بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
کد خبر : ۱۴۵۷۸۷
خبرگزاري آريا- سي ان ان اعلام کرد به علت نوروز ايراني، گفتگوهاي هسته اي در سطح مقامات عالي، دچار وقفه خواهد شد.
به گزارش شبکه تلويزيوني سي ان ان، نيک رابرتسون خبرنگار ارشد بين المللي شبکه در گزارشي از شهر لوزان سوئيس گفت:« گفتگوهاي هسته اي در سوئيس ادامه دارد. طرفهاي حاضر در مذاکرات مي گويند پيشرفتهايي حاصل شده است. جان کري وزير امورخارجه آمريکا مي گويد تلاشها به صورت جدي در جريان است و پيشرفتهايي نيز حاصل شده است. طرف ايراني نيز همين سخن را بيان مي کند. اما هنوز مسائل مورداختلاف باقي مانده است. همه بر اين نکته اتفاق نظر دارند که مذاکرات دشوار است . همه اتفاق نظر دارند که اختلافها باقي است. برخي از جزييات مربوط به اينکه چه مسائلي در پيش نويس توافق نامه گنجانده خواهدشد، فاش شده است. اما وزارت امورخارجه آمريکا و طرف ايراني مي گويند هيچ پيش نويسي تهيه و توزيع نشده است. ديپلماتهاي غربي از تعداد شش هزار سانتريفيوژ سخن مي گويند که به ايران اجازه داده خواهد شد فعال نگاه دارد. اما گفته مي شود تاوقتي همه مسائل مشخص نشود، هيچ مسئله اي مشخص نخواهد بود. به هرحال،به نظر مي رسد پيشرفتهايي حاصل شده است اما هنوز کارهايي باقي مانده است که بايد انجام شود. فردا شروع سال نو ايران است. باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا نيز به مناسبت نوروز به ايراني ها پيام داده است . او از آنها خواسته است از مسير گفتگوهاي ديپلماتيک حمايت کنند. به گفته اوباما، هم در ايران و هم در آمريکا و در کشورهاي ديگر، افرادي هستند که با حل وفصل ديپلماتيک مسئله هسته اي مخالف هستند. باتوجه به نوروز ايراني ها، احتمالا گفتگوها در سطح مقامات عالي، در دو روز آينده دچار وقفه خواهد شد. جان کري نيز به واشنگتن بازمي گردد. قرار است وي با رئيس جمهور افغانستان ديدار کند. احتمالا شماري از اعضاي هيئت ايراني نيز براي سال نو به ايران خواهند رفت.»
نيک رابرتسون در پاسخ به اين سوال که آيا ايران به علت تاکيدش براي برداشته شدن تحريمها، مي خواهد توافق هسته اي حاصل شود گفت:« مذاکره کنندگان به شدت خواهان توافق هستند و سران کشورهاي مذکور نيز توافق را مي خواهند. اما آنها نمي خواهند از موضع مذاکرات خارج شوند و به همين علت، کارتهاي خود را علني نمي کنند. بايد توجه داشت که در دو طرف ، تندروهايي هستند که با توافق مخالف هستند. محمدجواد ظريف وزير امورخارجه ايران هر روز صبح قدم مي زند و حالا هم در حال نزديک شدن به ما است. اجازه بدهيد از او سوالي بپرسم و ببينم آيا او به ما پاسخ مي دهد.»
رابرتسون از ظريف پرسيد.. آيا شما فکر مي کنيد تا سي و يکم ماه مارس مي توان به توافق دست يافت؟
ظريف در پاسخ گفت.. اين کار هر زماني ممکن است و فقط به عزم سياسي بستگي دارد که چنين توافقي حاصل شود. به نظرم، اين کار امکان پذير است.
رابرتسون افزود.. قرار است گفتگوهاي امروز نيز بين ظريف و جان کري انجام شود. هواي سوئيس بسيار زيبا است. ظريف در هنگام قدم زدن در اين هوا به گفتگوها مي انديشد. ظريف در سخنانش همان مطلبي را تکرار کرد که جان کري بارها گفته است مبني بر اينکه تصميمات سياسي دشواري وجود دارد که بايد اتخاذ شود. وزير امورخارجه ايران نيز همين سخن را مي گويد و تاکيد دارد اگر عزم سياسي وجود داشته باشد مي توان به توافق رسيد.
مسائل فني در اين مذاکرات است. قبلا تمرکز بر مسائل فني بود. اما موانع سياسي جدي و دشوار وجود دارد که بايد حل وفصل شود. حالا شاهد آن هستيم که وزير امورخارجه ايران به سمت مسائل سياسي بيش از مسائل فني گرايش دارد. اوباما در پيام نوروزي خود تلاش کرد با مردم و سران ايران به صورت مستقيم گفتگو کند و سال خوبي را براي آنها آرزو کند. وي درعين حال، از اين فرصت استفاده کرد تا از اهميت حصول به مصالحه سياسي در اين گفتگوها سخن بگويد. وزير امورخارجه ايران نيز به اين پيام اوباما درقالب پيام توئيتري پاسخ داده و گفته است ايراني ها قبلا انتخاب خود را کرده اند به اين صورت که تعامل با عزت داشته باشند و حالا زمان آن فرارسيده است که آمريکا و متحدانش تصميم بگيرند که فشار را مي خواهند يا توافق را. به گفته ظريف، آمريکا و متحدانش بايد انتخاب خود را انجام بدهند. او با اين سخنانش، توپ را در زمين آمريکا و متحدانش انداخته و گفته است اگر مي خواهند با ايران به توافق برسند بايد از فشارها دست بکشند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
بنده فبلا هم کفته ام این ره به ترکستان ختم خواهد شد