بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸
کد خبر : ۱۴۰۳۱۶
آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش ۲ میلیارد دلاری پرداخت یارانه سوخت فسیلی در ایران طی یک سال خبر داد و اعلام کرد دولت ایران با اختصاص ۸۴ میلیارد دلار یارانه به این نوع سوخت بزرگ‌ترین یارانه‌دهنده به سوخت فسیلی در جهان شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، یارانه اختصاص داده شده برای مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان بیش از 4 برابر یارانه انرژی‌های تجدیدپذیر یعنی بالغ بر 548 میلیارد دلار است.
یارانه سوخت‌های فسیلی بیش از همه در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا مشهود است. ایران با اختصاص حدود 84 میلیارد دلار از منابع دولتی در سال 2013 برای پایین آوردن قیمت سوخت‌های فسیلی برای مصرف‌کنندگان نهایی داخلی‌اش، بزرگ‌ترین پرداخت‌کننده یارانه سوخت در جهان است. از این 84 میلیارد دلار، 49 درصد مربوط به فرآورده‌های نفتی، 33 درصد مربوط به گاز طبیعی و مابقی (18 درصد) مربوط به برق است.
آژانس بین‌المللی انرژی میزان یارانه پرداختی به سوخت توسط دولت ایران در سال 2012 را 82 میلیارد دلار اعلام کرده بود که بر این اساس بار مالی دولت در این بخش طی یک سال 2 میلیارد دلار افزایش داشته است.
عربستان از این جهت جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است و 77 درصد از 62 میلیارد دلار یارانه انرژی را صرف فرآورده‌های نفتی و 23 درصد را در مصرف برق صرف می‌کند.
جایگاه سوم با 47 میلیارد دلار متعلق به هند است. 78 درصد از 47 میلیارد دلاری که هند صرف پرداخت یارانه مصرف انرژی می‌کند، در بخش فرآورده‌های نفتی، 9 درصد در بخش گاز طبیعی و 13 درصد در بخش برق مصرف می‌شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
معترض
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸
عزيزي ميگفت من تو قلعه حسن خان صاحب خانه ام ولي آقاي فلاني در زعفرانيه مستاجرهست كل ثروت من صاحب خامه 100 ميلون هست درحالي ماشين زيرپاي خانم بالاشهري 500 ميليون با توجه به تعريف بالا شما قضاوت كنيد كه حداقل دستمزد در ايران كجا و ساير كشورها كجا و...... ماگوشمان ميشنود مصرف انرژي و.. درايران چند برابر دنياست اما نمي شنويم كه درآمد اكثريت مردم ايران چند ده برابر پائين تراز دنياست
ناشناس
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
این آقایون که این حرف ها رو می زنن مثل اینکه آمار بیکاری و نرخ دستمزد تو مملکت ما یادشون رفته
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
دوست عزیزی که لطف کرده این متن مختصر و آماده کرده کاش به نرخ بیکاری به تورم به گرونی به فاصله ی طبقاطی و امثال اینام یه نگاهی مینداخت بعد یه مقایسه با سایر کشور ها هم میکرد اون وقت نتیجه ی تحقیقش جالبترم میشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
شماها اومدید همه چیزو مجانی کنین نفت خود مردمو میخواین به خودشون بدین زورتون میاد آخه شرمم خوب چیزیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۶
"ایران بزرگترین یارانه‌دهنده سوخت فسیلی در جهان است"
ابران بزرگترین و ماهرترین قالب کننده ماشین های آشغال با قیمت گزاف به مردمش نیز هست البته با هزار منت و سرکوفت که ضرر می کنند