بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
تهران-ایرنا- خبرگزاری فرانسه نوشت: دیپلمات های ارشد آمریکایی این هفته با ارائه ادله قوی به قانونگذاران (کنگره) از آنها خواهند خواست برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران دست نگه دارند تا از یک تقابل سیاسی زشت که می تواند به مذاکرات هسته ای خدشه وارد کند، پیشگیری شود.
کد خبر : ۱۳۹۸۷۱

این خبرگزاری در گزارشی افزود: وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا که هدایت مذاکرات فشرده و محرمانه چند ماه گذشته گروه 1+5 با ایران را برعهده داشته است، پیشتاز تلاش های دولت آمریکا در متقاعد کردن کنگره برای دست نگه داشتن از تهیه پیش نویس قانونی است که ممکن است تحریم های ایران را تشدید کند.

قانونگذاران جنگ طلب آمریکایی مشتاق هستند با تصویب قانونی جدید از طریق کنگره، جمهوری اسلامی ایران را به توافقی وادار کنند که رهبران این کشور را از توسعه تسلیحات هسته ای باز می دارد؛ اما کارشناسان می گویند چنین اقدامی دیپلماسی حساسی را که در ماه های گذشته در جریان بوده است، به خطر خواهد انداخت.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه و در آستانه رایزنی های دو هفته آینده در کنگره گفت 'شرمن پنجشنبه این هفته پشت درهای بسته، گزارشی را از مذاکرات هسته ای ایران در اختیار نمایندگان قرار خواهد داد'. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خطاب به خبرنگاران از برنامه شرمن برای حضور در کنگره خبر داد و گفت ' ما ادله ای قوی به نمایندگان ارائه خواهیم داد تا توجیه شوند چرا اکنون زمان مناسبی برای تحریم جدید ایران نیست'.

هارف افزود 'ما این اقدام را در جلسات علنی و محرمانه و در همه سطوح انجام خواهیم داد زیرا قویا آن را باور داریم. مقامات، قانونگذاران مشکوک به برنامه هسته ای ایران را در جریان پیشرفت حاصل شده در مذاکرات چند ماه گذشته قرار خواهند داد'.

وی گفت 'البته واضح است که به منظور حفظ تمامیت مذاکرات نمی توانیم کنگره را از همه جزییات مذاکرات آگاه کنیم'.

هارف تاکید کرد که قانونگذاران باید همچنان بر روی دیپلماسی حساب کنند.

کارشناسان هشدار داده اند که تحریم های جدید می تواند ضمن برانگیختن خشم ایران، حمایت بین المللی از تحریم های اقتصادی و حمایت همپیمانان دیگری از جمله ترکیه، هند و چین را کاهش دهد.

هارف همچنین مدعی شد 'ما می دانیم یکی از دلایلی که ایران حاضر به مذاکره شده است، البته اگر نگوییم مهمترین دلیل، تحریم هایی است که کنگره وضع و وزارت خارجه از آن حمایت کرد. بنا بر این تحریم ها در این زمینه بسیار کارساز بود، با این حال اکنون زمان اعمال تحریم های جدید نیست'.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر