزرگ به کشور و همچنین تدوین استانداردهای دریایی آغاز شده که در آینده نزدیک، اجرایی می شود.
کد خبر : ۱۳۹۶۹۲

علی اکبر صفایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به وضعیت صنایع دریایی و نفتکش کشور، اظهار داشت: هرچند صنایع دریایی ما هنوز با شرایط مطلوب و متناسب با ظرفیت های دریایی کشور، فاصله زیادی دارد اما خوشبختانه در سال های اخیر و برغم تمام مشکلات و محدودیت های بین المللی، اقدامات خوبی در این بخش صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ساخت و تعمیر سکوهای نفتی و تعمیرات کشتی در کشور یکی از دستاوردهای صنایع دریایی در کشور است، تاکید کرد: مطمئن ترین راه برای ورود به مرحله ساخت کشتی، شروع از تعمیرات است.

وی افزود: با انجام تعمیرات و کسب سهم از این بازار قطعا اعتماد مالکان خارجی را نیز برای ساخت بدست خواهیم آورد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه این تصور که امکان ساخت کشتی های حمل LNG در کشور وجود دارد، منطقی است، گفت: اما در اینکه تا چه اندازه امکان عملی کردن آن وجود داشته باشد نیاز به بررسی های کارشناسی دقیق دارد چرا که این کشتی ها از نظر ساخت و راهبردی پیچیدگی های زیادی دارند.

صفایی خاطرنشان کرد: ورود به عرصه ساخت این نوع کشتی ها مستلزم ایجاد زیرساخت ها و انتقال دانش فنی و کسب و مهارتهای لازم است که البته با ساخت کشتی های کوچکتر فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: حتی در چین نیز هم اکنون تعداد محدودی از کشتی سازی های این کشور موفق به ساخت این کشتی های پیچیده شده اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران سپس با اشاره به اقدام صندوق توسعه صنایع دریایی در ارائه تسهیلات به تعمیرات کشتی در داخل و همچنین ساخت شناورهای خدماتی و فراساحلی در کشور، اضافه کرد: صندوق توسعه صنایع دریایی با وجود اعتبارات و بودجه کمی که در اختیار دارد با ارائه این تسهیلات گام بزرگی را در حل مشکلات این بخش برداشته است.

صفایی با اشاره به کم توجهی به انتقال تکنولوژی و فناوری ساخت صنایع دریایی به کشور، اظهار داشت: شرکت ملی نفتکش در راستای توانمندسازی صنایع داخلی اقداماتی را برای انتقال تکنولوژی و ساخت کشتی به کشور از طریق مهندسان و شرکت های تابعه خود آغاز کرده که امیدواریم در آینده نزدیک، اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران افزود: شرکت ملی نفتکش درگذشته نیز اقداماتی را برای ایجاد زمینه انتقال هفت مورد تکنولوژی ساخت به داخل انجام داده بود که شرکتهای داخلی تنها به انتقال یکی دو مورد از آن اکتفا کردند.

وی ادامه داد: البته امیدواریم بزودی شاهد همکاری تنگاتنگی بین شرکت های کشتیرانی و کشتی سازی ها برای توسعه این صنعت درکشور، باشیم.



** انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان استاندارد

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران اضافه کرد: این شرکت اخیرا به منظور کمک به تدوین استانداردهای ملی دریایی، تفاهم نامه ای را با سازمان ملی استاندارد ایران امضا کرده که امیدواریم به گسترش همکاری های علمی، فنی و پژوهش در خصوص ایمنی دریایی و همچنین تدوین پیش نویس استانداردهای ملی و بین المللی دریایی مورد نیاز کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه صنایع دریایی در کشورها به عنوان صنایع مادر و به دلیل اشتغالزایی که دارند همواره و بصورت مستقیم و غیرمستقیم توسط دولتها سیاست گذاری و پشتیبانی می شوند، افزود: فعال سازی صنایع دریایی اعم از کشتی سازی ها، سازندگان سازه های دریایی، صنایع فراساحل، شناورهای سطحی و زیرسطحی، تاسیسات دریایی واحداث اسکله و بندر نه تنها به سرمایه گذاری های عظیم و ایجاد کارگاه های مجهز نیاز دارد بلکه نیازمند منابع مالی مناسب برای پاسخگویی به سفارشات مالکان کشتی ها و صنایع فراساحل نیز است.

وی با تاکید براینکه سرمایه گذاری اولیه و منابع مالی در دسترس، در کنار منابع انسانی ماهر و متبحر، سه قطب و عامل اصلی و مهم صنایع دریایی هر کشور را تشکیل می دهند؛ گفت: بدون شک فعال بودن صنایع دریایی باعث رونق بخشیدن به صنایع بزرگ مانند فولاد، انرژی، حمل و نقل و غیره خواهد شد که این امر نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت.

صفایی خاطرنشان کرد: به منظور توسعه صنایع دریایی کشور، لغو قوانین دست و پاگیر گمرکی، ایجاد مراکز تحقیق و توسعه صنایع دریایی، تجهیز و تکمیل زیرساخت های کشتی سازی های کشور، سهولت دسترسی صنایع دریایی به منابع مالی و تسهیلات بانکی و همچنین حمایت و پشتیبانی دولت از این بخش باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با تاکید بر لزوم توجه به موضوع آموزش، اظهار داشت: تحقق برنامه ها، مشروط به تربیت نیروی انسانی است که برای دستیابی به این هدف، لازم است معافیت از خدمت نظام وظیفه برای ناوگان ملی و سازمان بنادرو دریانوردی مجددا برقرار شود.

وی تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز باید به تربیت نیروی انسانی دریانورد مورد نیاز که بازار کار بسیار مناسبی نیز دارد، توجه بیشتری داشته باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر