بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶
کد خبر : ۱۴۴۲۵۰
به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید وتجارت ایران (شاتا)؛« ابراهیم جمیلی » در نخستین همایش چشم انداز سرب و روی بانگاهی به بازار گفت:تشکیل دبیر خانه دایمی همایش سرب و روی و ایجادکمیته های سرمایه گذاری ، فنی و مهندسی؛ آموزشی در کنارر دبیرخانه یاد شده به خوبی در هدایت سرمایه گذاران صنعت سرب و روی مفید است که به دنبال آن هستیم.
وی در ادامه یادآور شد : «آشنایی بازارسرمایه ایران با مزیتهای صنعت سرب و روی» ؛« تبیین چشم انداز صنعت سرب و روی برای کسب بازارهای بین المللی » و « ارتباط با انشگاهها»؛«‌تریبونی برای حل مشکلات پیش روی صنعت سرب و روی » از مهمترین اهداف برگزاری این همایش محسوب می شود.
جمیلی در ادامه گفت: دیدگاه ما این است که صنعت سرب و روی از چشم دولت و سرمایه گذاران مغفول مانده و در تلاش هستیم تا جایگاه اصلی این صنعت را در کشور بالا برده و سهم خود را برای کسب بازارهای جهانی به دست آوریم.
وی افزود : همچنین در کشورمان از حیث معادن و تولید شمش و کنسانتره مزیتهای تولیدی فراوانی وجود دارد که آنها را باید به سرمایه گذاران معرفی کرد.
عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی،صنایع ومعادن ایران درادامه گفت: هم اکنون ظرفیت سالانه تولید شمش سرب 420 هزارتن است و این درحالی است که بیش از 2 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره سرب و روی در کشور وجود داشته اما در این بخش متاسفانه تنها 35 درصد از ظرفیت موجود فعال بوده و دو سوم ظرفیت کارخانه ها غیر فعال هستند.
مدیر عامل گروه صنعتی و معدنی زرین در توضیح این مطلب ، افزود : متاسفانه به جز معدن انگوران سایر معادن سرب و روی کشور فعال نبوده و امید آن داریم که با احیای مجدد معدن مهدی آباد بخش عمده کمبود مواد اولیه صنعت سرب و روی را برطرف کنیم.
به گفته جمیلی؛ می بایست از هم اکنون برای شرایط بعد از تحریم برنامه ریزیهای لازم را داشته تا با باز شدنLCها و آزاد سازی محدودیتهای بانکهای داخلی با بانکهای خارجی بیشترین استفاده را در ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش صنعت سرب و روی نماییم.
براساس این گزارش ؛ سخنران بعدی این همایش « محمد رضا بهرامن» نایب رییس خانه معدن ایران بود که اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران چهارمین تولید کننده سرب و روی در آسیا پس ازچین، قرقیزستان وهند محسوب شده و دارای مزیتهایی است که می بایست از آن استفاده کرد.
وی افزود : نبود بهره وری دلیل عمده دور شدن سرمایه از معادن ایران را تلقی می شود.
این گزارش می افزاید :‌ « سیدعلاالدین میر محمد صادقی » رییس خانه معدن ایران با بیان اینکه تعداد تشکل‌های زیر مجموعه اتاق بازرگانی 200 تشکل بیشتر نیست، افزود : با توجه به جمعیت 80میلیونی کشور این رقم بسیار ناچیز است و این هشدار را می دهد که هنوز بخش خصوصی به کار دسته جمعی اعتقادی ندارد.
بر پایه این گزارش ؛ محمد کوهی، مدیر عامل هلدینگ توسعه معادن سرب و روی نیز در این همایش گفت: بازارهای عمده صنعت سرب و روی را برخلاف سایر فلزات نظیر فولاد، مس ،‌آلومینیوم در دست بخش خصوصی است لذا دولتمردان می بایست بیشتر بدان نگاه حمایتی داشته باشند.
به گفته کوهی ؛ 81 واحد صنعتی سرب و روی در کشور وجود دارد که تنها 32 درصد مواد اولیه صنعت سرب و روی کشور تامین می می کنند که این موضوع توجه به کشف ذخایر جدید و احیای معادن دست نخورده و ومتروکه را دو چندان می کند.
این گزارش می افزاید :« کیوان جعفری طهرانی»مدیر امور بین الملل انجمن سنگ آهن ایران در این همایش گفت: چشم انداز روی در سال 2015 مثبت وامیدوار کننده است اما درخصوص سرب چنین نیست.
وی تصریح کرد : صنعت سرب و روی ایران تا 5 سال آینده با کمبود خوراک برای کارخانجات فرآوری خود مواجه است.
در ادمه این همایش« بهرام شکوری» عضو هیات مدیره خانه معدن نیز گفت: نگاه دولت به معادن درآمدی است و می بایست تغییر کند همچنین انجمن سرب و روی از مرحله معدن تا مرحله صنایع تبدیلی مربوطه آن می بایست استراتژی خود را تدوین کند.
گفتنی است: در نخستین همایش چشم انداز سرب و روی بانگاهی به به مدت یک روز با برپایی پنل های تخصصی صنعت سرب و روی و اهداء لوح تقدیر به 3 تن از پیشکسوتان این صنعت به کار خود پایان داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر