بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
مستطيل شيشه اي تالار

منفورترین موجود بورس!

بالاخره بازار امروز متعادل شد البته کمی معنی تعادل را باید در فرهنگ لغت بازار سرمایه تغییر دهیم، تعادل از نگاه بورس یعنی روند نزولی قیمت سهام شرکت ها و نه یکسان سازی بین عرضه و تقاضا اما واقعیت این است که چنین روندی با توجه به رشد قابل توجه و رکورد شکنی های اخیر شاخص های بورس قابل پیش بینی بود.
کد خبر : ۱۴۶۴۹۴
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.01.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 465 واحد افت به رقم 51547 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1596 واحد کاهش عدد 138882 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 295 واحد افت به رقم 30268 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وتجارت" با 117 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "همراه" با 111 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 13 واحد افت به رقم 771 واحد رسید.

در این شرایط امروز "شتران" با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "جم" با 3 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2732 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1259 میلیارد ریال رسید.

بالاخره بازار امروز متعادل شد البته کمی معنی تعادل را باید در فرهنگ لغت بازار سرمایه تغییر دهیم، تعادل از نگاه بورس یعنی روند نزولی قیمت سهام شرکت ها و نه یکسان سازی بین عرضه و تقاضا اما واقعیت این است که چنین روندی با توجه به رشد قابل توجه و رکورد شکنی های اخیر شاخص های بورس قابل پیش بینی بود.

براساس گزارش بورس نیوز، روند نزولی امروز قیمت اغلب سهام شرکت ها به همراه افت شاخص های بورس اتفاقی منطقی بود هرچند که در خصوص زمان چنین اتفاقی کمی اختلاف نظر بین اهالی تالار می باشد چراکه برخی از اهالی تالار معتقدند روند صعودی روزهای گذشته بورس می توانست همچنان ادامه دار باشد و روند نزولی امروز باید با کمی تأخیر اتفاق می افتاد چراکه اولاً روند صعودی شکل گرفته به تبع رفع ریسکی مهم و کهنه از بازار سرمایه بود که در گذشته تأثیرات منفی وارد شده به این بازار از سوی این ریسک بسیار بیشتر از این رشدی بود که طی روزهای گذشته به تبع رفع آن شاهد بودیم، ثانیاً قیمت سهام شرکت ها رشد قابل توجهی را که همراه با حجم بالای معامله و ورود نقدینگی جدید باشد نظاره نکرده اند و رشد روزهای قبل در حد و اندازه اتفاق مهمی همچون برداشته شدن سایه تحریم های اقتصادی نبود اما متأسفانه از آنجاییکه در شرایط فعلی ملاک مدیران اقتصادی و حتی خود اهالی بازار سرمایه از روند بورس شاخص و صعود و نزول های آن می باشد همیشه سنجش بورس با این نماگر انجام می گیرد که کاملاً اشتباه بوده و باید برای سنجش این موضوع به دو شاخص قیمت (وزنی ارزشی) و یا شاخص کل هم وزن دقت کرد ولی متأسفانه نمایش شاخص کل (نقدی قیمتی) در شرایط نزول بازار بلای جان مسئولین اقتصادی و در شرایط صعود بورس بلای جان اهالی تالار شده است و در حال حاضر منفورترین موجود بورس است .

بنابر این گزارش، بدون هیچگونه قضاوت و داوری از معنی روند تعادلی که مسئولین بورس طی روزهای اخیر بیان کرده اند شاید بد نباشد که به یک نکته توجه ویژه ای داشته باشیم، اهالی تالار با اعتقاد بر غیر منطقی بودن روندهای صعودی و یا نزولی متداوم و هیجانی درخواستی را از مسئولین بازار سرمایه دارند، اهالی تالار از مسئولین بورسی می خواهند تا همانگونه که برای روندهای صعودی و هیجانی بورس نگران می شوند و برنامه دارند برای روندهای نزولی نیز همین نگرانی ها و برنامه ریزی ها را لحاظ کنند ضمن آنکه شاید بهتر باشد مسئولین با اعتماد به فعالان بازار سرمایه اجازه دهند تا خرد جمعی و تحلیلی بازار سرمایه مشخص کننده نقاط بحرانی و هیجانی بورس باشد چراکه هیچکس به اندازه خود افراد برای سرمایه های آنها نگران نیست و مسئولین باید اطمینان داشته باشند که کمتر سرمایه گذاری حاضر است با خریدن سهام شرکت های گران قیمت و بالاتر از ارزش ذاتی به سرمایه خود ضربه بزند. امیدواریم در سال 94 همدلی و همزبانی بیشتری بین مسئولین بازار سرمایه با اهالی بازار سرمایه ایجاد شود.

حال به سراغ بازار امروز و معاملات آن می رویم. امروز ارزش معاملات بازار سرمایه رقمی در حدود 400 میلیارد تومان بود که اگرچه نسبت به روز گذشته با تفاوت زیادی همراه بود اما در مقایسه با هفته های قبل نیز هنوز از رشد قابل توجهی برخوردار است.

در گروه بانکی امروز بانک صادرات اگرچه روند نزولی را در پیش گرفت اما با توجه به حجم معامله بیش از یک میلیارد و 300 میلیون سهمی روز گذشته امروز روندی را در پیش گرفت که نشان از تداوم اقبال بازار بر این سهم داشت هرچند که در مابقی نمادهای این گروه نیز روند به همین منوال بود. امروز بانک صادرات با معامله بیش از 245 میلیون سهمی خبر از تداوم روند گذشته و احتمال آغاز روند صعودی طی روزهای آتی داد که در صورت به وقوع پیوستن این اتفاق شاهد بازگشت دیگر نمادهای این گروه خواهیم بود.

بانک تجارت نیز امروز با بازگشایی نماد، خود را به دیگر همگروهی ها رساند اما قیمت بازگشایی تا حدودی به گفته اهالی تالار جذاب برای سرمایه گذاری بود و احتمالاً این بانک نیز بزودی به دیگر لوکوموتیو گروه بانکی "وبصادر" خواهد پیوست.

امروز تنها از گروه بانکی گفتیم چراکه با بازگشت این گروه، انتظار برای بازگشت کل بازار به روندی صعودی وجود دارد و پیش بینی می گردد مجدداً شاهد رونق در بازار سرمایه طی روزهای نزدیک پیش رو باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
لحظه دیدن لبخند خشک شده بر روی لبان سهامداران خرد هم منفورترین لحظه هاست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
امروز دیگه اخر اخر تعجب بود .من که داشتم شاخ در می اوردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
اقاجان من قبلا هم گفتم همه چیز در مملکت ما گوته ای و شکمی است فق نبض بازار باید دسستت باشد تا منفعت ببری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
من نمی فهمم چرا پالایش ها در این حد متوقف شدند اینجوری خیلی متضرر میشوند سهامداران پالایشی
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
هرچه ریشته بودیم پشم شد.
تنها همین را میتوانم بگویم.
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
به اميد خدا فردا دوباره مثبت ميشه. دوستان عجله اي براي فروش سهام خودتون نكنيد. صبور باشيد
ناشناس
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
من که دیگه ر هیچ چیز این ملت حساب باز نمی کنم واقعا بیخود نیست که وضع این مملکت اینجوری هست
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
عزیزان نگران نباشید اکثر سهامهای بانکی خطوط مقاموتشون را با قدرت شکسته و این شل شدن بازار به نظرم بک زدن به این خط هاست .در ضمن شاخص گروه بانکی هم مقاومت خود را شکسته .درصورتی که بزرگان چوب زیر چرخ بازار نکنن میتوان به ادامه روند صعودی از شنبه امیدوار بود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
منظور فطانت از تعادل همان منفی شدن بود خوب شد نمردیم ومعنی تعادل را هم فهمیدیم ایا واقعا فطانت ریس سازمان بورس است یا..........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
اون یک میلیارز دویست سهامدار وبصادر چه طوری میخوان از سهم خارج بشن؟؟؟؟
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
فردا عرضه فولاد هرمزگان
كسي مي دونه با سود 1 ريالي در سال 94 چجوري ميخواد فروخته شه. اخه كي مياد با اين سود كم سهام بخره
علی اکبر
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
عزیزم شما خودت نفر اول هستی شور نزن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
بهتر بود نماد معاملاتی شرکتهای بزرگ با سرمایه بیش از 1000 میلیارد تومان تابلو و شاخص جداگانه داشتند چراکه نوسان این شرکتها در هر حال بازار را به گند میکشه و مصیبتش فقط به سایر نمادها میرسه تاوان افزایش افسار گریخته چند هزا رواحدی شاخص در 2 روز معاملاتی توسط نمادهای بزرگ را باید سهامداران سایر شرکتها متحمل شوند بهمین خاطر است که روند نزولی فرسایشی و ضررش برای اکثریت محسوس است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸
اخه ای خدا برای چه ما رو توایران به دنیا اوردی جا قحط بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
بازار با دو روز مثبت حدود 6 ، 7 هزار واحد اومد بالا و سهام من 8 درصد رشد کرد.اما بعدش 2 روز منفی شد و شاخص فقط 700 واحد اومد پایین و سهام من 8 درصد منفی خورد و برگشت سرقیمت قبلیش. یکی به من توضیح بده این چه شاخصی هست؟؟؟؟ اگه شاخص مشکل داره چرا برش نمیدارین؟؟؟ به خدا هربلایی داره سرمون میاد همش از همین شاخص لعنتی هست. بورس نیوز تو رو خدا پیگیری کن تا وقتی که این شاخص رو بردارن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
پول , چیز کثیفی است , وقتی چند حقوقی از سهامدار جز بی خبر ( و البته از خدا ) اجازه رشد به بازار نمیدن همین میشه که می بینیم !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
من نمی دونم تا چرا تا یه ذره بازار مثبت میشه همه تو بوق و کرنا می کنن آی مردم اینا از دوراندیشی دولته و ما همه به فکر سهامدارا هستیم و ... . اونوقت تا می تونن با نظرای عجیب غریب بازار رو به فنا می دن مثل سال 92 که بورس و ما سهامدارای بیچاره تازه داشتیم سالای قبلو فراموش می کردیم و خدا رو شکر می کردیم که داریم به سود می رسیم اونوقت رئیس جمهور و ... همه گفتن ما به فکر مردم و سهامدارها هستیم و از اونها حمایت می کنیم و.. آخرش در سال 93 وقتی من سرمایه ام یک سوم شد دیگه هیچ کس حرف نزد و حمایت نکرد. نمی دونم چرا وقتی بازار مثبت میشه و بالا میره همه یاد تدبیر و حمایتو از این حرفا می افتن اما وقتی بازار پایین میاید و منفی میشه هیچ کس یاد حمایت نمی افته و همه میگن صبور باشید درست میشه. والله 15 ماهه پشت سر هم داشتیم ضرر می دادیم حالا که می خواست 10 درصدش جبران بشه همه یاد حمایت و تدبیر افتادن اگه نخواهیم کسی از ما حمایت کنه کیو باید ببینیم؟
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
خیلی جالبه من قیمت اکثر سهام ها رو نگاه میکنم میبینم باز برگشتن به قیمت قبل از بازار صعودی حتی کمتر!!!
ولی شاخص 5000 واحد رشد کرده!!!
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
امروز قرار بود 65 میلیون سهم سخوز عرضه بشه ولی دیدیم که 70 میلیون عرضه شد از طرفی در زمان قیمت گذاری باید کارگذاری ها ثبت سفارش کنند ولی دیدیم 8 نفر حقیقی هم در این قیمت گذاری شرکت کردند.از طرفی باید در زمان بازار عرضه شروع بشه که دیدیم افتاد بعد از زمان بازار خدایی کجای دنیا ما همچین روشی هایی داریم ناظر رو که دیگه حرفشو نزن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
فکر می کنم اقای فطانت حرف نزندوزودبایک روزمثبت شدن بازارجوگیرنشودبهتراست
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
فردا فولاد هرمزگان رو میندازند...
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
دمت گرم عجب عنوانی داشت انشالله که رسیدگی کنند اون شاخصها همه قلابی هست باید شاخص كل (هم وزن) را بگذارند جای این شاخص...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
منفورترین موجود بورس اون حقوقیهایی هستند که سهم رو با عرضه های نابجا پائین میکشن تا بعدا از آب گل الود ماهی بگیرند
صفری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
تا 2 یا 3 روز بورس مثبت میشه حرف از تعادل و حباب و عرضه اولیه میزنن ولی 2 سال داره سقوط میکنه کسی هیچ نمیگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
بورس پرس خبر می دهد:
معارفه یک شرکت جذاب و بزرگ قطعی شد/عرضه اولیه احتمالا" هفته بعد
رئیس بورس بهمراه برخی ها تصمیم گرفته اند مردم که به تازگی سرمایه را بورس می اورند بعد از کلی ضرر دیدن از بورس فراری بدهد صد رحمت به صالح آبادی
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶
باور کنید این خود مسولین هستن که سقوط بازارو می خوان اونا می خوان به هر شکلی که شده جلوی رشد بورس بگیرن و اگر این طور نباشه چطور می شه بازاری که هنوز رشدی نکرده هنوز از ابهامات بدور نشده سیل سهام شرکتهارو می ریزن تو بورس با آمدن این شرکتها اون اندک پولی که تو بازار شناور بلیده می شه زمانی بورس می تونه رشد بکنه پول تو صف خرید سهام انتظار بکشه در غیر این صورت امکان نداره که سهام رشد بکنه.
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴
خیلی جالبه که بیتر از یکساله بورس رو به افته و هیچکس هم به داد سهامدار نرسید.جالا بعد مدتها دو روز که مثبت میشه اونم با خبر توافق تو رسانه و تلویزیون غوغا میکنه.پس چرا امروز که شاخص منفی بود تو تلویزیون حرفی نزدن.فقط ضرر ملت رو میخوان؟!پس چرا نمیخواین بزارید سرمایه مسیر خودش رو پیدا کنه؟!مگه با شرایط موجود (رسیدن سهام به کف قیمتی-توافق هسته ای-تکنیکالی و ... )راهی جز صعود هم هست؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹
از دوستان یک تقاضا دارم که فکر نکنند با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین میشود. چشمهایتان را باز کنید و ببینید که وبصادر با رشد نزدیک 40 درصد و p/e حدود 7/5 چرا باید همچنان رشد کند و خواهشمندم شما که دیر جنبیدید اینقدر از بازار بهانه نگیرید و بدانید که بازار روند معقول خود را ادامه خواهد داد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶
ته ته این بازار چیزهایی است که نداستنش بهتره. ما چه وزیری داریم و چه ریس بورسی که از منفی شدن بازار بورس یعنی رونق تولید و اقتصاد کشور ناراحت میشن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱
لعنت بر اين شاخص کل (نقدی – قیمتی) كه زمان احمدي نژاد طراحي شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
ديديد ربطي به توافق نداره
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
چرا نزاشتند ربط پیدا کنه دلواپسها چرا که از قبل سرمایهاشونو دلار کرده بودنند