بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
کد خبر : ۱۴۲۰۱۲
یک استاد اقتصاد با تحلیل شرایط بازار نفت، تقابل عربستان با آمریکا در بازار نفت را رد کرد و گفت سقوط قیمت نفت که عربستان به آن دامن زده است آمریکا را به تولیدکننده انحصاری نفت شیل تبدیل می‌کند و این به نفع واشنگتن است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دکتر مسعود درخشان یکی از استادان اقتصاد با تاکید بر تاثیر مازاد عرضه بر افت قیمت نفت اظهار کرد: در بازار نفت قیمت جاری نفت تابعی از قیمت مورد انتظار آن در آینده است. لذا اگر انتظار این باشد که ماه آینده عرضه نفت کم می‌شود، هرچند میزان عرضه جاری آن تغییر نکرده باشد ولی قیمت جاری نفت افزایش می‌یابد. به اعتقاد وی در بازارهای متعارف با کاهش قیمت عرضه کم می‌شود و قیمت‌ها افزایش می‌یابند اما بازار نفت متفاوت از بازارهای متعارف هستند؛ چراکه بودجه عمده عرضه‌کنندگان وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی دارد و آنها برای جبران کسری بودجه خود به‌رغم کاهش قیمت اقدام به عرضه مجدد نفت می‌کنند که این رفتار ایشان موجب تشدید روند کاهش قیمت خواهد شد. وی افزایش عرضه نفت خام جهانی (حدود 5/1 میلیون بشکه در روز) از یک سو و از سوی دیگر کاهش تقاضای جهانی را موجب توجیه‌‌پذیری قیمت نفت می‌داند.
وی درخصوص سیاست آمریکا در برابر افت قیمت نفت گفت: اگر قیمت نفت آنقدر افت پیدا کند که به معادل هزینه تولید نفت رسی برسد این امر برای سرمایه گذاران در این پروژه‌ها به‌عنوان خط قرمز و نامطلوب بوده و موجب تضعیف جایگاه آمریکا می‌شود. بنابراین هزینه تولید نفت رسی مهم‌ترین‌‌ عامل در عکس العمل آمریکا نسبت به تغییرات جهانی قیمت نفت است. از طرفی قبلا رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده بود اگر قیمت نفت به 60 دلار برسد ما وارد عمل می‌شویم. این عبارت با توجه به احتمال دسترسی روسیه به اطلاعات بیشتر درخصوص هزینه تولید نفت در آمریکا، به‌صورت ضمنی نشان می‌دهد که هزینه تولید نفت از منابع جدید در آمریکا 60 دلار است. البته ایالات متحده آمریکا دارای دانش فنی و تکنولوژی انحصاری است که می‌تواند نفت رسی را با حداقل هزینه تولید کند و این دانش در اختیار کشورهای دیگر نیست.
دکتر درخشان معتقد است که کاهش قیمت نفت تا حدی که برای سایر کشورهای صاحب ذخایر غیر‌متعارف، تولید از این ذخایر به صرفه نباشد برای آمریکا به جهت حذف رقیب بسیار مطلوب است. البته این کاهش قیمت باید تا حدی باشد که با تکنولوژی آمریکا تولید نفت از منابع جدید هم چنان به صرفه باقی بماند. وی افزود: از این رو است که فرضیه تقابل عربستان با آمریکا از طریق کاهش قیمت نفت مورد قبول نبوده بلکه عربستان همیشه در امتداد منافع آمریکا حرکت کرده و با مدیریت عرضه خود آمریکا را به تولید‌کننده انحصاری نفت از ذخایر غیر متعارف تبدیل کرده است. همچنین باید به این نکته توجه داشت که از ابتدا عربستان با تئوری امنیت تقاضا هیچ گاه از قیمت بالا برای نفت استقبال نمی‌کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر